Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många seglar själva?

  • Hur många seglar själva?

    Publicerad av bopung på 6 september, 2008 vid 08:50

    Brukar segla själv en del på ett fjärden mellan Torö och Lisö då svärföräldrarna har landställe där. Var igår ute i tre timmar med fullt drag i 7,2 på 115l bräda. Har åkt ganska länge och sätter gippar “relativt ofta”.

    Hur många är det som seglar själva? Eller hur många är det som pga säkerhet avstår att segla själva?

    Frågan dök upp i mitt huvud när jag igår vid ett fall satt kvar med selen under seglet. Det rörde sig bara om några få sekunder men paniken infann sig omgående och jag kan inte säga att jag med någon lugn metod tog mig upp över ytan…

    Det är ju alltid man själv som bestämmer om man seglar ensam men det kan vara bra att veta vad gemene man tycker.

    /Gus

    bicless svarade 15 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • saratoga

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:05

    Jag kör ofta ensam… kanske inte alltid på så lämpliga ställen, men försöker iaf alltid ha någon som vet om det som jag meddelar när jag är uppe ur vattnet igen. Har ju hänt att något gått sönder så man fått simma hem med grejerna, då är det klart bättre om man är fler…

  • ulrik

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:12

    Jag seglar nästan alltid själv. Ont om tid, få vindsurfande kompisar och så huset nästan vid vattnet gör att jag alltför sällan har sällskap.

    Några våldsamma kastfall som slutar att man ligger fastkrokad under ett 12 kvm segel får en förstås att tänka lite. Men med lite lugn fungerar det (ännu så länge…)

    Seglade även själv i somras vid olika ställen på Gotland. Då funderade jag lite på vad som skulle kunna hända om t.ex. mastfoten gick av en blåsig och regnig eftermiddag och man börjar driva mot Polen.

  • walle_gbg

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:15

    Jag undviker att segla ensam när det är kallt, typ under 10 C, och man är väl något mindre riskbenägen när man är själv.
    Kör man på ett “snällt” ställe som tex Björlanda så reflekterar man knappt ens över om man är själv eller inte. Så länge det inte blåser storm…

  • jps

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:17

    Jag försöker vara på platser där det är andra surfare eller kitare. Det är både roligare och säkrare.

    Det blir ändå en hel del surfande helt solo i stugan osv. Då blir det till att köra med större säkerhetsmarginal. Åker ogärna i olika typer av frånlandsvind där man kan driva åt h-ete om det går illa. I Vänern tex kan det ju vara ett antal landmil till närmaste torra land.

    Egentligen borde man väl också ha hjälm för att bättra på marginalerna ytterligare. Båda när man kör solo och i sällskap.

    Telefon i aquapac är säkert också bra. Än så länge har jag inte haft det utan bara meddelat tid så att folk på land vet när de borde bli oroliga. Tyvärr kan det vara svårt att hålla dessa tider ibland om surfet är riktigt bra 😉 Dvs denna metod är inte så bra egentligen.

    I fallet som du nämner med att hamna fast under seglet: Där är man nog rökt oavsett om andra är på plats eller inte…

  • v-thun

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:17

    Det brukar för det mesta finnas några personer på vattnet där jag seglar, så i den bemärkelsen seglar jag aldrig ensam. Självklart kommer det tillfällen då man är ensam och hade önskat att det åtminsone fanns någon mer ute på vattnet.
    Att fastna med selen under seglet är fruktansvärt obehagligt, särskilt som man av okänd anledning lyckas pusta ut all luft ur lungorna sekunderna innan fallet. Ett bra tips är kanske att efter vurpor, kastfall och liknande tar ett djupt andetag under luftfärden för att i lugn och ro kunna trassla sig ur situationen utan brist på luft. Att träna in ett sånt beteende hade säkerligen i många fall minskat “panikslagenheten” och man hade istället kunnat agera mer rationellt. Hur många gånger tänker man på att koppla loss själva selen? Kanske hade varit något att träna på? Finns det någon som verkligen har drunkat på liknande sätt?

  • hakman

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:36

    Ensam i septemberskt klockan-9-mörker med full sula fyrnoll och switchladd över de mest ytliga stenarna i Fbay, känns som en vinnande kombination.

  • lars_k

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:42

    Jag kör ofta ensam, många tidiga morgnar solo i Åsa har det blivit. WS är ju ingen direkt farlig sport så jag tycker inte man behöver vara orolig… Dock är det ju alltid kul med (lagom mycket…) sällskap på vattnet.

  • snaffe

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:51

    Kör själv ibland. Hamnar du under seglet har det nog inte så stor betydelse, ingen som ser det om de inte kör riktigt nära dig.

  • johnjrambo

    Medlem
    6 september, 2008 vid 09:55

    @Lars_K 497294 wrote:

    Jag kör ofta ensam, många tidiga morgnar solo i Åsa har det blivit. WS är ju ingen direkt farlig sport så jag tycker inte man behöver vara orolig… Dock är det ju alltid kul med (lagom mycket…) sällskap på vattnet.

    Om man bara åkte down the line som du gör Lasan skulle jag oxå kunna skriva att WS inte är någon direkt farlig sport..skulle vara roligt o se vad du skriver efter du börjat öva duck jipparna:wink:

  • lars_k

    Medlem
    6 september, 2008 vid 10:28

    Efter att jag sett bilder på din blodiga feja efter en missad duckjipp så överlåter jag trickandet åt dej Rambo. Downtheline kan förresten vara farligt det också. En gång fick jag en brännmanet rakt i fejan i en spolning. Var nära att jag strök med där helt klart…:eek:

  • lowsahl

    Medlem
    6 september, 2008 vid 11:07

    Kör ogärna ensam, surfzone är ett perfekt forum för att kolla av var det bär av i Sthlm, och rättar mig i stort efter det.

  • lowsahl

    Medlem
    6 september, 2008 vid 11:11

    Skit…. vart tog mina femitielvatusen Aloha och Inlägg vägen????

    Från steffoholic till Noobe över natten, Steffo måste ha varit inne å rensat.
    Iofs är väl bilden numera mer rättvis i förhållande till engagemang.

  • johnjrambo

    Medlem
    6 september, 2008 vid 12:54

    @Lars_K 497303 wrote:

    Efter att jag sett bilder på din blodiga feja efter en missad duckjipp så överlåter jag trickandet åt dej Rambo. Downtheline kan förresten vara farligt det också. En gång fick jag en brännmanet rakt i fejan i en spolning. Var nära att jag strök med där helt klart…:eek:

    HAHA:wink:

  • argulander

    Medlem
    6 september, 2008 vid 13:04

    Seglar helst inte själv. Men seglar hellre ensam än avstår från surf. Är det kallt på, på vintern vill man vara på något “safe” ställe. Tex Dalarö på SW eller Skälåker på NO, strular något eller går sönder driver man snabbt in så man bottnar och kan gå iland. Gäller ju också att ha rejält på sig, så man kan liggga i en bra stund utan att frysa ihjäl. Riskerna är nog ändå måttliga om man jämför med många andra sporter så vida man inte ger sig ut ensam långt ut i frånlandsvind.

    Klas

  • bananen

    Medlem
    7 september, 2008 vid 06:58

    Tycker det är kul när man är fler, men åker ofta själv. Undviker dock vintertid att ta risker på egen hand, tex segla på ställen där en spolning innebär att prylarna går förlorade.

    Vindsurfing är ju ganska riskfritt om man är medveten om strömmar och möjligheter att komma i land.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många seglar själva?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.