Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Hur stor kite för att köra på skidor/snowboard/skridskor?

  • Hur stor kite för att köra på skidor/snowboard/skridskor?

    Publicerad av canoya på 31 mars, 2006 vid 08:43

    Jag är helt okunnig på allt vad kites innebär, men tycker att det verkar rätt gott att köra på snö eller is och dessutom lite smidigare än att bygga isbräda till WS rigg. Sen kan jag tänka mig att det är lättare att lära sig på land än i vattnet?

    Vad ska man skaffa för nåt om man vill komma billigt undan (begagnat)?

    Storlek på kite?

    Hur stort område behöver man för att kunna köra utan att riskera att trassla in sig i träd eller annat?

    Lämplig vindstyrka?

    Tacksam för alla tips!

    mrmille svarade 18 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dalen

    Medlem
    1 april, 2006 vid 11:32

    Så fort du kan ha en kite flygande så kan du åka på snön. När du lärt dig flyga kiten så kan du förmodligen köra vid vindstyrka på 3-4 m/s.
    Typ av kite ha inte någon större betydelse. Storlek beror lite på vad du har för framtiden. 12-16 kvm kan vara lämpligt fär då kan du ju köra på sommaren med. Munksjön är inte bästa stället med det funkar när det är is. Du skall ha gott om plats för att åka när du är nybörjare. När du blivit bättre kan du köra på små ytor.
    Lycka till!!!

  • grozzny

    Medlem
    29 april, 2006 vid 14:04

    Hej,

    Om du inte har tänkt att använda din kite på vattnet så är ju foilkite det bästa. Det går fortare att packa upp och ner kiten och den ger mer kraft en en tub i samma storlek. (projicerade ytan blir större på en foil efter omräkning än på en tub).

    Det bästa är att kite på ett stor öppetfält/fjäll men man kan ju också köra på fotbollsplan men då skall det helst vara minst 2 som är sammanlänkade (tycker jag).

    Du kan köra på 3m/s och uppåt kan man säga beroende på kitestorlek vindkvalité och kunskap.

    Har du aldirg kitat förut så är det bästa att inte köpa en för stor kite runt 5kvm är nog lagom.

    Det finns kiter i många olika prisklasser, från billiga Radsails,HQ till premiumkiter som U-turn (billigare än ozone) och Ozone,flexifoil.

    Lycka till.

  • nic

    Medlem
    3 maj, 2006 vid 22:21

    grozzny har rätt. Om du är ute efter kvalitet för snö/is är det en opencell foilkite som typ Ozone Frenzy (dyrare men väldigt bra) eller Ozone Access (billig och förvånansvärt bra)

    Men om jag lägger tonvikt på “billigt” så kanske det är lättare att hitta en beg vattenkite till ett bra pris. Du ska däremot inte ha en så stor utan max 12kvm. Även 6kvm drar iväg bra på snö, för att inte tala om is. Där räcker det med 3kvm och då kan du köpa en ny liten foilkite för en ringa peng.

    Om du förklarar vad du vill göra så är jag säker på att folket på http://www.ozonekites.se kan de hitta något som passar både plånbok och ambition.
    Kan speciellt rekommendera Accessen för snö, mycket kvalitet för liten peng.

    Lycka till,
    nic

  • mrmille

    Medlem
    7 maj, 2006 vid 14:23

    Tänk bara på att små foilkites har ett otroligt lyft men släpper ner dig med samma fart som du åkte upp.

    Annars har båda ovanstående talare rätt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Hur stor kite för att köra på skidor/snowboard/skridskor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.