Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

  • popol

    Medlem
    14 maj, 2007 vid 18:25

    Trevligt med fler kitesurfare i sköna värmland 😛

  • martin

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 11:30

    Du måste se till att så mycket utrymme som möjligt nedåt i vind. I bilden med dina pilar innebär det att du ska sträva efter att komma så långt ut som det bara är möjligt innan du launchar. Jag hade funderat på att knata ut till den där lilla ön i bakgrunden för att komma ut från träden. Som nybörjare kommer du mycket snabbt att åka neråt i vind, dvs in mot stranden/skogen. Du kommer att få stora problem att lära dig på det här spotet när du är ny.

    Kurs tycker jag inte heller att du behöver, men sök dig gärna till en plats där du kan titta på erfarna kitare och se hur dom gör. Det är inte ett måste, men det är enormt mycket lättare att lära sig om det blåser rak, eller sned sideshore. Kombinerar man sideshore med långgrunt så är förutsättningarna klart bättre än vad du har på din spot. I en insjö med byig vind är en sån där launch lurig även för en rutinerad kitare. Man måste ha lite mån för vindhål och turbulens.

    Det finns ju massor med folk som kan kita numera, så det måste gå att få en liten genomgång av någon. Kommer du i närheten av den södra delen av ostkusten som Öland, Västervik eller liknande, så hör av dig till mig så kan jag visa lite grundläggande grejor.

  • popol

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 11:41

    Martin: Jo, jag har börjat att tvivla på om jag ska ta en kurs för jag har all teori bakom kitesurfing klart. Har en IKO-bok och har även filmen Complete kiteboarding guide så jag vet hur jag ska göra. Det som är kvar är helt enkelt att lära sig att göra… Har även tillgång till bättre nybörjarspottar i Karlskoga och Karlstad där jag tänkt börja att träna med längre sandstränder.

    Tack för erbjudandet 🙂 så du tror att jag kan klara av att lära mig själv i lite lättare vind och med assistans av en kompis som kan ta emot och hålla i kiten? Tänkte inte börja att kita på stället på bilden utan som sagt på ett annat mer lämpligt ställe.

    Jätte bra inlägg föresten.

  • martent

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 22:21

    Det borde var olagligt att lära sig kita själv! Helt ärligt en kurs är en ganska billig livsförsäkran!

  • alexanderlindelof

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 08:30

    Teori är en sak, men praktik en annan. Det blir ju inte alltid rätt bara för att man tänker rätt om man säger så. Du bör absolut inte vara ensam de allra första gångerna du provar att omsätta dina teorikunskaper i praktiken.

  • gurra_g

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 08:49

    Gå en kurs! Har du råd med kiteutrustning har du nog råd med kurs…

    Kan hända så många fariga saker om man inte har koll!

  • bohm

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 09:55

    @popol 382923 wrote:

    Alltså det är långgrunt så jag tänkte kanske stå 5-10 meter från strandkanten när jag launchar…

    Om du kör när det blåser 10 m/s så kommer du att landa på stranden exakt en sekund efter att du launshat om du står 10m från stranden. står du 5 meter ifrån tar det en halv sekund. Tror du att du kommer att hinna dra i safetyn under den sekunden??

    I verkligheten kan det ta något lite längre tid, men när något händer går det snabbt.

    Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste gå en kurs, men man måste ha någon som kan, som visar och som förklarar riskerna.

  • alexanderlindelof

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 10:14

    @bohm 383868 wrote:

    Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste gå en kurs, men man måste ha någon som kan, som visar och som förklarar riskerna.

    En gratiskurs med andra ord.

  • skotten

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 01:35

    @bohm 383868 wrote:

    Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste gå en kurs, men man måste ha någon som kan, som visar och som förklarar riskerna.

    I dont agree, its getting busy, and mates shouldnt be teaching one another to kite, just as in their own opinion they know how to kite.. It isnt like you to say something this dumb mate….

  • popol

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 11:48

    Jag kommer att hålla er uppdaterade om mina framgångar med att inte gå kitekurs. När du ska lära dig att cykla så spelar det ingen roll hur duktig instruktören är som står bredvid dig är. Du måste trots detta lära dig själv och det kan ingen instruktör i världen göra åt dig. Så oavsett om jag går kurs eller inte kommer jag att göra exakt samma fel. Det enda som en kurs kan hjälpa mig med är att spara är tid om något. Mitt liv kan gå i spillror trots att jag går en kurs. Men tack för er omtanke.

