Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket ska masten böjas?

  • Hur mycket ska masten böjas?

    Publicerad av d-a-n-i-e-l på 30 augusti, 2006 vid 14:15

    Jag har ett Neil Pryde NR 5.0, och vid riggning jag får ta i som bara den för att få masten så pass böjd att lattorna får plats och inte lägger sig bredvid masten, men denna hårda böjning innebär att seglet baktill/upptill blir väldigt sladdrigt – ska det vara så eller vad är hemligheten?

    joth svarade 17 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • ola_p

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 14:20

    Det skall vara så, Har för mig att NR var rätt sladdriga i toppen. Vill du ha lite mera bottendrag så kan du rigga med ett litet överlapp mellan lattor och mast, kallas för lattrotation för det mesta. Sen är det inte säkert att lattorna går fritt innan man dragit uthal, det är lite olika på olika segel… Nån som kan NR bättre får svara på detaljerna..

  • joth

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 14:24

    Masten skall böjas en hel del. De flesta moderna segel skall ha “sladdrigt” akterlik. Men man skall inte heller dra för mycket. Att lattorna ligger bredvid masten kan vara helt ok när man riggar för lättare vind. Seglet fylls ju ut när det är vind i det. Man skall inte dra så att all buk försvinner. Varken i nedhal eller uthal.

    Kolla rigg guiden för mer info om hur det skall se ut just för NP:s segel.

    /Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycket ska masten böjas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.