Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur hårt pumpar ni era kites?

  • Hur hårt pumpar ni era kites?

    Publicerad av markis på 9 september, 2009 vid 20:23

    Om man inte har tryckmätare; hur hårt pumpar ni era kites?
    Tills de låter som bongo-congas, eller tills det låter metalliskt?

    bennylundin svarade 14 år, 8 månader sedan 23 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • sj0gren

    Medlem
    9 september, 2009 vid 20:44

    Jag har ingen tryck mätare, men om man klämmer lite på leading edge nära ventilen och kan trycka ca 0.5 – 1 cm brukar det vara lagom.

  • yann

    Medlem
    9 september, 2009 vid 20:54

    Jag pumpar mina tills handtaget känns som det skall knäckas.

  • dalen

    Medlem
    9 september, 2009 vid 21:15
    Yann;574622 wrote:
    Jag pumpar mina tills handtaget känns som det skall knäckas.

    Det låter helt rätt! Hårt som satan!

  • larssa

    Medlem
    9 september, 2009 vid 21:41

    8 står det på min när jag pumpat klart

  • skotten

    Medlem
    9 september, 2009 vid 23:19

    wait there while I ask my harem of bikini clad, beachball loving kite assistants….

  • pjoter

    Medlem
    10 september, 2009 vid 06:45

    hårt som f*n. desto hårdare desto bättre prestanda. Den blir också betydligt lättare att relauncha också. Med tryckmätare är 8 precis lagom.

  • hbgkitare

    Medlem
    10 september, 2009 vid 06:54

    Pumpa den hård, den skall inte kunna böjas på mitten så lätt!
    Best Nemisis pumpar jag till 11, fast den är väl den enda som skall pumpas så hårt!

  • jakobb

    Medlem
    10 september, 2009 vid 07:06

    Stenhårt.

  • trumpeten

    Medlem
    10 september, 2009 vid 07:33

    Dom flesta pumpar man till 5-6 men ozone upp till 8a va?!

    Ju nyare en kajt ar ju mindre behover du pumpa den.
    En gammal sliten kajt behover du pumpa mer for att den ska halla shapen

  • martin

    Medlem
    10 september, 2009 vid 07:34

    Jag har alltid pumpat tills det inte går mer, dvs tills att man känner att nu kommer pumpen gå sönder om jag tar i mer. Dock har jag på senare tid haft problem vid två tillfällen att LE-sömmen har gett sig oprovocerat (dock utan att kite small som tur var) och precis nyligen gick en servicedragkedja sönder med en jädra smäll mitt i luften. Det kanske helt enkelt inte är rekommenderbart att ta dom där sista 3-4 riktigt hårda pumptagen, utan man kan nöja sig med att pumpa tills det tar emot rejält.

  • markis

    Medlem
    10 september, 2009 vid 07:41

    Man är ju rädd att kiten ska smälla innan pumpen pajar. En pump är ju enklare fixa än en smälld kite. Om struttarna går att böja men leading edge är stenhård, är det ok? Eller ska struttarna också vara stenhårda?

  • yann

    Medlem
    10 september, 2009 vid 07:48

    Det skall vara ännu hårdare i strutarna än i LE. Desto tunnare en tub är desto hårdare kan man pumpa med samma belastning på sömmarna. Ozone har tunna LE så därför ska de pumpas lite hårdare än en tjock LE. Tryckmätare säger ingenting om man inte använder en och samma som referens. Samma märke men olika ex kan lätt skilja 3psi i mellan.

  • hbgkitare

    Medlem
    10 september, 2009 vid 08:34
    Yann;574682 wrote:
    Det skall vara ännu hårdare i strutarna än i LE. Desto tunnare en tub är desto hårdare kan man pumpa med samma belastning på sömmarna. Ozone har tunna LE så därför ska de pumpas lite hårdare än en tjock LE. Tryckmätare säger ingenting om man inte använder en och samma som referens. Samma märke men olika ex kan lätt skilja 3psi i mellan.

    Precis som Yann säger, ju tunnare LE desto hårdare kan man pumpa!
    Ett knäpp med fingert på LE och det skall klinga liksom!

  • markis

    Medlem
    10 september, 2009 vid 08:53
    Hbgkitare;574694 wrote:
    Precis som Yann säger, ju tunnare LE desto hårdare kan man pumpa!
    Ett knäpp med fingert på LE och det skall klinga liksom!

    Gött!
    Då kör jag med metalljudet som referens! :laugh:
    Synd det inte blåser nu bara…. :crazy:

  • kitelife

    Medlem
    10 september, 2009 vid 12:16

    Den ska va stenhård… pumpa tills inte pumpen pallar mer! och sen några stötar till (neråt så du int knäcker pumpen) . . .

    ja folk brukar titta konstigt när jag pumpar på stranden men speciellt nyare drakar och drakar med tunna tuber behöver det för och hålla formen sen blir dom lättare och vattenstarta oxå. Har en läckande Nova just nu och man märker klar skillnad när det börjar bli för lite tryck!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur hårt pumpar ni era kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.