Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen hur löser ni lastning i personbil

  • hur löser ni lastning i personbil

    Publicerad av sunken på 6 april, 2005 vid 18:36

    Gudda
    Förr i tiden var det inget problem för mig. Har alltid haft “skitbilar” så det som inte fick plats på taket åkte lugnt in i bilen. Vått och skitigt kunde inte göra mycket skada.
    Nu har jag dock köpt en “fin” bil och vill ogärna ha något överhuvudtaget i kupén. (Fint ska de va!) Jag har köpt mig en golf IV och står i valet och kvalet mellan Thule fyrkantsrör och aluminium. (Ja jag vet, jag har blivit helt OTROLIGT fåfäng.) Helst vill jag ju ha aluminium men då är det ont om lösningar för att spänna fast allt.
    Ge mig lite tips och gärna bilder så jag kan lugna mitt sinne.

    jeppepeppe svarade 19 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 april, 2005 vid 09:39

    Det var länge sedan jag hade surfbuss nu. Och då var det inte ens min…

    Personbilar har funkat bra för mig. Övernattar inte i bil, vill inte ha två bilar (pris och krångel). Det jag saknar är att kunna ha grejorna i bilen när man är på vattnet + att kunna byta om i bilen. Men det är ingen stor grej.

    Jag kör och har alltid kört Thule-räcken. 2 brädor, Streamliner-bag på det med tre master och fyra segel + bom. Jag får även i prylbagen (fenor, förlängare och annat godis) om det krävs när familjen är med och så. Då är ALLT på taket.

    Jag har haft sex master, två bommar och sex segel i min Streamliner, men då är den lite småtung sådär. Tre brädor på taket händer då och då. Funkar det med.

    Har petat dit karbinhakar på streamlinerbagen, så det går fort att klämma dit den. Brukar ta mig 10 min att packa bilen, helt OK.

    Ibland när jag åker till surfet så åker brädan med inne i bilen (funkar även i en Golf). Å så får den åka tak hem när den är blöt.

    Buss är bäst! men vanlig bil funkar oxå. Det viktigaste är ju att komma fram.

    Bila På!

  • oaxen

    Medlem
    8 april, 2005 vid 12:24

    Hej!

    Det hänger lite på största segelstorleken. På resa med familjen lägger jag 5 segel i takboxen + 4 bommar + förlängare, fenor och våtdräkter. På boxen har byggt brädfästen, 2 ryms ovanpå och 1 bräda sitter på vertikalt tackräcke på sidan av boxen. Masterna och min 8:a ligger bredvid boxen på räcket. För att få bättre stöldskydd slänger jag in masterna och seglet i bilen vid behov (tar ca 3-4 min). Med fastlåsta brädor och låst box känner jag mig lugn. Ska jag ta en tripp över till västkusten och åker själv lastar jag det mesta inuti bilen, ska jag sova i bilen åker allt utom brädorna upp i boxen inför kvällningen.

  • jeppepeppe

    Medlem
    18 april, 2005 vid 11:47

    Masse!

    Var har du fäst karbinhakarna på Streamliner-bagen?

    Verkar som ett bra sätt att komma runt en massa jox…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen hur löser ni lastning i personbil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.