Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur mkt regn är för mkt

  • pjoter

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 05:27

    När du kör i 30km/h vevar du ner rutan på bilen, sticker ut ansiktet och känner efter. Är det svårt att se och gör ont för att regnet piskar i ansiktet regnar det för mkt. 🙂
    Det är sällan det regnar så mkt att kiten inte beter sig bra. Har aldrig varit ute för det vad jag vet, däremot har man fått ge upp ett flertal ggr just för att man inte kan titta framåt när man kör. 🙂

  • regfellow

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 06:07

    2-3 mm är inte mycket. Det tråkiga med regn är att får packa ner grejjorna blöta och torka dem hemma och byta om i regn är ju inte så mysigt…

  • dunderklumpen

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 07:18

    Huvudet genom rutan låter som en beprövad metod 😀

    Tackar för svaren, blir väl till att öka ut och se iaf. 🙂

  • kneepad

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 07:39

    Med Biltemas mekarskydd på bilsätet så byter man ju om i badkaret när man kommer hem.
    MEN – jag är fundersam på den blöta kiten…..har för mig att det var en tråd här där någon hade fått problem att färgerna på kiten hade förstörts. Och det står ju som en disclaimer i kitemanualerna att man ska packa ihop torrt.
    Mögel är ju inte problem med syntetsegel (men en blöt spinnaker som legat ett år intryckt i förpiken är ju inte kul).
    Jag är så kuvad i mitt förhållande att jag inte kan lägga ut kiten med tång och sand i vardagsrummet. Det bästa jag kan göra är:
    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=186&pictureid=1193[/img]
    Men helt TORRT blir det ju inte.
    Många kiteväskor kan man DRA UT, behålla strutluften m.m.
    Är det någon som har ett bra tips – rulla in i torkpapper (-nu spånar jag…)?, torkställning?
    Eller är det inte en issue att bry sig….(kan tyvärr inte kita VARJE dag (-hade ju löst “problemet”).:wink:

  • ghiller

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 07:55

    Jag brukar behålla luften i struttarna och rulla ihop den, sedan ställer jag den upp i badkaret eller i duschen en dag. Man kan rulla lite luftigt, annars torkar det ändå inte helt.

  • sourra

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 08:31

    Packar du ned kiten blöt/fuktig och det dessutom är lite varmt där du förvarar den finns det en risk att fält kan färga av sig på andra fält

  • pontusande

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 15:00

    Jag upplever att det ofta blir VÄLDIGT byigt i samband med kraftiga regn vilket i sig kan vara ett större problem än ansiktsmassagen. Men vad vet jag, jag kan ha fel

  • hydrolift

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 19:01
    kneepad;672196 wrote:
    Med Biltemas mekarskydd på bilsätet så byter man ju om i badkaret när man kommer hem.
    MEN – jag är fundersam på den blöta kiten…..har för mig att det var en tråd här där någon hade fått problem att färgerna på kiten hade förstörts. Och det står ju som en disclaimer i kitemanualerna att man ska packa ihop torrt.
    Mögel är ju inte problem med syntetsegel (men en blöt spinnaker som legat ett år intryckt i förpiken är ju inte kul).
    Jag är så kuvad i mitt förhållande att jag inte kan lägga ut kiten med tång och sand i vardagsrummet. Det bästa jag kan göra är:
    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=186&pictureid=1193[/img]
    Men helt TORRT blir det ju inte.
    Många kiteväskor kan man DRA UT, behålla strutluften m.m.
    Är det någon som har ett bra tips – rulla in i torkpapper (-nu spånar jag…)?, torkställning?
    Eller är det inte en issue att bry sig….(kan tyvärr inte kita VARJE dag (-hade ju löst “problemet”).:wink:

    Ett litet tips är att bygga min eminenta uppfinning som även är estetiskt tilltalande för din andra hälft (skiten syns inte).
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=78857″]Vinterförvaring, ventilationsmojäng – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • solomin

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 20:01

    Packa ihop kiten blöt, vänta tills det slutar regna ofta inom några dagar, torka på någon gräsplan eller har du tur så går det att köra igen. Mina North Rebel 2010 har inte haft problem att ligga blöta någon dag!
    Intressant att veta om något märke inte fixar det samt vilka som fixar det.

  • regfellow

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 20:09

    Naish fixar inte det utan färgar av sig. I vart fall 2010 och 2011 modellerna.

  • sourra

    Medlem
    10 oktober, 2011 vid 13:07

    I och med att det är i stort sett samma material i alla moderna kitar så är nog risken att alla märken blöder lite färg om man har två blöta paneler som ligger mot varandra och gottar sig, i alla fall om den ena t.ex. är röd och den andra vit eller ljusgul. Tänk tvättsortering. Grönt vs blått, rött vs. svart, gult vs. vitt osv är inte alls lika benägna att färga så där kan man vara lite mindre hetsig med kitetorkandet.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur mkt regn är för mkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.