Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många seglar själva?

  • broderisak

    Medlem
    7 september, 2008 vid 07:22

    Seglar också själv då jag inte har nån polare som håller på med surfing. Men tänker mig väldigt noga för vart jag surfar då. Tar alltid ställen där det typ blåser in i viken . Så man inte tar ställe där man kan hamna ute till havs om det händer nåt. Sen skickar jag alltid sms till 2st olika polare och talar om vart jag är och hur länge jag tänkte vara ute ,om jag inte har ringt innan en viss tid så får dom börja söka efter mig.. Jag glömde det sist och frun blev inte glad då jag ringde en 45minuter för sent. Jag stod och pratade med andra surfare och tänkte inte på det bara.

  • andersbq

    Medlem
    7 september, 2008 vid 08:40

    Jag har råkat lite illa ut på diverse vågställen i världen, men jag har aldrig upplevt att någon annan vindsurfare, varken de vänner jag haft eller någon annan har kommit till undsättning. Det där med att segla “tillsammans” är bara falsk säkerhet. De gånger jag fått hjälp har varit av “Baywatch” eller nån förbipromenerade tysk.

  • jps

    Medlem
    7 september, 2008 vid 08:52

    @andersbq 497493 wrote:

    Jag har råkat lite illa ut på diverse vågställen i världen, men jag har aldrig upplevt att någon annan vindsurfare, varken de vänner jag haft eller någon annan har kommit till undsättning. Det där med att segla “tillsammans” är bara falsk säkerhet. De gånger jag fått hjälp har varit av “Baywatch” eller nån förbipromenerade tysk.

    Så illa kan det väl inte vara? OK att man kan bedöma att det inte behövs någon omedelbar hjälp om den som har problem ser ut att ha det under kontroll i alla fall (driver åt rätt håll får simma lite men inte mer är så typ). I det läget kan man ju kanske låta bli att hjälpa till men det skadar ju inte att åka förbi rätt nära och kolla att det verkligen är på det sättet.

    Om någon driver åt fel håll eller verkar mossig eller helt slut el dyl. Visst tusan försöker man göra något åt det då. Fixar man inte räddningen själv så kan man ju i alla fall ringa någon eller kalla på assistans från båt eller så.

    Så tänker och handlar jag i alla fall och jag utgår från att tillräckligt många (om inte alla) vänner Wsurfare, kitare, surfare och andra vattenmänniskor gör likadant.

  • maglu

    Medlem
    7 september, 2008 vid 11:53

    Seglar nästan alltid själv. Om det finns någon risk att bli drivandes om nåt skulle gå sönder eller man gör illa sig så att man inte kan segla hem, har jag alltid en mobiltelefon i ett vattentätt fodral.
    Lärde mig av att ha tappat fenan för några år sedan, fick driva ett bra tag till jag hamnade vid några stugor och kunde låna telefon. Om det hade varit kallt då /tomt på folk/hänt ute till havs, så kunde det blivit obehagligt.

  • electric

    Medlem
    7 september, 2008 vid 21:30

    Jag väljer “bästa” ställe utan att först fundera på om andra är där eller inte. Och är ingen där så kör jag utan tvekan ändå – och det blir ganska ofta. Men visst är det trevligare om andra är där. Enligt min erfarenhet så är chansen då också stor att få hjälp om det händer nåt. (Men jag uppfattar att chansen att bli uppmärksammad och få hjälp är större med bara några få andra där än om det är typ 10-20 pers, då det kan bli ganska anonymt. Att t ex upptäcka att en saknas av tre pers är såklart enklare än om det är en av tjugo pers).

  • bicless

    Medlem
    7 september, 2008 vid 22:53

    @Bopung 497280 wrote:

    Brukar segla själv en del på ett fjärden mellan Torö och Lisö då svärföräldrarna har landställe där. Var igår ute i tre timmar med fullt drag i 7,2 på 115l bräda. Har åkt ganska länge och sätter gippar “relativt ofta”.

    Hur många är det som seglar själva? Eller hur många är det som pga säkerhet avstår att segla själva?

    Frågan dök upp i mitt huvud när jag igår vid ett fall satt kvar med selen under seglet. Det rörde sig bara om några få sekunder men paniken infann sig omgående och jag kan inte säga att jag med någon lugn metod tog mig upp över ytan…

    Det är ju alltid man själv som bestämmer om man seglar ensam men det kan vara bra att veta vad gemene man tycker.

    /Gus

    Läbbigt att fastna. Dakines 2009 selar tror jag har en knife pocket med nån sorts ögla man kan sätta en fickkniv i för att kunna skära hål i seglet eller skära av linor. Eller kanske sprätta upp hajar med, vem vet….

    Bicless

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många seglar själva?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.