Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur torka ur skadad bräda?

  • Hur torka ur skadad bräda?

    Publicerad av filipl på 6 juli, 2008 vid 16:58

    Jag har fått en skada 30 cm snett framför mastfoten. Laminatet har spruckit och brädan har nog tagit in vatten, osäkert hur mycket.

    Hur gör man för att torka ur brädan på bästa sätt?

    Hur länge bör den stå och torka innan jag lagar skadan?

    Tacksam för alla råd och tips!

    Filip

    filipl svarade 15 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • klint

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 20:54
  • svenne

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 21:13

    Nu har ju inte var och varannan surfare en komplett vakuumanläggning hemma, och då menar jag inte penispumpen utan riktiga doningar. Så är du inte en av de lyckligt lottade vakuumpumpsägarna så är värme grejen. Hur stor är skadan och hur länge surfade du på den, dvs hur stor är chansen att det är mycket vatten som har kommit in? En av de bästa DIY-torkarna är bilen. Även om det är mulet blir det utan problem 40 grader varmt i kupén och med en urvädring varje dag så går det hyfsat snabbt att få ut det mesta.
    Boardlady säger 5 månader. Jag säger visst, om brädan var dränkt i vatten. Mitt torkrekord är en dryg månad och då var den blöt.

  • surfen

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 05:19

    Jag säger som Svenne jag! Ur med luftskruven in med den i bilen, själv så brukar jag hjälpa till med en kupéfläkt och ner med rutorna en bit för då blir det varmt. Brukar också sticka iväg och köpa mig en “TORRBOLL” som samlar fukten i en liten hink. Ja nu kommer inte allt vatten från brädan som ligger i hinken, man har ju en massa surfprylar som jämt ligger kvar i bilen. Å självklart skadan nedåt. En gång lyckades jag få ett redigt hål i brädan, fyllde då upp hålet med såna där småpåsar med kulor som ligger i elktronikutrustning som man köper, det var riktigt effektivt, ja ja, alla sätt är bra om man tror på det, men det viktiga är att det är torrt innan man lagar det.

  • filipl

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:57

    Tack för tipsen!

    Det är svårt att veta hur mycket vatten brädan kan ha tagit in, men skadan är så liten så jag skulle gisssa på högst någon eller ett par deciliter vatten.

    Jag har möjlighet att lägga den i bilen som står parkerad på “säker” plats, men tyvärr kan jag inte vädra ur bilen mer än någon gång per vecka.

    Är bilen i så fall ändå ett bättre alternativ än att ha den inomhus i 20-gradig värme tror ni?

    Bär jag lämna en 3 mm springa i två av bilfönstren, är god cirkulation mao viktigt?

    Filip

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur torka ur skadad bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.