Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur ska selen sitta?

  • Hur ska selen sitta?

    Publicerad av krixa på 9 april, 2009 vid 10:51

    Våghalsig som man är köper man sele remote och inte kan testa storlek osv. På kursen var det blöjsele, så jag har ingen referens över hur en sån vanlig midje-sele ska kännas. Hur hårt ska den sitta? Om jag bara har den på mig men inte “drar” i den så som en kite skulle göra så finns det ett glapp mellan min rygg och selen, åtminstone i överkant. Men om jag drar lite i den så verkar den hamna bättre. Den sitter inte “slappt” förövrigt alltså. Någon som kan göra mig lite klokare?

    krixa svarade 15 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • sourra

    Medlem
    12 april, 2009 vid 18:03

    Det är svårt att förklara och jag antar att det är lite beroende på olika personer men jag tycker själv att den ska sitta ordentligt tight, nästan så man får dra in magen när man drar åt och det är viktigt för mig att man får bra stöd för ryggen. När du säger “drar som en kite skulle göra” så måste jag flika in att din uppfattning om kitens drag antagligen kommer ändras med tiden. Alltså – i början när man lär sig så står man ofta med kiten rakt upp men sen när man lär sig köra så kommer kitens drag mer framifrån.

  • blackadder

    Medlem
    12 april, 2009 vid 18:58

    Det brukar finnas en liten “kudde” som passar i “svanken”. Den kan man ofta flytta runt på ett kradborrfäste. Se till att den sitter på ett sånt sätt att du känner att “svanken” blir avlastad. För att få lite mer känsla för detta utan att använda kite kan du göra såhär. Fäst ett rep i väggen eller taket (något som håller). Knyt fast andra änden i kroken på selen och luta dig tillbaka i selen. När du gör det skall du känna att selen ger stöd åt ryggen. Good luck!

  • jonty

    Medlem
    12 april, 2009 vid 20:56

    Liiiiiike a glöööööw som Jim Carey skulle sagt

  • krixa

    Medlem
    13 april, 2009 vid 08:11

    Nog sitter det tight alltid, kan ju få det sitta så att man känner att lungorna inte kan fyllas ordentligt om jag vill.

    Jag gjorde reptestet. Känns inte som att allt ligger i svanken nej. Men det känns som att det klämmer åt på höftbenen (jag tror det är så de kallas va?) ganska ordentligt. Någon sån häftig kudde finns inte i min sele.

  • sourra

    Medlem
    13 april, 2009 vid 11:04

    Kudde har jag aldrig haft nån men det låter som att den är tight och bra =)
    Det kan nog vara jobbigt om den klämmer åt på höften men lite brukar ju selen åka upp när man surfar så det måste vara en riktigt hög sele om den ska fortsätta ligga an mot höftbenet även när du är ute och kör.

  • olandstoken

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 09:36
    krixa;539682 wrote:
    Våghalsig som man är köper man sele remote och inte kan testa storlek osv. På kursen var det blöjsele, så jag har ingen referens över hur en sån vanlig midje-sele ska kännas. Hur hårt ska den sitta? Om jag bara har den på mig men inte “drar” i den så som en kite skulle göra så finns det ett glapp mellan min rygg och selen, åtminstone i överkant. Men om jag drar lite i den så verkar den hamna bättre. Den sitter inte “slappt” förövrigt alltså. Någon som kan göra mig lite klokare?

    Man behöver oftast testa selen med ordentligt drag snett uppåt för å se om den sitter bra eller ej.fäst en lina i nåt stabilt hemma å kroka i dig och häng loss och vicka lite på höften 🙂 . En del selar behöver inte sitta så tajt för att stanna på sin plats, andra får man dra åt rejält. Det viktiga är att den inte har tendens att glida upp över bröstkorgen, utan sitter kvar i midjetrakten.

  • krixa

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 10:02

    Nu har jag iaf provflugit kiten lite på land med selen och selen satt någorlunda bra kvar i midjan. Lite uppåt halkade den men sen hade jag kiten i stort sett rakt ovanför mig också. Får hoppas det funkar och lär märkas när jag testar med en bräda på fötterna också.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur ska selen sitta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.