Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stort är stort och vad är FÖR stort ?

  • Hur stort är stort och vad är FÖR stort ?

    Publicerad av rabbit på 9 september, 2003 vid 16:03

    Jag har ett problem….

    En grymmt skön f2 axxis på 95 ltr som inte riktigt vill plana förrän 8m/s.

    Jag är nöjd med den när det blåser men eftersom det aldrig gör det här uppe i norrland så har jag funderat på att investera i en större bräda som man kan fara ut med i 5-6 m/s.

    Väldigt sugen på jp’s freeride/freecarve/x-cite etc men kan för mitt liv inte komma underfund med om ca 120 ltr räcker eller om man skall gå upp på 150 ltr på en gång?

    Lägga ut 10 “papp” utan att testa är tungt så jag är otroligt tacksam om konfens expertis delar med sig av kunskap.
    Väger 80kg och är återfallsurfare som köpte axxis i fjol höst. Tack på förhand.

    rabbit svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • cambo

    Medlem
    9 september, 2003 vid 17:40

    Vad har du för segel när du inte planar?

    Har själv en Axxis på 98 liter och 8 meter planar man lätt i med rätt segel

  • cambo

    Medlem
    9 september, 2003 vid 17:41

    För övrigt är det en jävla grym bräda, helt sanslöst

  • rabbit

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:59

    6.6 gunsails och jodå vid 8 eller precis strax innan så planar man och då är brädan både snabb och känslig och stabil på en och samma gång.. smile.gif men hade jag haft en bräda som varit lika kul vid 5-6 m/s så hade jag haft 10ggr fler surfdagar i sommar så det börjar kännas värt en investering.
    Skulle bara fått utrett hur stor och vilken jag skall köpa innan jag försätter mig i konkurs.. wink.gif
    Så om experterna vill berätta för oss som inte har någonstans att testköra?…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:32

    skall man köra i 5-6 m/s så fodras en rigg på ca 8m2….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:32

    Jag tänkte som du när jag gav mej in i sporten förra året och skaffade en AHD på 149 liter och 77 cm bred, 8,7 Northsegel med cambers. Med mina 100 pannor räcker inte 6 m/s, det måste börja bli mörkt på ytan och helst skumma lite i vågtopparna. Folk säger att det är 7 m/s. I gränsfallsvindarna är det i allafall grymt kul att plana om brorsan som glider fram i 5 knop, nästan roligare än när alla planar.

    De gångerna är ändå inte värda att slösa bort värdefull fritid på för en trebarnspappa så nu väntar jag istället tills jag kan köra med min 6,6:a. Det räcker med ganska lite vind till för att det skall funka.

    Brädan är jag nöjd med utan att ha prövat så många andra. En F2 som är lite mindre kändes betydligt livligare, men oxå vingligare. Om några år har jag nog en mindre bräda, det verkar kul. En kul pryl med min breda är att falla ner till en kompis, bränna om i lä och ta en grym höjd som han omöjligt kan matcha – då skrattar jag varje gång.

    För de som har tillgång till vågor är nog dessa glädjeämnen försumbara. Inget slår Ekeviken i Augusti, fantastisk fart i nedförsbacken. Då ville jag ha en smalare bräda för att kunna leka lite mer. All min segling går nu ut på vågorna på gotland nästa år.

    Richard

  • maxx

    Medlem
    9 september, 2003 vid 20:12

    Plana i 5-6m/s, 80 pannor.
    Låter som du skulle behöva en formula, 140-150L o 11m2 segel.
    Det är nog det enda sättet att plana i dom vindarna smile.gif
    Har själv en ladugårdsdörr just av den anledningen.
    Brallar det i så åker våg-grejerna fram.
    Men som du sa, vill man utnyttja dom fina dagarna i full planing så…..
    Var ut i dag med full planning hela tiden(SMHI:s prognos var 3-6m/s)
    i shorty o gassande sol grin.gif.

  • rabbit

    Medlem
    9 september, 2003 vid 20:24

    “Var ut i dag med full planning hela tiden.. ..i shorty o gassande sol”

    trevligt! smile.gif

    men appropå :”AHD på 149 liter och 77 cm bred, 8,7 Northsegel med cambers”

    Så en 150 ltr JP x-cite ride och ett 8.5 eller en 135 ltr och ett 10 ??

    Vad funkar bäst?

    Nåt måste det bli. Om inte gud eller nån kan lova pozo vindar över hela sverige till nästa sommar..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stort är stort och vad är FÖR stort ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.