Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man denna skada på våtdräkten?

  • ola_p

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 07:59

    Vart kan man få tag på tunnt neopren att laga med?

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 08:03

    @Ola_P 372360 wrote:

    Vart kan man få tag på tunnt neopren att laga med?

    Jag köpte en sats lösa ärmar till min dräkt och klippte sönder dessa samt limmade med kontaktlim. Sitter som s-n.

  • ola_p

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:10

    Fast då är det ju rätt tjockt neopren… Jag skulle vilja ha 1–0.5mm single lined, typ som bruakr vara i västhuvaprylar å sånt. Att göra dräkten tjockare än vad den redan är känns inte så motiverat…

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:17

    @Ola_P 372381 wrote:

    Fast då är det ju rätt tjockt neopren… Jag skulle vilja ha 1–0.5mm single lined, typ som bruakr vara i västhuvaprylar å sånt. Att göra dräkten tjockare än vad den redan är känns inte så motiverat…

    Jag körde med 2mm neopren, helt ok!!

  • ola_p

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:18

    Jag vill ändå ha tunnare, runt hals och knän vill jag inte bulka till det mer än nödvändigt. det viktiga är ju att det blir tätt och stretchigt.

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 10:05

    @Ola_P 372384 wrote:

    Jag vill ändå ha tunnare, runt hals och knän vill jag inte bulka till det mer än nödvändigt. det viktiga är ju att det blir tätt och stretchigt.

    En damstrumpa kanske!!

  • mag

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 10:51

    Jag har lagat en hel del med Aquasure(?) våtdräktslim men blir precis som LS lite stelt när det ligger tjockt. Men sy ihop förs och limma sedan funkar ofta bra, blir stelare men håller i alla fall. Alla limskarvar i halsen går sönder förr eller senare.

    /Magnus

  • oscar

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 16:52

    Jag tror att aquasure och liquisole är samma sak.

  • oaxen

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 17:38

    @Oscar 372502 wrote:

    Jag tror att aquasure och liquisole är samma sak.

    Nja, kommer jag ihåg rätt är Aquasure:n(svår att få tag i) inte lika “tjock” och trögflytande som. Den är väl tänkt att täta sömmar på tält t ex. Har dock för mig att det är samma tillverkare.

  • mag

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:12

    Aquasure är genomskinlig/färglös och det står massa om dykdräkter på förpackningen. Svår att hitta dock. Är inte LS svart?

    /Magnus

  • _frippe_

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:47

    @Oscar 372350 wrote:

    Tillägg:
    svart neoprenlim funkar bäst för ej genomgående hål. Har man genomgående hål så måste man komplettera med neoprenlapp.
    Jag har flera gånger försökt laga hål med liquisole. Funkar ett tag tills det spricker upp runt om limningen.

    Jag har även lagat genomgående hål genom att lägga på många lager med neoprenlim på varandra. Eftersom dom vulkar ihop så blir det nästan som vanligt neopren. Det krävs dock ca 5 omgångar innan det blir bra, lägg på ganska tjockt varje gång eftersom det sjunker ihop när det stelnar.

  • oscar

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 06:21

    @_Frippe_ 372592 wrote:

    Jag har även lagat genomgående hål genom att lägga på många lager med neoprenlim på varandra. Eftersom dom vulkar ihop så blir det nästan som vanligt neopren. Det krävs dock ca 5 omgångar innan det blir bra, lägg på ganska tjockt varje gång eftersom det sjunker ihop när det stelnar.

    Ok, intressant, ska testa nästa gång.

    Mag, olika förpackningar men jag tyckte det verkade vara samma innehåll. Liquisole är inte svart.

  • royn

    Medlem
    31 mars, 2007 vid 10:00

    Ska laga min gamla Gul surfväst från 90 talet och göra om den så den passar bättre till midjesele. Behöver dock få tag i tunnt neopren eller annat stretch material att ha som “mudd” runt midjan så inte västen glider upp.

    Någon som vet var man kan änvänd för material och var man ska få tag i detta?

  • herodude

    Medlem
    1 april, 2007 vid 23:29

    min drakt sprack upp i halsen med, jag loste det med neoprenelim, sandar tygtejps grej man har nar man lirar fotboll, och sa sydde jag ihop det lite vackert, tygtejp+neoprenelim och sen sy nara ganger, i tejpen sa man itne drar igenom neoprenet bara, bara tanka pa att inte vara for narqa sprickan med nalen tror jag, det funkade klockenspiel for mig, markte ingen skillnad pa drakten och det holl ihop drakten for dess sista sasong…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man denna skada på våtdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.