Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur laga spricka i nosen!

• hur laga spricka i nosen!

Publicerad av mattap på 24 maj, 2004 vid 08:23

hej!

Fick ett kasfall å masten/bommen tjongade rätt ner i nosen på min fina starboard. Verkar inte vara så farligt men man kan se en liten spricbildning i nosen, kanske bara är ytmaterialet?? I vilket fall, hur lagar man?

Funkar det att slipa ner en smula med sandpapper och lägga på Gelcoat och sen slipa tills det blir snyggt? Eller ska man göra på något annat sätt?

MVH
    Mats

mr_engstrom svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • sinclair

Medlem
    24 maj, 2004 vid 08:24

Jag skulle nog göra precis som du beskrev,

• enkel

Medlem
    24 maj, 2004 vid 09:48

Vad för gelcoat? Jag har precis samma problem, men vet inte vad jag skall använda för något. Måste man lägga på färg efter?

• anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2004 vid 10:36

gelcoat är en slags färg och finns i olika färger. Jag skulle rekomendera att slipa ner, lägga på gelcoat och precis när du lagt på gelcoaten spänner du gladpack över det nymålade, på så sätt får du en perfeckt slät yta utan att slipa.

• borje

Medlem
    24 maj, 2004 vid 10:42

Var kommer man över gelcoat??
    Jag har samma symtom på min Starboard efter en likadan krasch förra veckan.

• enkel

Medlem
    24 maj, 2004 vid 13:32

Ja, vad använder du/ni för ngt? Funkar PP:s gelcoatfiller?

• mattap

Medlem
    24 maj, 2004 vid 13:34

Jag köpte min Gelcoat på Järnia, finns nog på de flesta byggvaruhus. Skulle nog likna Gelcoat vid ett tvåkomponent epoxylim för att täppa till större och mindre hål snarare än en färg! Visste inte att den fanns i olika färger, pratar vi om samma sak?

Obs, om hålet är större kan/bör man nog lägga på en remsa glasfiberväv och sen gelcoat. Glasfiberväven kan köpas på samma ställe som Gelcoaten.

Verkar vara en bra idé med gladpacken men finns inte risken att den fastnar i ”limmet” + att det slätar ut sig för mkt?

Mvh
    Mats

• mattap

Medlem
    24 maj, 2004 vid 13:37

Plastic Paddings (PP:s) använder jag, funkar prima till det jag använt den till, se bara till att inte ta för mkt härdare, då blir inte lagningen hård nog

/M

(Obs, jag vet inte om det är det rätta sättet, men jag tänker använda PP:s Gelcoat till min lilla spricka, får hoppas det funkar bra)

• enkel

Medlem
    25 maj, 2004 vid 06:57

Ja, jag är nog inne på den också. Vet du vad det är för färg på den? Är den helt vit eller? Hade varit bra i så fall..

• mattap

Medlem
    25 maj, 2004 vid 08:20

jepp, den är vit

• adde

Medlem
    25 maj, 2004 vid 09:08

Gelcoat används för att få en slät yta på tex båtar, den kan väl liknas vid en tjock färg eller ett löst spackel.

Vart att tänka på vid lagning:

Viss epoxi tål inte vatten! Måla alltid över epoxin, gärna med tvåkomponent eller s.k. bil-lack eller såklart med gelcoat.

Gelcoat har ingen som helst styrka! Har du stora sprickor så ger gelcoat ellet annat spackel ingen som helst styrka i lagningen, bättre att slipa ned och lägga en bit väv+epoxi och sedan spackla och slipa. Glöm inte färgen.

Gelcoaten finns färgad! Jorå, kika in på en riktig färgaffär eller ännu hellre en välsorterad båt-affär (typ http://www.byggplast-batprylar.se) där finns gelcoat i olika kulörer. Inte alls omöjligt att de kan blanda till exakt rätt om du är snäll…

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    25 maj, 2004 vid 13:23

Använd biltemas gelcoatspackel. Du slipper gladpack och skit och kan göra en något tjockare lagning som du kan slipa ner till valfri tjocklek helt i linje med brädans outline. Den blir vit/svagt rosa-vit kan slipas med 800 -1200 papper för att få samma yta som den övriga brädan.
    Varning för grovt sandpapper min 120 annars är du snabbt genom lagningen ner i brädan igen.
    mvh edvard z

• mr_engstrom

Medlem
    25 maj, 2004 vid 17:39

Blanda i 5% parafinlösning i gelcoaten så får du en fin och hård yta. Om du gör det så byter gelcoaten namn till topcoat.
    Lycka till!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur laga spricka i nosen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.