Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hur tar man bäst bort klotter?

  • Hur tar man bäst bort klotter?

    Publicerad av mattap på 24 mars, 2006 vid 15:29

    Tjena!

    Verkar som det bor en hel jävla liga med ligister där jag bor, har fått min tjusiga skåpbil nerklottrad två gånger nu. Antagligen tycker de att det är perfekt att måla på en stor blå yta utan fönster!

    Första gången skrev de bara nåt mumbojumbo med en spritpenna som jag fick bort med vatten.

    Andra gången var det rosa sprayburk som gällde, då blev det marigare, dessutom märkte jag att min halvförsäkring inte täckte skadegörelse!

    Tog iaf bort skiten med aceton, hade på nåt skit som skulle göra oxiderad lack snyggare och la på hårdvax men lacken mår inte så super av aceton. Såg på trasan att det följde med en del blå färg åxå när jag tvättade bort sprayfärgen

    Är det nån som råkat ut för nåt liknande eller vet hur man får bort klotter på en lackad yta utan att ta bort lacken? Provade med T-röd men det var för snällt…

    //Mats

    getwet svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 16:02

    Polering eller rubbing, tyvärr.

  • mattap

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 16:14

    finns det inte risk för att man rubbar in den ena färgen i den andra?

  • go_catch_a_wave

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 20:19

    Hej.
    3M Industrial Cleaner kan vara lösningen på ditt problem.
    Strippade av dekaler med detta medel på en fd firmabil, funkade kanon.
    Tar de mesta typ asfaltsfläckar på bilen, göret på fälgarna efter vintern som
    man aldrig blir av med annars m.m.

    Jag tror dom kränger sånt på typ Watski-butiken.
    Lycka till…
    /Daniel:santa:

  • svenne

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 20:41
    MattaP wrote:
    finns det inte risk för att man rubbar in den ena färgen i den andra?

    Näe, rubbing är slippasta. Testa med 3M-tipset, klart värt att testa!

  • getwet

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 21:09

    Har fått en bil nedklottrad med sprayfärg, gick galant att ta bort med thinner.
    Bara att eftervaxa sedan. Thinner löser inte upp lacken som en del tror under förutsättning att den härdat vill säga, eller torkat eller vad den nu gör.

  • mattap

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 23:04

    å fan, bra tips, tackar så mkt! Thinner å 3M Industrial Cleaner verkar bra grejjer. Får hoppas de ger fan i bussen iof!

  • getwet

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 06:17
    MattaP wrote:
    å fan, bra tips, tackar så mkt! Thinner å 3M Industrial Cleaner verkar bra grejjer. Får hoppas de ger fan i bussen iof!

    Kolla på en liten undanskymd fläck först bara……..

  • svenne

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 09:51

    Det verkar som att go_catch_a_wave-mannen har en “vanlig buss” och de brukar bara ha en solidlack. Lösningsmedel i all ära, men det brukar ta med den riktiga färgen också. Men va fan, det är ju bara att prova. 🙂
    Jag brukar ta bort grejer på hojen med Bräkleen, men å andra sidan är det kraschkåpor som jag inte är rädd om.

  • getwet

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 11:37

    Det här var en solid lack, vanlig vit volvo. Polarvit som den heter. Ingen klarlack, och ingen tvåkomponent.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hur tar man bäst bort klotter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.