Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur launchar man en foilkite själv??

  • Hur launchar man en foilkite själv??

    Publicerad av antiques på 26 april, 2005 vid 13:28

    Skiten blåser ju bara iväg hela tiden, hyffsad vind på en 9-10 m/s men möget blåser ju bort hela tiden. Jag pratar om min lilla 1,5:a e det äns möjligt å göra det själv på en gräsplätt?

    confused.gif

    kiters_se svarade 19 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • stebe

    Medlem
    26 april, 2005 vid 13:33

    Svar till:


    Skiten blåser ju bara iväg hela tiden,

    confused.gif

    [/ QUOTE ]

    Du måste nog hålla fast den I linorna. laugh.gif

    Nej, seriost du får nog komma med lite mer info… vad är det för drake? Vad menar du med blåser iväg

  • antiques

    Medlem
    26 april, 2005 vid 13:39

    Ja alltså när jag rullat ut linorna å grejer så packar jag upp draken å kopplar på den. men hur ska jag komma ner till baren utan att draken sticker iväg. Min tubkite lägger man ju bara på fel håll så blir den kvar.
    Men hur gör man med en Foil?? den fylls ju med vind direkt å sticker iväg!

  • stebe

    Medlem
    26 april, 2005 vid 13:45

    Lägg den på rygg med några små tyngder på bakkanten, så liger den snällt kvar medan du går till bommen. Sen är det bara o slita upp skiten

  • antiques

    Medlem
    26 april, 2005 vid 13:52

    gonna try that! tnx mate! grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 16:22

    Svar till:


    gonna try that! tnx mate! grin.gif

    [/ QUOTE ]

    Du fäster kiteleachen i något fast föremål (typ sandfylld plastpåse, nedhamrad järnpinne, en bil, en stubbe, eller liknande) och vecklar ut draken downwind. Nu ligger den snällt på TE. Hooka i dig, gå 10 meter åt sidan och launcha i vindfönstret.

  • mrmille

    Medlem
    26 april, 2005 vid 18:56

    Vi brukar använda jordskruvar, sånna man använder för att koppla fast hundar i marken. Där hookar vi i bromslinorna eller leachen till dem och vecklar sen ut kiten.

    I normala fall tar man inte bort linorna på en foil utan låter dem alltid sitta kvar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 19:53

    Svar till:


    Vi brukar använda jordskruvar, sånna man använder för att koppla fast hundar i marken. Där hookar vi i bromslinorna eller leachen till dem och vecklar sen ut kiten.

    I normala fall tar man inte bort linorna på en foil utan låter dem alltid sitta kvar.

    [/ QUOTE ]

    grin.gif

    Ja de fungerar bäst då…

  • nic

    Medlem
    26 april, 2005 vid 22:59

    gäller foils generellt, opencell speciellt och en liten 1,5a i synnerhet.

    Lägg den med cellöppningarna upp så att vinden tar tag i dem först. Då ligger den snällt ner. Det räcker då med tynden av handtagen/bommen för att hålla den stabil.

    Samma gäller större kitar fast då kanske man inte chansar utan sticker bommen i snön eller fäster med/i nåt för att vara säker.

    Får vinden tag i bakkanten så att den åker upp framför cellöppningarna blir det jobbigt men om cellöpningarna är lite fyllda av vinden hjälper det att hålla ner bakkanten.

    nic

    PS: Men visst en liten sten lr två på bakkanten fungerar ju med men det är ju nästan att fuska wink.gif

  • hengo

    Medlem
    26 april, 2005 vid 23:24

    bara å lägga på lite snö här och där, kuta bort till baren sedan rycka i den lite försiktig så att cellerna fylls. Sedan är det bara att vänta på gorycket…

  • antiques

    Medlem
    27 april, 2005 vid 07:55

    woo! mycket svar, ska nog lyckas nu! tnx all

  • kiters_se

    Medlem
    27 april, 2005 vid 17:14

    Svar till:


    Skiten blåser ju bara iväg hela tiden, hyffsad vind på en 9-10 m/s men möget blåser ju bort hela tiden. Jag pratar om min lilla 1,5:a e det äns möjligt å göra det själv på en gräsplätt?

    confused.gif

    [/ QUOTE ]

    Här har du mycket bra instruktioner:

    http://www.flexifoil.com/downloads/instructions.php

    För att starta foil på olika sätt läs denna pdf.

    http://www.flexifoil.com/downloads/im/Flexifoil_SabreBar_Inst2005.pdf

    Kite on!

    Peter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur launchar man en foilkite själv??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.