Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur löste ni specialbagage till Australien?

  • Hur löste ni specialbagage till Australien?

    Publicerad av flirrrt på 18 maj, 2009 vid 09:19

    Nu var det dags att ta sig till Australien (enkel biljett ;-P) Har dock problem att lösa specialbagage verkar det som. Thai airways t.ex menar att de inte tar med surfbrädor (tror dock att det var en kass säljare som resebolaget pratade med då, eftersom hon själv tyckte det var konstigt) och menade att för en kiteutrustning skulle jag behöve hosta upp runt 12000kr för enbart kiteväskan (400kr/kg).

    Någon som kan ge något tips på hur de löste specialbagaget dit, för att komma så billigt undan som möjligt? (studet). Går ju att skicka i efterhand, men detta kostar ändå 3000kr.. måste väl ändå vara att jag bara har otur, surfutrustning SKA ju gå att få med sig till vettigt pris?

    gh0st svarade 15 år sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • neven

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 09:32

    Oftast kommer man billigare undan än löskilopriset (vilket alltid är det sämsta alternativet) om de har enhetspris för t.ex sportutrustning (golf, surf windsurf osv). Kolla upp på flygbolagetshemsida. Eller så kan du ringa till olika säljare på flygbolaget tills du hittar någon som är vettig att ha att göra med… 🙂

  • flirrrt

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 09:40

    Jo, har ju tidigare rest runt med kitebagen utan problem, och då till enhetspris.. men Thai’arna verkar helt lost, sitter i telefon med flygbolaget just nu. Nu hittade han “vindsurf” men menar då att det måste man skicka separat… j*vla amatörer…

  • gh0st

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 09:58

    Jag checkade in mina kitegrejer som normalt bagage. 22kg kiteutrustning, 2 kites, 1 bräda, sele, shorty, 2 bommar och diverse småsaker, därefter packade jag handbagageväskan med alla kläder =) 11kg lyckades jag pressa ner där och sen hade jag klätt på riktigt varmt med =)

  • mattijas

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 10:12

    Någon som bekant med eftersändning, flyg kanske till o med båt?

    man kan ju alltid göra som ghost beskriver, svettigt o man ser inte klok ut men de går ju, hur länge skall du vara iväg Flirrt?

  • flirrrt

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 10:20

    Tack för svar, flyttar dit för att plugga 3 år, så jag kommer behöva all bagagevikt jag kan komma åt :-/ Lyckats luska fram att jag kan boka den som windsurfutrustning, 30kg, då kan jag ju fylla bagen med lite andra saker också om jag har vikt kvar. Dock måste jag lägga in en förfrågan, EFTER att biljetten är beställt, och hoppas att de kan boka med väskan.. får se om jag kan låte biljetten pendla några dagar, så jag enkalt kan avboka den om allt skiter sig.

    Mattijas: Kollade eftersändning med flyg, kostar runt 3000kr med upphämtning och utkörning för 40kg väska (billigare att skicka 40kg än 30 kg!?). Båt kan ju ta ett bra tag, därav har jag inte övervägt detta.

  • ville

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 10:33

    Vill minas att när jag pratade med Thai kostade det 70$ för golfgrejer upp till 15kg per sträcka. Kan inte hitta nått om det nu på deras sida. Annars fungerar alltid Ghosts metod. Sist när vi var ute och flög reagerade många på Mattijas skor då han hade sina bindningar på sig.

    Funderar på att boka med Thai också till Perth. Skriv gärna hur det går för dig.

  • johanw

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 15:35
    gh0st;547334 wrote:
    Jag checkade in mina kitegrejer som normalt bagage. 22kg kiteutrustning, 2 kites, 1 bräda, sele, shorty, 2 bommar och diverse småsaker, därefter packade jag handbagageväskan med alla kläder =) 11kg lyckades jag pressa ner där och sen hade jag klätt på riktigt varmt med =)

    så gjorde vi me

  • gh0st

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 16:36
    Mattijas;547336 wrote:
    Någon som bekant med eftersändning, flyg kanske till o med båt?

    man kan ju alltid göra som ghost beskriver, svettigt o man ser inte klok ut men de går ju, hur länge skall du vara iväg Flirrt?

    Under resan så hade jag skaffat på mig rätt mycket nytt så jag skickade hem grejerna med ExpressAir, ett företag som skickar dina saker som unatended luggage med standbyflyg. Kostade 1000:- för 24kg och tog ca en vecka.

  • flirrrt

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 08:19

    “Sist när vi var ute och flög reagerade många på Mattijas skor då han hade sina bindningar på sig” Haha, det skulle jag vilja sett 🙂

    Äntligen löst allt, Thai återkom idag och sade att allt var ordnat. Bokade det som windsurfutrsutning, då mitt kit väger 30kg (3kites, sele, våtdräkt, lf concept och feta wakebindingar och diverse tillbehör). Eftersom 30kg var den tillåtna vikten får jag nog tänkte om lite när det gällde att packa även annat i kitebagen.

    Så här gick det till: Reseombud (ex. travelfinder, seat24 etc) kan enbart lägga in en förfrågan om specialbagage, EFTER att beiljetten är beställt och betald. Det betyder att du kan få ett nej, och står där med en kiteutrustning och kliar dig i huvudet. Jag lade istället förfrågan direkt tillflygbolaget. Visst, det kostade några hundringar extra, men samtidigt så kollade de med SAS (åker från gbg till stlhm, därefter österut) och bokade med bagaget där. När jag fick ett OK att specialbagaget var medräknat bekräftade jag bokningen och betalade biljetten (idag via telefon). Specialbagaget går på 1960kr (räknas som 5kg övervikt), men det får jag ta då flygfrakten ändå var dyrare. Skönt att få med grejerna direkt, eftersom jag har några dagar att leka av mig innan skolan börjar sen…

  • mattijas

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 10:27

    haha jo tack, många blev nyfikna

    gött att du skrev hur de gick
    får kanske bli en sådan variant trots de kostar lite

  • sourra

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 10:50

    Haha, det kanske är så man ska göra med dojjorna. Fick du inte ta av dig dom i säkerhetskontrollen? Jag överväger startk att köra den metoden själv. Pros/cons? =)

  • gh0st

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 12:06

    pro: du är redo för en oplanerad wake session! =)
    con: obekvämt tills dess att man kommer ut på vattnet

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur löste ni specialbagage till Australien?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.