Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur mycket kostar kite långsiktigt?

  • Hur mycket kostar kite långsiktigt?

    Publicerad av steffeeh på 13 maj, 2020 vid 18:43

    Jag har råd med tillräckligt med lektioner samt ett helt begagnat kit för kitesurfing, så kostnaden för att införskaffa prylarna samt komma igång med denna sport är inga problem för mig, men jag är fundersam kring hur mycket detta kostar i det långa loppet, dvs årliga utgifter från och med att man har betalat alla lektioner och utrustning och är igång och surfar. Hur är kostnaderna på slitage och byte av delar osv? Några kostnader down the road som en nybörjare kan missa?
    Jag är kille som bara jobbar 75% i butiksjobb och har som alla andra många utgifter med bil, lägenhet, övriga intressen med mera – vill mest inte ge mig in på en aktivitet som jag kanske i slutändan inte har råd att fortsätta med.

    cosmosurfer svarade 3 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    14 maj, 2020 vid 22:36

    hej

    Det beror ju lite på hur du räknar. Det är ju under inga omständigheter en billig sport….
    Personligen kör jag på beggade gamla grejer, och de flesta skulle väl tycka att de är för gamla. det är saker från 2012, och har aldrig kostat mkt att skaffa, några 1000-lappar per kite då, bräda köpte jag ngn enkel modell ny från tyskland för typ 2500. JAg upplevera att grejerna håller hur bra som helst, men jag har inte heller så mkt tid på vattnet för jag vindsurfar mest. kanske 10 -15 tillfällen per år…jag är heller ingen nybörjare längre så sliter inte så mkt på grejerna…

    Det är ganska stor omsättning på grejer globalt och det är relativt lätt att hitta ett par år gamla nya prylar till riktigt låga priser, speciellt från tyskland. Även surfers i sverige har hyffsade priser ibland. Att byta grejer på kite och bom mm är inte så dyrt egentligen. och det är inte jätteofta det behövs. linor är dyrast, ca 750:- per set. annars är det någon hundralappa eller två hit och dit.

    att laga en kite som rivs upp eller får punka kan dock vara ganska dyrt, om det inte går att göra själv.
    brädor kan man ju slita på rätt länge innan de behöver bytas ut, om ngnsin, men nya fenor kan ju kosta upp åt 5-700 iallafall.

    Det som kommer kosta dig pengar är att du kommer behöva ha flera olika kites och flera olika brädor. Detta är svårt att komma undan. minst två kites, en bom och en twintip kommer du vilja ha. Sen om du kör mkt i lätta vindar kommer du antagligen vilja ha antingen en jättekite, eller en foilutrustning. Sen kanske du vill testa och öra med “sliding bar” istället för krok och ger dig in i vågsegling. Då kommer du vilja ha en surfbräda, kanske ny sele och kanske ny bom, eller extra delar till bomen. här är vi uppe i ganska mkt stålars, även om vi pratar beggat.

    tänk 3-5000 per kite och kanske 2500 för en bom i beggat skick. 3000 för en vågbräda och kanske 1500 för en twintip. ca 10000 för en foil + bräda i dagsläget. beggat.

    Sen sliter man ut en våtdräkt efter ca 100 ggr i vattnet. Då är det så mkt sprickor i den att den inte håller varmt för riktigt kallt vatten på våren. Du lär också vilja ha två våtdräkter, en för sommarn och en för vår/höst/vinter. Tänk i snitt 2000 per våtdräkt. och sen vill du nog ha våtdräktskor a 500 sek.

    Sen får du tänka in en och annan surfbag/kitebag á 1000 sek eller så. Resor inom sverige lär tillkomma i ngn omfattning..iallafall lokalt..men det kan man ju strunta i att räkna in

    historiskt har jag lagt ett par 1000 per år på kite, och ännu mer på vindsurfing. man säljer och köper grejer man vill testa eller inser man behöver. ngt kanske går sönder eller man har växt ifrån grejerna. 10-15000 per år är nog inte ovanligt för de som kitar mkt.

    Men det där kan man ju justera själv såklart, man kan ju rätta sig efter den våtdräkt man har och de kites man har och bara köra lite grand. Men växer intresset för sporten så räkna med att utgifterna växer ännu mer.

  • bicless

    Medlem
    16 maj, 2020 vid 16:02

    Vinden är i alla fall gratis så rökiga kostnaden är låg. Till skillnad mot wakeboard (Bränsle eller kort i parken), skidåkning (liftkort) Osv. Grymt kul sport också.

  • cosmosurfer

    Medlem
    18 maj, 2020 vid 15:55

    Bensinen till alla surfspot är däremot inte gratis, as yo know! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur mycket kostar kite långsiktigt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.