    “Learn by doing”

  • popol

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 12:01

    Och för att kommentera och hålla med er andra: det är givetvis bäst att gå en kurs, helt klart det finns inga argument mot. Men det betyder inte att det finns andra alternativ som kanske inte är riktigt lika bra, men som inte direkt är dåliga och leder till samma slutresultat: att jag kan kitesurfa. Så jag håller med er. Bäst är att gå en kurs men med sunt förnuft och teori bakom borde det gå bra att lära sig själv. Och för att bemöta Bohm med hans 10-sekundmeters-teroi så har jag naturligtvis inte tänkt att börja i sådana vindar utan istället 2-4 sekundmeter. Och för att till sist tilläga så kommer jag som det ser ut nu att vara i Jutviken och lära mig.

    Men jag är givetvis öppen för andra tips och möjligheter som jag inte sett eller tänkt på.

  • bohm

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 12:12

    @skotten 383986 wrote:

    I dont agree, its getting busy, and mates shouldnt be teaching one another to kite, just as in their own opinion they know how to kite.. It isnt like you to say something this dumb mate….

    Skillnaden mellan att gå en kurs, eller bli lärd av en kompis kan i många fall endast vara priset….

    Det finns många kursverksamheter i sverige idag (och speciellt i södra sverige). Många bedrivs av kitare som varken har ledarkunskaper, säkerhetstänkande eller speciellt goda kitekunskaper. Vem som hellst kan ju starta en kursverksamhet, utan några restrektioner eller garantier.

    Jag såg en nybörjare häromdagen, som vid launshningen höll bommen ett halvt varv fel och gjorde en kiteloop och släpades en bra bit innan kiten small ner på stranden…
    Jag pratade lite med honom efteråt och han sa att han hade gått en kurs i skåne. Han som höll i kursen hade sagt att “det sista du ska göra är att dra i safetyn. Det är bara en absolut nödåtgärd”. Hur dum får man bli och lära en nybörjare nåt sånt.
    När jag var nybörjare löste jag ibland ut draken flera gånger per session. Visst, man fick lära sig att trassla upp linor, men å andra sidan har jag aldrig satt min drake i nåt träd, eller blivit draggad upp på land.

  • bohm

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 12:16

    @popol 384057 wrote:

    Och för att kommentera och hålla med er andra: det är givetvis bäst att gå en kurs, helt klart det finns inga argument mot. Men det betyder inte att det finns andra alternativ som kanske inte är riktigt lika bra, men som inte direkt är dåliga och leder till samma slutresultat: att jag kan kitesurfa. Så jag håller med er. Bäst är att gå en kurs men med sunt förnuft och teori bakom borde det gå bra att lära sig själv. Och för att bemöta Bohm med hans 10-sekundmeters-teroi så har jag naturligtvis inte tänkt att börja i sådana vindar utan istället 2-4 sekundmeter. Och för att till sist tilläga så kommer jag som det ser ut nu att vara i Jutviken och lära mig.

    Men jag är givetvis öppen för andra tips och möjligheter som jag inte sett eller tänkt på.

    Du får inte upp draken i 2 m/s…. låt istället säga att du kör i 5 m/s, och du står 5 meter från stranden… då tar det en sekund innan du når stranden. Står du 10 m från tar det 2 sekunder…

    Men som sagt, i verkligheten tar det lite längre tid, men att ha 10 meters marginal är för lite när man är nybörjare… (tänk på att dina linor är 20-25 meter långa, så du kommer garanterat att få klättra efter din kite).

  • popol

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 12:19

    bohm: Du är alltså helt enkelt försiktig och använder ditt sunda förnuft att hellre vara på den säkra sidan. Jag tror som sagt att sunt förnuft många gånger hjälper fler än en kurs eftersom en kurs utan sunt förnuft (som du skriver likaväl) kan få förödande konsekvenser för nybörjaren. Speciellt om man lär sig att i sista hand använda säkerhetssystemen…

  • popol

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 12:21
    bohm;384064 wrote:
    Du får inte upp draken i 2 m/s…. låt istället säga att du kör i 5 m/s, och du står 5 meter från stranden… då tar det en sekund innan du når stranden. Står du 10 m från tar det 2 sekunder…

    Men som sagt, i verkligheten tar det lite längre tid, men att ha 10 meters marginal är för lite när man är nybörjare… (tänk på att dina linor är 20-25 meter långa, så du kommer garanterat att få klättra efter din kite).

    Jo men det är som sagt om jag gör en felaktig launch… så att kiten kommer in i powerzone något som jag har för avsikt att undvika.. Jag tror att du missuppfattar mig, jag har inte tänkt att göra en vattenstart utan tänkt att bodydraga för att lära mig där.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.