Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur trimmar de tunga Freestyle killarna??

  • Hur trimmar de tunga Freestyle killarna??

    Publicerad av raf_gert på 22 augusti, 2006 vid 08:33

    Har de också huvud hög Bom? 25cm Fena? Mastfoten Nästan längst bak?

    Nån 90-100kg freestyler som vill ge lite tips?

    Om utrustnings val bräda(volym/bredd?) osv ,segelstorlekar??
    (3 segel tänkte jag ha!)

    Nån skillnad på Olika märken?(klart det är det!!Tänkte mest på vilka segel det
    är mest botten drag i osv) Vilka freestyle segel används mest av de tunga?

    Tycker att det är kämpigt att köra med små freestyle fenor!(men betydligt mkt lättare att poppa brädan och allt känns mkt mer lättmanövrerat)

    Vilka strl/modell på fena till strl på segel??

    Intressant att höra efter hur ni andra tunga surfare riggar/trimmar sakerna

    endy svarade 17 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • manno

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 10:23

    Väger iof bara 83kg men jag har inget att göra =)
    Bräda är ju enkelt, den absoult största fetaste du kan hitta! även smågrabbarna kör ju med 110l brädor, underlättar för alla! Tror nästan alla märken har riktat in sig på tidig planing i år, se om du kan få tag i nåt test, tror inte det är så många här som oberoende testat flera olika märken. Maxbredd är inte så intressant utan tailbredd, volymfördelning och shape är minst lika viktigt. Jag skulle sätta mastfoten nästan längst fram för mer planingsyta.
    Kör själv med en prolimit 25cm freestyle fena när det är lättvind och tycker det är lugnt att poppa runt med, vanesak, en mfc freemove 25 är nog ett bättre val, snabb och höjdar bra.
    Segel är ju lurigt, jag har ett spyclone 6.3 och tycker det är riktigt kraftfullt (om man vill), med en 6.6a på 460 mast planar man nog förbi det mesta! Men som sagt kolla efter ett tidningstest. Trimmar seglet med uthalet, börjar man släppa på nedhalet blir det bara segt, kraftfullt iof men känns långsamt och överriggat så fort man planar.

  • endy

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 12:21

    Jag kan väl kanske ligga i underkant ca 88kg men bör väl falla rätt bra in och är väl någorlunda ensam om att köra sådär halvseriös freestyle som tungviktare.

    Teknik är väldigt viktigt, ändå kan man inte undkomma sin vikt, är man tung får man således köra större grejer
    Men man kan kompensera ganska mycket med rättt riggade prylar, bra teknik och lite vilja, väger man dock uppåt 100 pannor blir det värre.

    Jag kör inte större än 5,9 och ofta klarar jag mig med 5,3, jag kör 5,9-5,3-4,7-4,1 Challenger Bash vilket är ett powerwave/freestyle sege!l Har t.ex ett grymt vindrange i 5,3 från 8-9 till 12-13 men jag kör oftast mindre segel än de flesta min vikt till trots, sen om det är bra teknik eller bara korkat är väl en fråga ibland, men jag föredrar lätt segel framför pungdrag i freestyle, dock utan drag kan man inte göra något alls så 😛

    Fena köra jag MFC freemove 25 cm, klockren fena, bra fart, bra höjdtagning och bra pop, skulle tänka mig en kortare variant, antningen en MFC ron eller MFC freemove 23, detta med segel 4,7-> oftast kör jag dock wave med 4,7 så det händer inte ofta.

    Master har jag 100% kol rakt igenom gör mycket för tidig planing och lätt rigg och kontroll, stor del i tidig planing.
    Brädan är lite speciell då jag har en Goya Custom FS 109 liter vilket är en gryym bräda, finns dock inte så många ex 😉

    Vad har du för vikt? Var seglar du? osv…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur trimmar de tunga Freestyle killarna??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.