Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur tar man sig till Lofoten smidigast??

  • surfballe

    Medlem
    17 september, 2008 vid 08:12

    Vi körde bil. Men då startade vi i Luleå =) grymt fint och bra surfing! missa inte Unstad! Fin strand och omgivande berg! dock så är det vågsäkrast på vintern.

  • zilversurfarn

    Medlem
    17 september, 2008 vid 08:53

    Vi flög upp till Kiruna o hyrde bil där, sparar mkt tid…
    Helt fantastiskt vackert ställe för övrigt, rekommenderas!

  • gh0st

    Medlem
    17 september, 2008 vid 09:04

    Du, vet inte om jag hade vågat åka ut dit, tänk på vad som sades när Mulder o Scully skulle ta sig till Lofoten i X-files:

    SCENE 5
    PORT OF TILDESKAN, NORWAY

    (Mulder and Scully are talking to a captain at a crowded sailors’ bar. The sailor points to an area of a map and speaks Norwegian, apparently saying “no” as he walks away.)

    MULDER: 0 for 5.

    SCULLY: What is it, Mulder? Why are they so afraid? My father spent the better part of his life at sea. He had a healthy respect for the ocean, but he never feared it. I see fear in these men’s eyes.

    (A man at a nearby table speaks up and approaches them.)

    TRONDHEIM: Brooklyn couldn’t have taken you up there anyway. Your ship has to be classified ice class before it can even go past the Lofoten Basin. My name is Trondheim – Henry Trondheim. The ship you want is the Zehar, a 50-ton trawler with a double hull. It’s my ship.

    SCULLY: You’re American.

    TRONDHEIM: I was born and raised in Pensacola. I ran a charter business there. I got fed up with tourists.

    MULDER: How do you feel about the sea north of Beerenburg?

    TRONDHEIM: This time of year, it’ll be 10 hours minimum, each way.

    MULDER: So you’ve been there?

    TRONDHEIM: A few times. A few times I got some of my best hauls out of there.

    SCULLY: Why is everyone else so afraid to go there?

    TRONDHEIM: Well, legends. They grew up on stories.

    SCULLY: What stories?

    TRONDHEIM: A huge stone came out of the sky and crashed into the pack ice.

    SCULLY: A meteorite?

    TRONDHEIM: An evil god. They worship it by staying away. So … exactly what is it that you’re looking for up there?

    MULDER: A number of things. How good are you?

    TRONDHEIM: About as good as you’re going to get, considering no one else will take you there.

    MULDER: When can we leave?

    TRONDHEIM: As soon as we shake on a price.

    (Mulder nods.)

  • arild

    Medlem
    17 september, 2008 vid 10:47

    @Zilversurfarn 500446 wrote:

    Vi flög upp till Kiruna o hyrde bil där, sparar mkt tid…
    Helt fantastiskt vackert ställe för övrigt, rekommenderas!

    hur långtid tar det att köra ifrån kiruna ca ?
    prognosen ser rätt fin ut för veckan

  • nundy

    Medlem
    17 september, 2008 vid 10:51

    Kör/tåg till Oslo och flyg därifrån… går att hitta billiga biljetter. Eventuellt se på nsb.no för minpris 199 NOK. Du måste ju flyga på något sätt, åka bil tar ju evigheter! Bättre att ta bilen till spanien.. hehe

  • zilversurfarn

    Medlem
    17 september, 2008 vid 12:31
    Arild;500475 wrote:
    hur långtid tar det att köra ifrån kiruna ca ?
    prognosen ser rätt fin ut för veckan

    Enligt: http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/Itineraires?strStartCityCountry=1507&strStartAddress=kiruna&strStartMerged=&strDestCityCountry=1574&strDestAddress=narvik&strDestMerged=&choiceType=1&x=45&y=12&ie=UTF-8

    är det 189km mellan Kiruna o Narvik, vilket skall ta 2h39min. Sen beror det ju på var på Lofoten du tänker åka, det blir ju en bit till.
    Vart åker du isåfall? Var länge sen jag var där, kollade inte direkt efter surfspots då heller. Kommer ihåg en jäkligt fin strand med kritvit sand o kristallklart vatten iallafall, tror det var uppe på västkusten strax söder om Andenes, nästan så långt norrut du kommer. Där kunde man även åka på valsafari.

  • tomson

    Medlem
    17 september, 2008 vid 14:27

    Eftersom jag jobbar på det norska flygbolaget Widerøe, så måste ja ju slå ett slag før flyget!

    Widerøe flyger från Gøteborg till Oslo 5 gånger per dag. Från Oslo kan du flyga med antingen SAS eller Norwegian till Bodø. Från Bodø flyger Widerøe till två destinatioer på Lofoten (Svolvær och Leknes). Du kan boka hela resan på sas.se.

    Vi flyger æven till Andenes från både Bodø och Tromsø. Det ær en liten ort som ligger på øn Andøya. Dær finns det grymma spots. Men kallt som fan i vattnet!

  • tomson

    Medlem
    17 september, 2008 vid 14:35
    Zilversurfarn;500515 wrote:
    Kommer ihåg en jäkligt fin strand med kritvit sand o kristallklart vatten iallafall, tror det var uppe på västkusten strax söder om Andenes, nästan så långt norrut du kommer. Där kunde man även åka på valsafari.

    Ahhh, ser nu att Andøya redan ær på tal… Stranden du menar ær nog den precis norr om Bleik. Den har jag spanat in tidigare. Måste ta med kiten upp nu!

  • arild

    Medlem
    18 september, 2008 vid 12:54

    jag får kolla lite flyg priser ifrån Oslo tror jag.
    tack för tipsen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur tar man sig till Lofoten smidigast??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.