Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Hur lagar man reva i monofilm?

  • Hur lagar man reva i monofilm?

    Publicerad av viktor på 15 oktober, 2007 vid 14:23

    Tjena,

    Kan någon tipsa om hur man lagar en ca 5cm lång reva i seglets monofilm? ni vet, där brädans nos går i ibland. Nu har det tyvärr gått igenom lite, men för att inte förvärra, vad kan man göra? Kan plasten fogas ihop eller skall men använda specialtejp? Jag har inte tänkt att byta ut rutan.

    Tack för tips!

    fghi346 svarade 15 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 10:50

    Köp monofilm tejp om det är ett fint segel du vill ha kvar. Annars silvertejp, håller rätt bra.

    Monofilm tejp kostar cirka 129 kr för 20*50 cm bl.a. via surfers paradise.

  • stoorfaen

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 06:55

    Halloj, jag har samma problem med revor i monofilmen. Jag har tänkt laga det i veckan och jag planerar att använda mig av typ “OH-papper” overhead ni vet…rugga upp ena sidan med sandpapper och göra samma sak på seglet, säg 5-8 cm runt revan. Sedan använda 2-komponentslim för att lappa på revan med OH-pappret. Om man gör det på båda sidor så borde det hålla tycker jag…Vad tror ni?

  • jps

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 07:29

    Använd tejp istället. Håller bra och går att byta ut om den släpper.

  • tsss

    Medlem
    1 november, 2007 vid 08:59

    @Viktor 422318 wrote:

    Tjena,

    Kan någon tipsa om hur man lagar en ca 5cm lång reva i seglets monofilm? ni vet, där brädans nos går i ibland. Nu har det tyvärr gått igenom lite, men för att inte förvärra, vad kan man göra? Kan plasten fogas ihop eller skall men använda specialtejp? Jag har inte tänkt att byta ut rutan.

    Tack för tips!

    Överlägset bäst är märkduk. Gå in till en segelmakare o be att få köpa en bit. (Finns på rulle- oftast mer än metern i bredd) Det är självhäftande dacronduk. Klipp till passande lapp och applicera på båda sidor. Viktigt: När lapparna är på plats måste man pressa så hårt som möjligt med lämpligt verktyg (En bit hårt trä, plastskaft eller liknande)
    Jag har tejpat ihop ett pajat 6,4 Gaastra lånesegel som TWC har. Det har legat riggat utomhus under två säsonger, och använts mycket, men lagningen är som ny.

    (Jag har provat silvertejp, självhäftande märken (Skidsport), lagningstape av monofilm, men som sagt märkduk borde alla ha med sig)
    Så fort en skada går in över ply, lattfickor, förstärkningsband osv så måste man oxå sy, men till skador endast i monofilmen så är märkduk guld!

  • stoorfaen

    Medlem
    23 november, 2007 vid 12:04

    Jag lagade mina revor med en genomskinlig vävtejp från clas ohlsson för 69 pix. Kolla http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21084908 . Den sitter bättre än mina lagningar med monofilmstejp och känns mycket hållfastare men ändå mjuk för att kunna följa med seglet. En nackdel är att lagningarna syns mer i jämförelse med monofilmstejp (som ibland blir näst intill osynliga). Tips är att runda till alla hörn på tejpen, tejpa på båda sidor och rengöra med t.ex aceton (utan olja) på monofilmen.

    Min ide om OH-papper ligger lite på is just nu. Tror att det kommer bli för stumt med epoxylim. Det är en stor risk att man introducerar spänningskoncentrationer runt en sådan lagning som säkert ökar risken för nya skador i kanten av lagningen. Finns det något lim som sitter bra men som inte blir till sten då det stelnat?

  • challq

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 19:28

    Fel tråd. 🙂

  • fghi346

    Gäst
    4 december, 2008 vid 14:48

    Great enough? And let’s hope 1.0.5, come soon. By the way, we are a professional warhammer online gold store have been created for many years, we supply cheap warhammer online gold for local customers. You may buy cheapest wow gold on our website [[url]http://www.inwowgold.com][/url]. We provide the cheapest world of warcraft gold all the world of warcraft servers and the first class service to our loyal and reliable customers. We have available stock of wow power leveling on most of the servers, so that we can do a really instant way of delivery.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Hur lagar man reva i monofilm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.