Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar jag min bräda bäst.

  • surfslusken

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 18:27

    Hmm…pjaaa…varför inte bara göra de på bästa möjliga sätt då?

  • ozkar

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 19:00
    surfslusken;618667 wrote:
    Hmm…pjaaa…varför inte bara göra de på bästa möjliga sätt då?

    ja det är ju ett sätt finns de fler 😛 om man använder epoxy smälter cellplasten då ??

    //Ozkar

  • surfslusken

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 19:29

    Han som söker han finner!!!
    Han som e för lat för o söka själv får dom svar han förtjänar!!

    Exempelvis:
    Kör en variant på “Will it float?” Dvs blaska på epoxy på cellplasten, sen e de bara o vänta o se va fan som händer!!

  • ozkar

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 19:56
    surfslusken;618672 wrote:
    Han som söker han finner!!!
    Han som e för lat för o söka själv får dom svar han förtjänar!!

    Exempelvis:
    Kör en variant på “Will it float?” Dvs blaska på epoxy på cellplasten, sen e de bara o vänta o se va fan som händer!!

    ok hur menar du ska jag testa på en bit vid sidan om…………visste jag inte att man kunde göra så. hmm

  • surfslusken

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 20:10
    Ozkar;618674 wrote:
    ok hur menar du ska jag testa på en bit vid sidan om…………visste jag inte att man kunde göra så. hmm

    Ingen aning om man verkligen kan göra så, har aldrig testat. Men varför testa på en liten bit vid sidan av först?? Då går du ju miste om spänningsmomentet, som ju e hela grejen me “Will it float?”

  • levieux

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 20:36

    http://www.boardlady.com/repairmenu.htm

    Allt du behöver finns där 🙂

  • thermochron

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 20:37

    Cut him some slack Slusken!

    GIYF förvisso, men överdriver du inte lite?

    -Det finns massor skrivet på nätet och säkert även här på surfzone. Ett ställe att börja kan vara http://www.boardlady.com/repairmenu.htm.

    Att bara försöka limma tillbaka biten med epoxylim eller liknande är nog dömt att misslyckas. Materialet runt boxen har tryckts ihop. Du kommer behöva skarva i mer material precis runtom boxen för att det ska fungera. Troligen ska du också slipa/fräsa ner det som blir brädans yta en millimeter eller något och laminera dit ett nytt ytskikt av glasfiber/epoxy. Och nej, skumplasten kommer inte att smälta av epoxyt.

    Som sagt. Börja kolla boardlady så förstår du vad du behöver göra. Är något oklart sen så fyller Surfslusken gärna i detaljerna.

  • surfslusken

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 21:02
    Thermochron;618678 wrote:
    Cut him some slack Slusken!

    GIYF förvisso, men överdriver du inte lite?

    Som sagt. Börja kolla boardlady så förstår du vad du behöver göra. Är något oklart sen så fyller Surfslusken gärna i detaljerna.

    De enda ja överdrivit va de där förbannade brännvinet igår! Men aldrig i mina inlägg.
    Vore föresten kul om nån kunde va vänlig o fylla i detaljerna från igår för mej, ….eller kanske inte:(

  • carl-r

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 22:22
    Thermochron;618678 wrote:
    Och nej, skumplasten kommer inte att smälta av epoxyt.

    Hmm, det kan den väl visst göra. Kör man varianten att man rör ihop en herrans massa epoxy, häller i och sen trycker ner den där då kan det mycket väl bli väldigt varmt av den kemiska reaktionen beroende på hur tjockt det är med epoxy.

  • svenne

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 08:47

    Ploga genom Gör-det-själv-forumet, där finns det info så det räcker och blir över.
    Sån där freeride-brädor är “fuskbyggda” för att vara billigare att tillverka och jag tror att om du inte sätter förstärkningar runt pluggen så kommer den att lossna igen. Jag skulle frilägga pluggen och reparera brädan först (som laminat ska lagas, dvs från botten och uppåt) och limma i pluggen efteråt, så som de tillverkar brädan men med hårdskum där pluggen ska sitta.
    Fulalternativet: Fyll hållet genom att limma i ny frigolit (PU-lim eller epoxi) eller trycka i byggskum. Gör hål för pluggen, mosa på en massa lager fiber och limma fast pluggen samtidigt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar jag min bräda bäst.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.