Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

  • Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

    Publicerad av mrquality på 9 augusti, 2016 vid 11:15

    Hej,
    Jag testade i sommar vindsurfing i Italien på en X-master event. Provade simulator och sen dagen efter tog en kurs som nybörjare. Därefter blev jag i kär med vindsurf och när kom jag tillbaka till Sverige testade hyra utrustning på Kungsholmen och på Erstavikbadet(saltjöbadet). Det går bättre och bättre men jag tänker tar en riktig kurs i Giens (Frankrike) med 23 timmar lektion i 5 dagar. Jag vet att är individuellt och det låter inte så smart men hur många timmar ska man åka vindsurf eller veckor eller år för att kunna vara en bra surfare? Är alltid bra att tar kurser eller finns det möjlighet att lära sig själv? Jag åker snowboard och har haft ganska bra balance från början på breda men tänker att behöver lara mig mer om teknik. Vad tycker ni?

    cobainwindsurfer svarade 7 år, 1 månad sedan 29 Medlemmar · 60 Svar
  • 60 Svar
  • hakuna

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 11:33

    Jag lärde mig själv. Åk dit det är andra seglare och fråga om tips.

  • malibu

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 12:12

    Efter ca 90 surfdagar (kan väl bli ca 250h) på lite mer än två år tycker jag att jag börjar bli hyfsad. Men bra? Nej, inte än 🙂

  • pedersen

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 12:26

    The “10,000-Hour Rule” by Malcolm Gladwell:
    Claiming that the key to achieving world class expertise in any skill, is, to a large extent, a matter of practicing the correct way, for a total of around 10,000 hours.

    Så några surfdagar blir det 😉

  • malibu

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 12:43

    @Pedersen 740646 wrote:

    The “10,000-Hour Rule”:
    claiming that the key to achieving world class expertise in any skill, is, to a large extent, a matter of practicing the correct way, for a total of around 10,000 hours.
    Så några surfdagar blir det 😉

    Jävla tur att antalet timmar på vattnet växer så mina nästa 100 dagar kan nog ge uppåt 400h, men det är ju fortfarande en bra bit kvar till 10000. 🙂

    Å andra sidan vet jag inte om “world lass expertise” är mitt mål…

  • mrquality

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 05:15

    Vad bra, bara 10.000 timmar! 🙂 Jag har åkt total 20 timmar ungefär fram till nu 🙂 Men ska åka 5 dagar på en kurs i Giens i Frankrike snart samt ska hyra flera gg fram till dess. Vi får se. Nu skriver jag alla gånger jag vinsurfade och hur många timmar så jag kan spara som historik 🙂 🙂

  • malibu

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 12:42

    Blev lite nyfiken på Gladwells teori och det visade sig att det inte bara är ren övning (i det här fallet timmar på vattnet) som räknas utan även att kolla på youtube-klipp för att lära sig eller läsa artiklar etc. Fan, nu är man ju snart uppe i world class mastery ju! 🙂

  • tomasn

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 12:50

    Giens är dock värdelöst..om det är med UCPA

  • mrquality

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 05:11

    Oj då!:confused2: Hade tänkt Fuerteventura först, men i Frankrike kursen är längre och det blåser nästan hela året. Och är också billigare. Vet ni någon annat ställe där man kan tar en riktig vinsurfing kurs?

  • kris68

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 06:34

    @malibu 740701 wrote:

    Blev lite nyfiken på Gladwells teori och det visade sig att det inte bara är ren övning (i det här fallet timmar på vattnet) som räknas utan även att kolla på youtube-klipp för att lära sig eller läsa artiklar etc. Fan, nu är man ju snart uppe i world class mastery ju! 🙂

    Apropå Gladwell: http://www.salon.com/2016/04/10/malcolm_gladwell_got_us_wrong_our_research_was_key_to_the_10000_hour_rule_but_heres_what_got_oversimplified/

  • billie

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 06:37

    Det var någon som sa att kitesurfing lär man sig på en vecka .Vindsurfing tar ett helt liv.
    Han var förstås vindsurfare

  • malibu

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 06:59

    @Billie 740733 wrote:

    Det var någon som sa att kitesurfing lär man sig på en vecka .Vindsurfing tar ett helt liv.
    Han var förstås vindsurfare

    Ligger väl en del i det. Jag började vindsurfa samtidigt som en polare började med kite och han var uppe och åkte lååååångt före mig. När jag kämpade med vattenstart drog han fram och tillbaka i viken. I övrigt låg vi ganska lika när det gällde tid på vattnet. Och det är typ vad alla säger så jag tror inte att det är någon kontroversiell åsikt 🙂

  • gustav1980

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 07:26

    Kite är enklare på många sätt och vis.. Men, när det djävlas. Vinden droppar, du tappar brädan, linorna trasslar etc. så är du betydligt mer utsatt som kitare än vad du någonsin riskerar att bli som vindsurfare.

  • irieman

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 09:06

    Jo, det där har jag också hört från alla möjliga som både vindsurfar och kitear, senast igår när jag såg på ett program som handlar om Tarifa där en vindsurfare som numera även var kiteinstruktör sa samma sak: “Kite är mycket enklare att lära sig men det kan se svårare ut för någon som inte håller på med någon av sporterna”.

  • sailortrash

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 12:06

    Jag bekräftar, som utövare av båda. Motsvarande plana i stropparna och med sele gjorde jag efter 2 dgr. Men kite på vågbräd ör mkt svårare än med twintip. Mer likt vindsurfing på liten bräda, kräver en fotarbete och man gippar på typ samma sätt. Även slagen liknar vid att slå på en vindsurfbröda som är så liten att den sjunker, typ 85 liter alltså

  • vindsokaren

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 19:38

    5dagar kommer man långt på om man vill lära sig grunden dvs plana,kryssa,köra i stroppar,hängsele.
    Sen finns det ju alltid nått nytt att träna på
    Det är ju det som gör denna sport så underbar.
    Dock när det blåser 5ms blir det lite,foil eller
    Windsup.
    Bättre än att stå att guppa med 7.5

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.