Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur många vindsurfare i Sverige?
-
hur många vindsurfare i Sverige?
Publicerad av anonym-anvandare på 12 oktober, 2000 vid 16:42Är det någon som vet hur många aktiva Vindsurfare det finns i Sverige?
Hur många nya brädor och segel säljs i Sveriges butiker?anonym-anvandare svarade 24 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 9 Svar -
9 Svar
-
kanske måste man definiera vad en aktiv surfare är för nåt…..10surfdagar/år ….60surfdagar/år??
-
definition, minst en surfdag/år , men är öppen för andra definitioner, vill bara veta mellan tummen och pekfingret.
-
Om vi säger att Öland har 300 medlemmar,två klubbar i växjö 150med,
Jönköping 100tal, Kalmar ett 100 tal Så kan vi säga att i småland/öland är det då ca 600 anslutna till föreningar. Och om vi då säger att en tredjedel är med i någon branchorg så får vi ca 1800seglare i Småland. Sen får vi ta bort ca 150 seglare från Öland som är S-holmare(dom går ju under Stockholms inräkning)
Ja då blir vårt slutgiltliga svar från södern
En uppskattning 1500seglare från vårt område.(drog bort lite)
Jag tror att för fyra år sen så gjorde Ölandsklubben en koll på detta
(högskoleavhandling som jag läste i deras klubbhus) Och enligt den så var vi ca
30 000seglare. varav ca 12 000seglare var såna som bara seglade under semtid.
Ca 8000 var fanatiker. resterande seglade, och vad resten var kommer jag inte ihåg, men nybörjare och såna som har en bräda kvar sen seklets början kan jag tänka mig.
Men visst skulle det vara roligt med en riktig koll.
VKSK(seglare från Växjö)
(men om alla skickar in så kanske nån(jag) kan sammanställa det.
Eller det bästa en ny Högskoleavhandling.
Tema. Surfingens inverkan på turismen i Varberg och Öland.
vad ger det i årsarbeten, pengar med mera. Så har den som känner sig manad
ett tema.(Någon som går på någon turistlinje i Linköping tex) -
Tack för ett intressant inlägg
Men man undrar ju, 30 000 seglare var är dom nånstans?
Är varje person som har ett metspö hemma aktiv sportfiskare? (kanske 6 milj.)Är man aktiv bräd- eller utföråkare om man åker sportlovsveckan + 2 veckor
i hemmabacken totalt/år?Tar man 30000:- * 50:- = 1.500.000:- med bara 10% av detta borde det funnits en
rätt bra potential att ha drivit Vind&Vatten vidare tex.En högst personlig definition på aktiv är att man åtminstone seglar 1 gång/vecka
(eller mer) utslaget över låt oss säga 5 månader maj – september dvs 20 ggrHur många seglare är ute SAMTIDIGT på vattnet tex en episk dag i 08-området,
i Apelviken och på Öland tex?
3000, 300, 30, …..Vi kan ju kolla enkelt för på måndag då det ska blåsa 15 – 20, hur många av
dessa 30.000 är då ute? -
Jag tror att med fanatiker så menades det såna som surfar ett par ggr i veckan.
Men sen finns det folk som seglar så länge det inte finns någon is.
Tror att Öland satte rekord i mordern tid någon av storhelgerna på våren i år.
Då var det närmare 250 seglare på stranden Faktum var att klubben där räknade och fotograferade allt.
Sen utav dessa var nog över ca 60% stockholmare. Varför Vind och vatten inte överlevde beror på helt andra orsaker. Man måste tex vara ansluten till presam för att få ut den överallt. Ha ett bra start kapital så att man kan ta ett par förlustutgivningar. Ingen bank lånar pengar till dig om du säger att det skall gå till en surftidning. Sen måste man ha anonnser, en nackdel här att en försäljare styr nästan allt om han köper en helsida för omkrin 20 000 så måste man ha in ja minst 180 000till. Okej jaga sportdrycker, sportkläder,bilar.
Personligen så tror jag att en surftidning skulle gå att få ekonomi i på sikt.
Rätt folk så sen djäklar. Någon här på konfen som går på en starta egetkurs på AF. Om så är fallet hör av di på konfen du har ju rätt till stöd i 9månader (lön) -
Jag tror också en surftidning skulle gå att få lönsam som det ser ut nu. En variant
är ju att köra via nätet ”print on demand.”
Surfblaskan är riktigt bra men det finns verkligen ett skriande behov av
ordentliga FRISTÅENDE tester av prylar. Inte typ Åka skidor ”Är oerhört mjuk
men ändå stabil” utan mer åt Bike – hållet… total sågning när det är motiverat och
det omvända också. Typ tex en ovanligt stegrande widestyleJag tror att det är så enkelt att nån/några måste våga i detta avlånga land att dra
igång såna här tester. Dom som gör detta, om dom är kompetenta och också
uthålliga givetvis, kommer att inte helt oväsentligt ”styra” den här sporten in i
framtiden. Men man måste våga sticka ut hakan.Kul att se vem/vilka som blir först för det här kommer garanterat.
-
Medlemmar ?
Jag tror att merparten av oss som surfar inte är medlemmar i någon klubb.
Hur många som åker skidor är medlemmar i en skidklubb ?
Logga in för att svara.