Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur lagar man stor skada i canopin?

  • Hur lagar man stor skada i canopin?

    Publicerad av ale på 18 mars, 2012 vid 08:44

    Efter att jag var ute i måndags i stora vågor (1,5-2 meter) krashade jag min kite som jag inte han relauncha innan stor våg bröt presis över den och rippade up den. Lyckligtvis överlevde leadging edgen och bak kanten men en stor 1,5 meter reva i canopin slets upp.

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=179&pictureid=1274[/IMG]

    Det gäller en flexifoil 12,5 från 2007-08 vilket gör att den inte har så mycket värde kvar och inte vill spändera mer pengar än nödvändigt på den. Vad finns det för möjlighet att laga denna storlek själv? Funderar på möjligheten att köpa “spinnakertejp” och sedan sy med vanlig symaskin i kanterna för att få bättre styrka och vattenbeständighet.

    tack på förhand för tipps och råd
    //Alex i Nya zeeland

    johnk svarade 12 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • patbor

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 09:34

    En kompis lagade en liknande skada med enbart spinnakertejp i somras och det har hållit. En lång remsa längs med på varje sida sedan några remsor tvärs revan över den första remsan för lite extra styrka.

  • alohasurfer

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 09:38

    No worries, man ringer Anna Ketisen i Göteborg! Hon är duktig, noggrann och förhållandevis billig! Jag hade ungefär lika stora skador som på din bild, efter att ha satt kiten i ett träd, och hon lagade det jäkligt snyggt och väldigt hållbart för 500 spänn. Märker ingen skillnad i hur kiten beter sig efteråt alls.

  • solomin

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 11:37

    Köp lite spinnackerduk av en segelmakare och sy ihop med symaskinen.

    Tejpar du så tänk på att runda av alla hörn på tejpen. Sedan lär inte symaskinen gilla att sy i tejp.

  • milkman

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 11:52

    Gör rent ordentligt och tejpa med en bra tejp. Det behöver inte sys egentligen, men det hindrar tejpen från att börja lossna i kanterna.
    Ha lite aceton eller kemiskt ren bensin som du kan tvätta av tejpens klister från nålen ibland, ifall symaskinen strular.

  • skotten

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 12:03

    yeah tape it mate, if you want to get it sewn you are looking at opening up all the seams around the LE and its going to cost more time and money than its worth really.. great that you are ok though, getting thrown around in waves is no fun with a downed kite and a bunch of lines in the water : )

  • viktor77

    Gäst
    18 mars, 2012 vid 16:40

    Jag har lagat en liknande reva med Kitefix. Enkelt, snabbt och håller som berget.

  • langens_kite

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 21:23

    Som Mjölkmannen säger rengör nålen, maskinen kommer ändå att må skit så sy inte med någon ny och dyr.
    Se till att få en nål som är grövre än tråden annars går tråden av hela tiden, samt använd syntet tråd.

  • johnk

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 15:20

    se till att alla mönster i tyget matchar 100%. ibland blir det perfekt och kiten helt som ny, ibland inte men ändå helt ok (har 3-4 sådana här lagningar med varierande kvalitet). om inte längden stämmer så kan tyget vecka sig och skapa ojämt drag. smartast är att låta någon professionell göra det nån sorts garanti på jobbet, om du inte har extremt mycket tid för att “göra om göra rätt” några gånger.

    edit: visserligen ser panelen väldigt liten ut så då är risken att misslyckas mindre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur lagar man stor skada i canopin?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.