Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur mycket mastförlängning vågar man ha?

Taggad: 

  • Hur mycket mastförlängning vågar man ha?

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 september, 2002 vid 07:25

    Hej!
    Jag har köpt en fiberspar 520 qt6000 och kör ett simmer prorace 10.7 som största segel. Jag riggade och märkte till min fasa att jag behövde c:a 38 cm förlängning på masten. Jag har en NP alu 48 cm förlängare. Min fråga är: Vågar jag fortsätta med detta?….:-)….någon som vet?

    Är det någon som har några rigg-tips för att unvika att cambersen hoppar av på ett prorace?….det var inte roligt att rigga och fick spänna bommen och nedhal om vartannat…..:-(
    MVH Hugo

    anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2002 vid 19:48

    Hejsan!

    Normalt är att ha en max förlängning på 40 cm. 10,7, 10,8 och där omkring var/är sydda efter en 520 mast. Idag är det kanske vanligare med en längre mast nu när de är tillgängliga. Men en 520 till en 10,7 är normalt… Över 40 cm blir det alldeles för mjukt.
    Det är bara att köra på!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2002 vid 19:57

    Tack för svaret!….
    Det var skönt att höra….:-)…
    Några segel tricks som någon vill dela med sig av?…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 08:17

    Jag har ett pro race 10.7. Jag hade också stora problem med att rigga seglet, speciellt som den nedersta cambern alltid hoppade ut.Jag upptäckte att den nedre(även den övre) cambern’s flärpar som skall hålla om masten gått av. Jag ringde till surfersparadise som sa att det var fel på vissa av camberna till detta segel. De skickade mig nya cambers som jag monterade dit. Så nu går allt mycket lättare.:)

    När jag riggar seglet så ser jag till att vart efter som jag spänner nedhalet följer den nedersta cambern så att den inte vrider ur sig.

    Det hjälpte otroligt mycket med de nya camberna, innan var det nästan omöjligt att rigga det…

    Vad heter camber på svenska?

    /björn

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2002 vid 11:10

    tack för svaret…

    ok, ska kolla upp om de är trasiga…tror inte det …som det är nu är det nästan omöjligt att rigga själv…det måste stå någon och se till att de inte hoppar av och det tar väldigt lång tid…

    vet ej var det heter på svenska…

    /Hugo

  • pher

    Medlem
    23 september, 2002 vid 18:12

    Jag har samma problem med mitt ART 10:nolla. Går knappt att rigga om man är själv. Börjar tröttna på detta segel nu. Jag är trött innan jag ens kommit ut på vattnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2002 vid 15:08

    Att lyckas rigga ett cambersegel kan vara hur svårt som helst om man gör lite fel. Jag har svurit mig till månen och tillbaka vissa gånger innan jag fick in tekniken. Nu går det hur lätt som helst (nästan). Nya segel är alltid svår riggade, begagnade blir oftast lättare att rigga.

    Steg ett: Polera masten med bilvax som inte torkas av, men inte där bommen ska sitta. Detta gör att cambers och maststrumpan glider mycket lättare vilket är en viktig detalj. Vaxet fastnar sen i strumpan vilket gör det lättare att rigga nästa gång. Upprepa detta lite då och då.

    När man drar på seglet se till att inte backa tillbaka med kammarna upp mot toppen igen, då hoppar de garanterat av, håll spänning mot mastfoten hela tiden.
    Var följsam och jobba seglet sakta neråt och håll på kammarna så att de inte hoppar av. Alla lattor måste vara böjda neråt åt samma håll.

    Det viktiga i hela processen är att aldrig lägga ner seglet på marken, det resulter direkt i att kammarna poppar av.

    Mata i masten, stå upp med masten i midjehöjd och för på seglet.börja med attstå på mitten av masten och jobba sig neråt, lägg ner seglet försiktigt på mast toppen och håll högt vid mastfoten när man trär linorna genom blocken. Sätt upp foten i midjhöjd och dra till allt vad det går lugnt och sakta. Nedhalstrycket gör nu att kammarna trycks mot masten och sitter kvar.

    Seglet på plats utan att kommarna hoppat av. Sätt försiktigt på bommen, och dra det sista centimetrarna av nedhalet.

    Lätt som en plätt. Nyckel är att aldrig lägga seglet på marken, då poppar kammarna av direkt.

    Dala // SWE-131 //

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2002 vid 17:52

    sist jag var ute hoppade nedersta cambern av när jag var ute på vattnet …det var inte alls roligt…för lite uthal? otur? (hade rejält med nedhal iaf)…är det ingen som har modifierat cambersen (svengelska) med lyckat resultat?…jag menar limmat dit något band som tvingar dem på plats?

    /Hugo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 2002 vid 14:01

    Jag hade exakt samma problem med mitt simmer segel. Den skall se ut så här ungefär.;)
    | | <-- OBS camber flärpar
    _/ .. som skall vara ovanför sne sträcken….
    men när den är trasig så fattas de översta flärparna
    Så då ser den ut så här… _/ “<-- Trasig camber" Så att endast den runda delen är kvar.:p Det låter väldigt likt det problem jag hade… /björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur mycket mastförlängning vågar man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.