Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur kommer man till brädan när man tappat den ?

  • Hur kommer man till brädan när man tappat den ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 september, 2003 vid 10:02

    Jag har alltid kört med leach på brädan, då jag mest kört på djupt vatten, men nu när jag kört på grunt vatten i Habo har jag skippat den (efter alla skador ni har sagt kan uppkomma smile.gif)

    Är ju hur gött som helst att slippa ha den ivägen hela tiden, men hur gör man för att komma till brädan om man hamnat på läsidan, det är djupt, o man inte kan gå upp mot vinden o hämta den ? confused.gif

    (Verkar väldigt jobbigt, inte minst när det blåser på hårt …)

    backe svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • walle

    Medlem
    21 september, 2003 vid 10:08

    funkar det inte att “bodydragga” upp till den? smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 10:29

    jo det gör det. försök att kryssa med kroppen, och kanske simma lite samtidigt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 10:54

    Hmm kryssa med kroppen ?! funkar det verkligen .. e det så lätt så .. hmm får prova nästa gång …
    Thanx wink.gif

  • eketeket

    Medlem
    21 september, 2003 vid 11:46

    hur lätt som helst. enklare än med bräda. bara ha kroppen raklång å ut med en hand “i fören” och rikta dit du ska, så är det lugnt att ta höjd.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 12:52

    Ja det låter sjukt men kan intyga att det fungerar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 15:11

    ja det funkar, brädan kommer ju in med. kan avar lite kämpigt om det är mycket vågor och vind så använd depowern.
    men ibland går det bara inte.

  • melker

    Medlem
    21 september, 2003 vid 15:22

    Det funkar !! Nästan alltid.

  • wipeout

    Medlem
    22 september, 2003 vid 06:55

    Det funkar, men var beredd på kallsupar om du skall långt och det är vågit…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2003 vid 09:47

    Måste göra dig besviken med att det är inte alls så lätt som vissa här ger sken av. Der kan vara ett rent h-vete speciellt om du har ganska bra tryck i kiten och inte bottnar överhuvudtaget. Har man kraschat så är det ingen ovanlighet att bräda ligger 10 meter i lä och då kan det ta tid….

    //CH

  • melker

    Medlem
    22 september, 2003 vid 09:54

    hahah som sagt funkar nästa alltid. Inte så roligt i vintervattnet att ligga i länge heller.

  • Anonym

    Gäst
    22 september, 2003 vid 11:25

    Vet inte hur svårt det är att lära sig men när man behärskar “bodydragging” så funkar det jättebra… Personligen tycker jag det funkar bättre när det blåser mycket än lite, kanske beror på att det går fortare…

    Lägg dig bara raklång i vattnet med kroppen på sidan och med lite lite böjda knän och spänn kroppen… sträck ut armen som är längst ner i vattnet i färdriktningen och försök hålla handen precis vid vattenytan så den blir lite som en skida(andra handen styr du draken med).. Försök sedan att hålla långa kryssningar.. helst så du bara behöver kryssa en gång.

    Detta kan vara användbart i andra lägen oxå… jag har varit med om gånger när det är så trångt där man startar så man inte kan pumpa med draken utan att krocka i andra… då kan man lugnt och stilla lägga sig ner i vattnet.. lägga brädan mot bröstet och hålla fast den med ena handen.. sedan dragga ut från alla andra drakar för att sedan starta utanför..

    Har även hänt att det blåst så kraftigt och byigt och att jag varit så trött att jag inte lyckats ta höjd och har hamnat så illa att jag inte kan ta mig tillbaka till launchplatsen.. då har jag gjort som ovannämnda lagt mig ner på brädan och draggat runt stenpiren eller vad det nu är som varit i vägen..

    Lycka till 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2003 vid 12:12

    det är ingen ovanlighet att bräda ligger 10 meter i lä, då kan det ta lite tid????
    confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif

    Jag tar mig ner i lä på två röda?
    Däremot om brädan hamnar långt upp i lovart så kan man få jobba lite, men det kan det ju va värt, om man vet att man kan få surfa lite till innan vinden dör ut vid fem snåret.

    FRED.

  • wipeout

    Medlem
    22 september, 2003 vid 12:16

    Egentligen är det väl inte en fråga om det funkar eller inte… det finns helt enkelt inga alternativ. Lär dig skiten bara. Som med allt är det svårt i början, jag är fortfarande bättre åt höger än vänster av nån underlig anledning?

    Men att simma är bara att glömma. Det går inte, du kommer inte en meter.

    Tänk på att öva, öva, öva…. det är inte alla ställen som är lika grunda och fina som Habo. Djupt vatten SKA inte spela nån roll för en kitare tycker jag (plattvatten/våg diskussion vist, visst men inte nu…). Många fina spots ligger på ställen med djup nedstig, eller vass botten då är det ju surt att sitta på stranden för att man inte kan bodydragga….

  • backe

    Medlem
    22 september, 2003 vid 14:18

    Ville igentligen inte kommentera men,
    Det är väl visst så lätt som det låter och sägs? Tyckte dessutom att det va en utmärkt beskrivning tidigare. Enda tillägget är att ta det lungt i vändningen av kiten och depowra ordentligt. Det är ju surt om man skuttar iväg och sumpar sträckan man kryssat upp, fast det säger ju sig lite själv…
    Undertiden kan man begrunda va som igentligen hände när det small. blush.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur kommer man till brädan när man tappat den ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.