Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Hur högt kan golvet vara….
-
Hur högt kan golvet vara….
Publicerad av jeppe på 15 april, 2005 vid 11:16… för att kunna klämma in en motorcykel i exempelvis en Hiace-96a?
Planen jag har är följande:
In med ett golv i exempelvis en Toyota Hiace, under golvet skall jag ha plats för två brädor och ett gäng segel.
Ovanför skall jag ha en soffa till vänster som jag kan vika ut som blir säng. Till höger om soffan tänkte jag försöka få plats med en MC. Frågan är, är detta möjlig överhuvudtaget och hur högt kan golvet bli?Nu kanske ni tycker att jag skall skaffa större buss med högtag, men av nån anledning vill jag inte ha en buss som ger för mycket busskänsla så för min del går högtaksbussar bort.
Har nån provat det jag är ute efter? Kanske med en vanlig cykel?
jeppe svarade 19 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Högtak! Har du försökt köra in i ett parkeringshus med en sådan! Nej det går bort direkt men det andra skall du säkert kunna lösa givetvis beroende på om det är en liten eller stor MC en Ny 1800cc Guldwinge kan bli problem.
-
Låter som jag tänkt rätt med icke högtak alltså.
Jo, hojen det är lite oklart vilken det blir än, men det lutar åt en sån här:
http://www.yamaha-mt-world.com/
Rätt fet men troligen inte högre än nån annan tung hoj.
2,1 m lång och 1,1 hög tydligen. Hur högt är det från golv till tak cirkus i Hiace, transporter, Hyndai H1 mm mm?
-
Tja
Du kommer att få tänka om lite. Eftersom jag gjort allt det där redan fast i en buss med höft skåp så kan jag tipsa om några grejor.
1. En hoj är rätt hög med bakspeglar och sånt, typ 140 om jag inte minns helt fel (jag hade ju i och försig OFFROAD). Utan högskåp får du således svårt att köra med dubbelgolv eftersom en Hiace är 142 cm. En surfbräda är 15 cm hög och med reseboardbag ca 20 cm (jag räknare med att stropparna sitter på).
2. Förslaget blir att du gör en liten soffa på 50-60 cm (bra höjd för dina långa ben, en stol har typ 45 cm)vid sidan och under den har du 2 brädor och några bommar. I ryggstödet lägger du 4 segel och några master. Soffans sittdel kan fällas/skjutas ut mot andra sidan med inbyggda reglar (du väger ju en del ) och så har du din sovyta.
Längs soffans nedre del har du en ramp för hojen som du kan lägga ut. Är du fräck så snor du rostfrittstål från en trappa för barnvagnar (ett spår) eller så bygger du nåt eget.
Du har ett kul projekt att se fram emot men jag VET att en sån liten skåpbil kommer bli bökig som fan att arbeta med. Det är inte så lätt kan jag tala om att rulla ner och upp hojen själv och så.
Lycka till.
Lite fakta om Hiace.
En bild på mitt bygge.
Ditt objekt att jobba med.
-
Jag vet en Volvo buss ledvagn på 18m som är till salu…..röd och fin, ca 50 000 plus moms, finns på SL.
Får hojen plats där…? -
Ja den är läcker! Är det inte den jag plåtade på motormässan?
-
När jag sålde min MC, en Kawasaki 1100 med samma stuk som din Yamaha, lastade vi den i en VW T4 Skåp i kortversion (ca samma storlek som Hiace) med 40cm bred arbetsbänk i hela skåpets längd. Resten var tomt, till dess att hojjen ställdes in, då vart det fullt.
Det är som Gurra säger, styret och backspeglarna tar en jäkla platts. Att min gamla hoj hade en superfet gjutjärnspis till motor gjorde ju inte att det tog mindre plats direkt. Att få in hojjen var ett äventyr och roligare blev det när vi skulle spänna fast den. Snubben drog ett band från vänster långsida över sadeln och tillbaka till vänster långsida. Undrar hur hojjen och bussen såg ut när han kom hem.
Ska du få in en MC och övriga leksaker tycker jag att du “minst” ska kolla på Renault/Peugot/Citroen bussarna (boxer och allt vad de heter) eftersom de är bredare och högre inne än Toyota Hiace, VW T4 och liknande. Ytterligare en fördel som är mycket viktig att tänka på, är att golvet i dessa bussar ligger lägre än i Hiace och liknande vilket underlättar i och ur flytt av MC:n.
/feg
-
Haha, Gurra! Vilka jävla stolar! Hjul(!) o maffioso-stora ju!
Utrymmesslösare där!
/D -
Tjena Gurra och feg!
Jag får nog ta mig en funderare, om det är en mindre buss eller större högbuss alternativ som gäller?
Såg att inner måtten på bussen var;
H 1420
L 2945 (långa versionen)
B 1650 (vägg till vägg)
B 1225 (mellan hjulhusen)Cykelns mått:
Längd (mm) 2185
Bredd (mm) 790
Höjd (mm) 1160
Sitthöjd (mm) 825
Hjulbas (mm) 1525Om det nu blir en sån hoj eller ej? Det återstår att se, men är det stuket jag är ute efter i vilket fall. Kan tänka mig att måtten mellan hojar inte skiljer sig alltför mycket om man nu inte får för sig att att skaffa en lång chopper dvs.
Men ställer man hojjen intill hjulhusen borde hela bredden kunna utnyttjas? Lite optimistiskt tänkande kanske.
Om man räknar på hjulhusbredden så blir det inte mycket utrymme kvar i bredd, men om det är möjligt att utnyttja hela bredden om man räknar med att hojjen är bredare upptill (styre osv) än nedtill kanske hela utrymmet kan utnyttjas?
Skillnaden är om man räknar på enbart hjulhus kvar: 435 (nära fegs erfarenhet må jag säga)
Om man kan tillgodose hela bredden: 860.
Troligen hamnar sanningen nånstans mellan dessa mått, eftersom på andra sidan kan man i vilket fall utnyttja hela bredden. Men det blir som sagt trångt. Man kanske får 600 cm över bredvid hojjen. Det är lite det. Med tanke på att min hypersonic är 770 bred.Feg du nämnde storleken större på buss att de var både högre längre och bredare, lät bra det.
Jag tänkte på Opel Vivaro, har inte den det tänket? Bred och låg och eventuellt lite högre innermått fast i lågbussformat?Är det nån som har innermåtten på en Opel Vivaro?
Det kommer sannolikt bli hoj först, så får man åka omkring senare och mäta och måtta en massa bussar.
Okej, tack för tippsen bojs.
Jag får troligen tänka om.
-
Ja, men du!
Det kanske är en sån jag skall slå till på?
Får vi inte in ditt röda vidunder då också tror du?
Sen skaffar vi en bastuvagn och hänger på så är vi uppkittad och klar. Bastuvagnen kanske vi kan lämna hemma om det är Sardinien som är resmålet?
-
Jo, det är en sån jag är sugen på!
Känns som en bra och framförallt lämplig första hoj.
1670 cc -
Har kollat upp Vivaro!
Ingen större skillnad, vad det gällde innermåtten.
Logga in för att svara.