Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur högt kan man hoppa med kite?

  • Hur högt kan man hoppa med kite?

    Publicerad av blizzy på 7 juni, 2012 vid 08:17

    Hade en diskussion med en polare (icke-kajtare) om hur högt man kan hoppa med kite.
    Jag sade att folk kan komma 10m upp i Habo mm, men att Hadlow, Lenten o gänget kan komma över 25m upp. Men enligt honom så “kanske proffsen kommer max typ 10m upp”, vilket ju så klart inte stämmer…
    Jag visade bl.a. följande klipp men han tyckte inte man kunde avgöra höjden i den filmen… [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=H7_0Jx9fF6s”]LEN10 Megaloop Challenge 2012 – YouTube[/ame]

    För att motbevisa honom behöver jag hitta nåt klipp, typ Lenten megaloops, där man tydligt ser hur högt upp de är…

    Kitesurfers, unite =)

    roggan svarade 11 år, 8 månader sedan 24 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • dadil

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 08:28

    dags för el classico… var det 2001 kanske?
    [ame=”http://www.metacafe.com/watch/1747031/erik_ecks_kitesurfing_airtime_and_height_records/”]Erik Eck’s Kitesurfing Airtime and Height Records – Video[/ame]

  • blizzy

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 08:43

    Haha, där kan man verkligen snacka höjd.
    Glömde dock säga att ett av kriterierna var att det måste vara ett “avsiktligt hopp”, dvs höjden kom inte bara av misstag…

  • tolvsbo

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 09:20

    Teoretiskt kan du nog hoppa hur högt som helst 😀

    om du har sideshore och möter en brant våg på vägen ut hjälper det en god del.
    en meter hög brant våg ger lätt 3 meter extra höjd

    från platt vatten tror jag det är svårt att komma mycket över 10 meter ?!?

  • farbrorfraz

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 10:08

    Här är en extremt (över?) informativ tråd om ämnet på KF. Några ingenjörer som går loss på formler om den teoretiska maxhöjden…

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2375670

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 12:58

    Sätt fast en shadowbox på brädan och ut å hoppa så får ni svar på hur högt ni hoppar, sedan finns det väl ingen som inte tycker att sitt högsta hopp känndes minst som 100 meter.
    Känslan är nog lika dan för mig som för proffsen även om det skiljer i faktisk höjd men det är känslan som räknas.

  • dadil

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 13:06

    ja, det är ju känslan som räknas, men jag skulle snarare säga att att känslan när man är rookie och hoppar 3m högt är sjukt mycket fetare än när man är duktig och hoppar 10m. tröttnade på att hoppa högt för många år sedan, men avundas nybörjare lite som fortfarande tycker det är kul och ger adrenalin.

  • ursuspolaris

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:27

    Det är just därför som jag vägrar göra framsteg!

  • rydstrom

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 16:26

    Jag minns att jag har sett en bild av en shadowbox tillhörande kitekalle där det står drygt 30 feet. Så 10 m känns inte orimligt…

  • mjersen

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 17:48

    mårten va över 15m i bigbay med shadowbox, och pappabajs hoppar över 1000 vindsurfare

  • jakobb

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 19:29
    mjersen;690535 wrote:
    mårten va över 15m i bigbay med shadowbox, och pappabajs hoppar över 1000 vindsurfare

    Ändå jävligt sjukt!

  • animal

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 21:11

    Jag garvar som fan varje gång pappabajs dyker upp i någon tråd. Men vem e denna ikon???

  • mjersen

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 21:22

    Pappabajs, rambo, Hugo bjumburger. Har man fått äran att launcha hans Kite ska man vara glad

  • virena

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 21:51
    Ursuspolaris;690517 wrote:
    Det är just därför som jag vägrar göra framsteg!

    Den va fan klockren:)

  • skanepaul

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 07:28

    Vad är en shadowbox??

  • mjersen

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 15:00

    typ som svarta lådan på ett flyplan. man har den på sig/på brädan sen kopplar upp den i datorn och kan läsa av allt möjligt

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur högt kan man hoppa med kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.