Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur kan ni köra med så stora segel?

Taggad: 

  • Hur kan ni köra med så stora segel?

    Publicerad av garage på 16 september, 2003 vid 17:58

    Hej!

    Jag fascineras över att läsa att man kan hålla i 11 m2 segel i upp emot 14 m/s, hur fasen går det till? När jag kör med 8m2 i typ 10 m/s flyger jag ju och tycker inte att jag har så mycket mer att sätta emot? Kan nån vänligen förklara för en hobbyformulaseglare?

    Mvh Andreas

    garage svarade 20 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 18:39

    11 kvm i 14 m/s är lite överdrift kanske. Det är ingen som håller i så mycket vind och seglar effektivt. Är det tävling använder man kanske 9.0-9.8 beroende på vågförhållanden. Våghöjden/vågskvalp spelar stor roll för hur stor segel som man kan hålla. Ex 14 m/s nord väst i varberg och de flesta skulle ha problem att bara ta sig ut.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:52

    Jag jämförde faktiskt en gång följande paket. En bic 299 58 cm bred med 150 liter 44 fena och en 7,8. En Starboard 100 cm bred 70 fena och 11m2. Det blåste ca 10 m/s och jag kände mig absolut överriggad med båda paketen men kontrollmässigt var det lika. Jag tror det har med hävstångseffekten att göra när man står långt ut ifrån 70 fenan.

    En liknelse: En stor segelbåt seglas inte sämre än en mindre segelbåt i hård vind.

    Jag upplever även att det är lättare att fegselga en formula genom att segla långsammare och högre i hårda vindar. Man kan hålla emot väldigt mycket mot den stora fenan. Problemet är på undanvind men då ställer jag mig i chickenstrapen.

  • holle

    Medlem
    19 september, 2003 vid 10:43

    Låter som ett genomtänkt svar!

  • garage

    Medlem
    19 september, 2003 vid 15:46

    Hej, tack för svaret, var kanske inte så farligt ändå då. Tänkte på en sak, det kanske är lite skillnad just hur man seglar med, jag kör ju mest formula för att kunna segla lite oftare, då ligger man ju fortfarande och kör halvvind för det mesta och då är det klart det blir svårt att hålla i. Brallar det på för mycket blir det ju oftast så att man fegar upp i vind lite och det är ju precis det man vill i Formula, ta höjd. Slören sen är väl en annan femma, men med 14m/s och 11.0 antar jag att det går jättebra att plana på plattläns 😉 Nåja, huvudsaken är ju att man har skoj!!! Formula är skoj!

    Mvh Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur kan ni köra med så stora segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.