Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hur “plastar” man?

  • Hur “plastar” man?

    Publicerad av gurra1978 på 14 april, 2005 vid 21:31

    Är det någon som vet hur man “plastar”? Vad jag vill åstadkomma är en egen kåpa till en släpkärra. Jag antar att man kör med glasfiberväv som sprutas ut på någon sort form som man sen lägger på typ polyster eller nåt? Är jag rätt ute eller? Hur gör man EXAKT! Obs, det måste vara billigt.

    mag svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • nenne

    Medlem
    14 april, 2005 vid 22:04

    Visst är du rätt ute.. Har själv gjort lite kåpor och grejer i glasfiber. Det är ganska enkelt egentligen. Fast jag har inte gjort något så stort som en släpkärra.

    För att göra det så billigt som möjligt hade jag gjort en form av tex masonit/ plywood eller nåt sånt. Sen gäller det att få en slät och porfri yta att plasta mot så det inte fastnar. För mina små grejer brukar jag täcka prylen med brun kartongtejp, som är väldigt glatt och hal. Sedan vaxar man på tejpen ett par gånger så att ytan blir väldigt hal.

    Sen är det bara att lägga på polyesterplast och ett par genomdränkta lager med glasfibermatta och vänta tills det stelnar. Sen ska det förhoppningsvis bara vara att lossa pluggen så har du din kåpa.

    Obs! För att göra det ännu enklare för dig så går det att använda en befintlig kåpa som plugg.. Hyr en på macken i några dar.. cool.gif

    För att få en fin yta när man gör på detta sätt kan man behöva spackla och slipa en hel del, då plasten och glasfibren skapar en ojämn yta, men jag tror ändå att man kommer undan billigare än att först göra en negativ form som man sedan gjuter inuti. (så man egentligen ska göra)

    Ett riktigt roligt och seriöst projekt gör denna killen med sin trike. Kolla in “the mould”
    för hur man egentligen gör när man gör nya plastdetaljer

    Hoppas det hjälpte nåt!

  • gurra1978

    Medlem
    14 april, 2005 vid 22:13

    Tack, det var nyttig information.

  • getwet

    Medlem
    15 april, 2005 vid 03:36

    Nenne har redan skrivit på ett bra sätt hur det går till, påpekar bara att du inte ska glömma SLÄPPVAXET…….blir strul annars crazy.gif

  • adde

    Medlem
    15 april, 2005 vid 07:20

    Jag hade nog byggt en plugg av frigolit, vill man kan nog ha kvar frigoliten och sen plasta insidan också och få en sandwichkonstruktion. För det kommer bli rangligt som fan. Annars får du plasta in reglar på insidan som ger stabiliteten.

    Båtar sprutar man med “flock” och polyester, men du klarar dig bra med glasfibermatta (mkt billigare än väv). När du vätt mattan rollar du med alu-roller för att få ut luften. Räkna med endel spackelåslip efteråt…

    Annars har jag sett j-vligt fina täckta släp på http://www.kvd.se

    /adde

  • drakglenn

    Medlem
    15 april, 2005 vid 08:50

    Svar till:


    Obs, det måste vara billigt.

    [/ QUOTE ]

    Öh, plast är INTE billigt, min erfarenhet av boxen smirk.gif,
    ska du göra en form (Plugg) av en hyrkärra blir det dubbelt så dyrt,(mkt bra ide annars).

    Till min box gick det åt 8 liter gelkoat, 20 liter plast
    25m2 glagfiber och då är boxen tunn!
    räkna minst 3000:- i material för en kärra

    /Glenn

  • mag

    Medlem
    15 april, 2005 vid 12:00

    Jag håller med Adde. Köp begagnat någonstans, t ex på KVD. Plast är kletigt, hälsofarligt, jobbigt, svårarbetat om du inte har erfarenhet innan, stora ytor att spackla, förstärkningar etc och om du inte har massa tid över så missar du viktig tid på vattnet.Jag höll på att köpa ett täckt släp med plastkåpa på kvd för ca 4000-5000kr i fint skick.
    /Magnus
    /Magnus

  • fenan

    Medlem
    30 april, 2005 vid 08:37

    … ska man verkligen använda frigolit? smälter inte den bort när den kommer i närheten av polyester? det finns väl någon speciell foam man använder i stället. divinylcell eller nått i den stilen.

  • mag

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 13:15

    Jo, polyester äter upp frigolit till frukost. Dinyvisell eller PU funkar bättre. Epoxy ska det vara till frigolit. Många upptäcker detta vid fel tillfälle… frown.gif
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hur “plastar” man?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.