Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ska hängselen sitta, fick min på posten idag.

  • Hur ska hängselen sitta, fick min på posten idag.

    Publicerad av spray på 11 maj, 2007 vid 19:58

    :confused2: Hej alla glada surfare!

    Fick hem min sittsele idag, fast fel storlek. Hade beställt 50 (L) men fick en 52 (XL)…

    Tror jag måste returnera selen, men jag har dålig koll på hur den egentligen ska sitta eftersom jag inte surfat något ännu. Det är en sittsele, NP X-over.

    För att den ska sitta någorlunda tight måste jag spänna in alla spännen på max, och då är “kroken” fortfarande väldigt “rörlig” dvs den går att röra i sidled samt att den åker ca 1dm utanför kroppen när jag “drar” i den.
    Ska det vara på det här viset eller?

    /oerfaren…

    calle_b svarade 17 år sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • wind-lover

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 21:01

    @Spray 382611 wrote:

    :confused2: Hej alla glada surfare!

    Fick hem min sittsele idag, fast fel storlek. Hade beställt 50 (L) men fick en 52 (XL)…

    Tror jag måste returnera selen, men jag har dålig koll på hur den egentligen ska sitta eftersom jag inte surfat något ännu. Det är en sittsele, NP X-over.

    För att den ska sitta någorlunda tight måste jag spänna in alla spännen på max, och då är “kroken” fortfarande väldigt “rörlig” dvs den går att röra i sidled samt att den åker ca 1dm utanför kroppen när jag “drar” i den.
    Ska det vara på det här viset eller?

    /oerfaren…

    Nejnej, returnera selen! det är inget vidare med att ha kroken så lös! tycker jag. Den ska sitta tight och det ska allt annat också. Annars blir det jobbigt osv.. Det låter som om den är för stor tyvärr. =/

  • ola_p

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 21:19

    Byt, den är för stor. (Rätt ordentligt för stor låter det som)

  • spray

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 22:45

    Jag överdrev lite att kroken går att flytta 1dm från kroppen.

    Det rör sig om ca 2-3cm från kroppen, men kroken går att röra ca 5-7cm i sidled när remmarna är max åtdragna när jag är naken under selen.

    Ska kroken gå att röra i sidledes när selen sitter på?

  • rasmus_w

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 22:55

    Inte så viktigt men ett stalltips är att när du seglar med selen kommer kroken hamna betydligt längre från kroppen än vad den hamnar när du bara drar i den och det kommer kännas allmänt löst och sladdrigt. Selar som aldrig sitter tajt nog är en av de där ständiga irritationerna.

  • styret

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 06:15

    den är för stor.
    en del tycker det är sknt med lösa selar, men om du inte har seglat med sele rekomenderar jag att du skaffar en som är lagom så kan du ju labborera lite eftersom det finns ganska bra spann i dom oftast.

    kör man med NPs 3D waist Pro och använder kardborrebanden för kroken så sitter den jäävlar där den sitter. skönt tycker jag.

  • spray

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 09:16

    Jo jag känner igen det där lite från jolleseglingen, även om man tycker att den sitter tight när man testar på land så tycker man alltid att den sitter för löst när man väl börjar segla.

    Hur som haver, jag beställde en 50 och fick en 52a… Så jag antar att inte JAG behöver stå för returfrakten..

    Någon som har testat NPs “automatic” sele?
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_59&products_id=508

    Vet inte om den är bättre än NPs x-over sele… men Kanske ber dom skicka en sådan i retur istället.

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 maj, 2007 vid 09:37

    Jag hade en NP sittsele “Automatic”, jag antar att det är en midjesele du syftar på men spännanordningen tror jag är den samma…Jag hade svårt att få min sele att sitta tillräckligt tight. Jag har idag en sele som man spänner “vanligt” och är mycket mer nöjd med den…

  • spray

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 13:14

    Nej jag syftar på NPs sittsele som heter “automatic”, jag får la ringa butiken på måndag och lita på deras utlåtande om selen. Egentligen verkar den jag har X-over selen helt okey!

    Frågan är vad som skiljer mot Automaticselen.
    Hoppas jag inte behöver stå för att dom skickat fel grejor..

  • surfjohan

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 13:45

    @Spray 382635 wrote:

    Jnär jag är naken under selen

    okej..

  • pure

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 13:55

    @Surfjohan 382726 wrote:

    okej..

    Kände också att det var mer information än som behövdes.. fick otäcka mentala bilder.. 😉

    Men det är bra att du e entusiastisk Spray.. det är viktigt i början när man kämpar att man inte ger upp tills man får uppleva den första planingen för det är då det roliga börjar..

  • spray

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 22:22

    @pure 382728 wrote:

    Men det är bra att du e entusiastisk Spray.. det är viktigt i början när man kämpar att man inte ger upp tills man får uppleva den första planingen för det är då det roliga börjar..

    Tack, jo jag känner mig entusiastisk!

    Fick bilder från syrran nu på min nya oneil psycho dräkt! haha den såg skum ut, hoppas ingen tjej ser mig i den :):crazy:

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 maj, 2007 vid 18:02

    Har fortfarande inte riktigt kommit underfund med ni som är vana kör med kroken “lite lös i sidled” och hur tight ni brukar ha kroken mot kroppen när man hänger?

  • ola_p

    Medlem
    13 maj, 2007 vid 19:04

    Det beror på sele och lite tycke och smak. På en sittsele bör den sitta rätt tight.
    Med en midjesele som har ordentligt neoprenbälte så kan man ha kroken lite lösare, dvs. så att den sitter lite lagom tight, men så man slipper dra in magen.

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 maj, 2007 vid 19:31

    Okey men då får det bli samtal till butiken imorgon..

    Får snacka lite med dom om den där automaticselen, om det är någon fördel att ta den istället nu när jag ändå ska byta.

    Tack för hjälpen alla

  • rookie

    Medlem
    13 maj, 2007 vid 20:31

    Du ska nog låta bli att tala om för butiken de där detaljerna om att du var naken när du provade selen. Det kommer inte att hjälpa dig få byta selen 🙂

    Varför inte midjesele f.ö.? Trodde de flesta här rekommenderade dig till det.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ska hängselen sitta, fick min på posten idag.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.