Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Hur laga stort mjukt område?

  • Hur laga stort mjukt område?

    Publicerad av mes på 5 augusti, 2006 vid 21:39

    Min ögonsten (nåja) är rejält mjuk mellan bak- och framstroppar. Det är ett område stort som en riktigt stor handflata där det går att trycka ner skalet säkert en cm. Det har börjat bli sprickor i skalet så jag måste laga. Jag har kollat forumet och det finns två varianter…förutsatt att det är torrt. 2. Spruta in PU

    Jag tror att PU är bättre i mitt fall när det är ett så stor område som är mjukt. Rätt eller fel?

    Jag har epoxi och lagar ihop det efteråt så att det blir tätt. Jag har inga krav på att det ska se bra ut, bara att det blir starkt.
    🙂 Mats-palats

    canoya svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jps

    Medlem
    5 augusti, 2006 vid 21:58

    Kolla dessa länkar hos boardlady. De borde ge bra tips och råd.

    http://boardlady.com/softdeck.htm

    http://boardlady.com/petersjp.htm

  • mes

    Medlem
    5 augusti, 2006 vid 23:26
    JPS wrote:
    Kolla dessa länkar hos boardlady. De borde ge bra tips och råd.

    http://boardlady.com/softdeck.htm

    http://boardlady.com/petersjp.htm

    God damn… Jag känner till sidan sen tidigare.
    Soft deck lagningen från Board Lady kan funka. Skära bort skalet och den trsiga frigoliten och sen på med PU, glasfiberduk och epoxi. När och isf varför ska man ha kolfiber? Räcker det med ett par lager riktad glasfiberväv (som jag har i källaren)? Jag ska bara kladda dit grejorna. Vode iof skönt att göra som Boardlady, dvs lägga på en footpad. Var hittar man footpadmaterial?

    /Mats

    P.S Det kanske är ett tecken på att bräda är gammal…dags att uppgradera…hade tänkt köpa segel men nu blir prion en annan om jag inte lagar ihop detta. Brädan är från 2001 och redan lagad i nosen (fult lagad minst sagt…).

  • mes

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 19:44

    Eftersom tipsen haglar…såhär mitt i högsommaren…
    Jag funderar på att göra ett mindre hål i skalet, ca 4*5 cm så att jag kan gröpa ur den mjuka frigoliten och spruta in PU. Tror ni att PU’n kaan “spränga” skalet och lyfta det från frigoliten där det sitter fast med denna metoden.
    Syftet med ett litet hål är såklart en liten vävbit ovanpå och mindre jobb.
    Om det är risk för att jag sabbar mer på detta vis kanske det är bättre med epoxi och microballonger?
    Vad tros?
    /Mats

  • tsss

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 20:06

    jag har aldrig använt polyuretanskum, så jag vet inte hur kraftfullt det expanderar. Kan du inte göra ett prov på en skrot-bräda? Dock vet jag av hur det bli när man har volymer med mer än några centiliter med epoxi o ballonger på samma ställe, det utvecklar värme och förstör omgivande skum. Den skickliga fru Eva H har bilder på sådan härdsmälta.
    Om du kör med pu-skum så berätta hur det gick här på konfen.

    TSSS

    mes wrote:
    Eftersom tipsen haglar…såhär mitt i högsommaren…
    Jag funderar på att göra ett mindre hål i skalet, ca 4*5 cm så att jag kan gröpa ur den mjuka frigoliten och spruta in PU. Tror ni att PU’n kaan “spränga” skalet och lyfta det från frigoliten där det sitter fast med denna metoden.
    Syftet med ett litet hål är såklart en liten vävbit ovanpå och mindre jobb.
    Om det är risk för att jag sabbar mer på detta vis kanske det är bättre med epoxi och microballonger?
    Vad tros?
    /Mats
  • mes

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:32
    tsss wrote:
    jag har aldrig använt polyuretanskum, så jag vet inte hur kraftfullt det expanderar. Kan du inte göra ett prov på en skrot-bräda? Dock vet jag av hur det bli när man har volymer med mer än några centiliter med epoxi o ballonger på samma ställe, det utvecklar värme och förstör omgivande skum. Den skickliga fru Eva H har bilder på sådan härdsmälta.
    Om du kör med pu-skum så berätta hur det gick här på konfen.

    TSSS

    Hehehe…jag har inte ett lager gamla brädor liggande att testa på och vill ogärna chansa med min egen…bättre förslag/råd tack.

  • svenne

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:41

    Vanligt PU-skum typ byggfog är syrehärdande och stänger du in det kommer det inte att härda ordentligt. Ska du spruta in i ett litet hål ska du använda 2-komps skum.

  • mes

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 09:18
    Svenne wrote:
    Vanligt PU-skum typ byggfog är syrehärdande och stänger du in det kommer det inte att härda ordentligt. Ska du spruta in i ett litet hål ska du använda 2-komps skum.

    Din äckliga avatar gör mig nervös. Byt snälla du!
    Jag uppskattar det trasiga området till 15*10 cm och 3-4 cm djupt.
    Alltså inte PU som jag tolkar dig!
    🙂

  • canoya

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 09:40

    Jag tror inte heller att PU kommer att bli bra. Vanligt byggskum kommer du nog snart att ha trampat sönder igen.

    Jag föreslår att du skär/sågar bort skalet på hela det mjuka partiet ock några cm utanför. Slipa laminatet ca 5 cm runt hålet med grovt slippapper så att det nya laminatet får ordentligt fäste.

    Fräs (eller gräv) sedan bort all skum som är mjukt. Karva till en bit styrofoam eller annart hårt skum, typ divinycell eller likande så att biten passar i urgröpningen. Skumbiten kan limmas fast med PU-lim som har fördelen att det skummar och kommer att fylla ut tomrummen som blir om du inte lyckas få exakt passning mellan skumbiten och urgröpningen.

    Slipa skummet så att det följer däckets kontur och övergången mellan skum och gammalt laminat blir jämn.

    Laminera med 4-5 lager 150 gr/m2 glasfiberväv och epoxi. Låt den första vävbiten gå någon cm ut på det gamla laminatet och fortsätt med större och större bitar så att den sista täcker den slipade ytan.

    När lamineringen har härdat kan du pensla epoxi på ytan så att vävstrukturen försvinner.

    Slipa jämnt när det har härdat.

    Lacka och fixa halkskydd, alternativt limma pads över alltihop.

    Att använda kolfiber till en sån här lagning är nog overkill. Har du glasfiber hemma så kommer det att hålla om du lägger flera lager.

    Kör hårt!
    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Hur laga stort mjukt område?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.