Senaste nytt Forums Hur länge kan jag använda Neil Pryde WS 3000 5/3?

  • Hur länge kan jag använda Neil Pryde WS 3000 5/3?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 september, 2003 vid 17:53

    Köpte Neil Pryde WS 3000 5/3 för ett par dagar sedan, eller fick i present snarare. Hur länge kan man segla med denna dräkt? Ungefärlig temperatur eller månad? Vill veta för både höst och vår.

    Jag ska bara ha dräkten, ingen huva, skor eller handskar. Möjligt att jag köper till det senare men inte nu.

    Man vill ju inte åka ut till landet och segla för att sedan upptäcka att det är svinkallt och att våtträkten inte alls värmer.

    http://www.skidsport.nu/site/detail.asp?id=367

    karnan svarade 20 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • pontuss

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:54

    Dessutom var det jag som undrar detta, om ni inte vill prata med en anonym användare cool.gif

  • wisco

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:09

    utan handskar å skor, så kommer inte dräkten att vara begränsningen för hur länge du kan segla. Den klarar rätt mycket längre än nakna händer och fötter.

  • pontuss

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:24

    Så det är alltså vad mina händer och fötter klarar som avgör? Kan iofs bli ganska kallt om fötterna när man seglar kan jag tänka mig…

    Och om jag nu har handskar och skor, hur länge kan jag då åka med denna våtdräkt?

  • racso

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:36

    Ganska länge. Hade en liknande uppsättning, med handskar och skor, och kommer inte ihåg hur länge jag körde i höstas, men jag steg i vattnet från ett isflak i våras, frös inte ett skit.

    Kör så det ryker

  • roy

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:40

    japp du kommer att frysa fötterna av dig först, skaffa skor så kan du köra bra länge gissar jag…

  • pontuss

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:59

    Vilken sko rekommenderar ni av dessa två?
    Högt skaft:
    http://www.skidsport.nu/site/detail.asp?id=381
    Lågt skaft:
    http://www.skidsport.nu/site/detail.asp?id=382
    Eller är det värt att lägga till en 100-lapp för den här? Vad är skillnaden?
    http://www.skidsport.nu/site/detail.asp?id=380

    Finns dessa i stora storlekar? Har väl runt 46-47 skulle jag tro… beror väl lite på hur storlekarna är. Går förstås att ringa dem men nån kanske vet smile.gif

  • tropic

    Medlem
    21 september, 2003 vid 20:23

    Händerna “exploderar” innan fötterna…fötterna expolderar innan huvet…iaf för mig! I din våtdräkt kan du surfa när som helst! Jag har en ganska ny 3/2…och den är MYCKET varmare än min tidigare long-john från 70-talet…som jag använde då det snöade och var is! händerna är värst!!!

    Vad är egentligen bästa surf-lovikan?

  • styret

    Medlem
    21 september, 2003 vid 21:31

    3000 funkar bra om man lägger till ett par skor.
    har ett par 4 milimeters neilpryde fom kostade typ 400 eller nått på SP och hoppade i vattnet så snart isen släppte i våras. kommer inte ihåg hur sent jag var i i höstas.

  • surferdude

    Medlem
    22 september, 2003 vid 06:18

    Tills du fryser!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2003 vid 06:55

    jag har smma upsättning med neilpryde 4000 skor. i det här vädret som det är nu måste jag hoppa i vattnet för att det är för varmt. så till vintern klarar du dig med skorna vilket är en bra investering. om du köpper dig en huva och ett par skor så klarar du nog hela vintern

  • mbjorke

    Medlem
    22 september, 2003 vid 08:04

    Står det inte -20 grader celcius på den lilla bruksanvisningen som följde med 😉 ? Jag har en likadan dräkt och jag håller med dom andra, att det nog nog inte är dräkten som är problemet utan händerna. Jag kör bara till det är -15 grader i vattnet men då har jag ollen på också.
    /marcus

  • brutus

    Medlem
    22 september, 2003 vid 08:06

    Svar till:


    Jag kör bara till det är -15 grader i vattnet men då har jag ollen på också.
    /marcus

    [/ QUOTE ]

    Låter svårt, då vattnet inte längre är vatten…. Men ollen kanske hjälper smirk.gif
    /m

  • mr_engstrom

    Medlem
    22 september, 2003 vid 21:01

    Alltså det hela handlar om att vänja sig! Kör man utan hanskar alltid så vänjer man sig vid kylan. Så gör jag… mest för att jag inte hittar några handskar som funkar. Är man varm om huvudet och fötterna så är der smidigare utan handskar. Jepp!!

  • memnoch

    Medlem
    23 september, 2003 vid 08:17

    Hej

    Sitter med liknande tankar om senhöst/vinter surfing. Min gamla våtdräkt har för mycket hål i sig och läcker därför in på diverse ställen. Seglade en gång förra hösten när det var ca 6 grader i luften och kanske 8 i vattnet. Hade då min shorty under, gamla skor + gamla handskar/vantar. Problemet var att det var alldeles för klumpigt med 3 mm shorty + 4 mm våtdräkt, så jag kände mig som en michelingubbe. Hade inget på huvudet vilket säkert gjort att jag blivit ännu varmare.

    Nu tänkte jag investera i lite nytt. Tänkte mig en NeilPryde dräkt typ 5000 eller nyare NPX (för den är så cool). Till det ett par nya skor, nya “vantar”, väst inkl huva + ev neoprene shorts. Köper jag allt detta blir jag fattig, men jag kan nog segla året om. Kan man kompromissa någonstans här? Skippa någon del i “kittet”. Andreas som seglade första gången i år den 18 januari: Vad körde du med då? Du om någon borde veta… wink.gif Någon annan som idkar vintersurf, vad använder ni för utrustning?

  • mr_engstrom

    Medlem
    23 september, 2003 vid 09:49

    Att rekomendera för vintersurfing är ju till och börja med hela grejer… Men man kan ju kompromissa som du säger. Själv har jag bara en zkinz sommardräkt som jag fortfarande använder. Börjar det bli lite kallt så slänger jag under lite ylleunderställ. Dom håller värmen bra i och med att dom liksom neoprenet inte drar åt sig något vatten. Men kan kan ju inte kompromissa in i dumhet. Det bästa är helt klart riktiga grejer. Huva och skor är en nödvändighet!! (Tycker jag)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Hur länge kan jag använda Neil Pryde WS 3000 5/3?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.