Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur var seglingen i helgen?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2002 vid 06:20

    Hur var; Gotland, Öland, Gävle, Stockholm, Sundsvall…..eller var det nu var bra?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2002 vid 07:37

    Trollskogen, Ölands Norra udde, östsidan:
    Lördag: sideshore 5.3 kvm, brytande vågor på 2-3 m, större längre ut.
    Söndag fm. side-onshore, 4.5 kvm, brytande 3-4 m, stora monsterdyningar längre ut.
    Söndag em. avtagande till 5.3 kvm. samma vågor.
    Trodde knappt det kunde bli så bra i sverige. Apelviken är bra men det blir aldrig riktiga sideshore förhållanden. Började äntligen få lite flyt i vågridningen, hur kul som helst. Och stället. Trodde jag kommit till världens ände, fick köra en bra bit på en knagglig skogsväg. Vi var nog 20-talet surfare. Väl värt resan från GBG.

  • andreas-t

    Medlem
    16 september, 2002 vid 07:43

    Var på Åland lördag och söndag. Hade fått tips om att Skag på norra änden
    av Eckerö skulle vara bra. Det såg lovande ut på kartan också, men väl
    där verkade det omöjligt att ta sig ned till stranden på något bra sätt.
    Vi smög ner mellan ett par stugor och konstaterade att vinden var på topp,
    men att det var fullt med grynnor och små skär överallt, så vi gav upp stället
    och åkte till Lumparn istället. Det är en stor fjärd med 12-15 km diameter,
    så det räckte för att vi skulle få jämn vind och 1-1,5 m vågor!!!
    Det gick att köra 4.7 hela lördagen! Lite jobbigt blev det dock när några
    regnskurar passerade och man blev toköverriggad. Det var en riktigt härlig
    dag och som stockholmare är man inte direkt bortskämd med att köra i jämn vind.
    På söndagen hade vinden vridit mer åt nordost, så då kunde vi köra på en
    liten fjärd vid Gäddvikens anläggning (var där med jobbet). Här var det inte
    riktigt lika jämn vind som på Lumparn, men ändå helt ok. Det var
    plattvatten, så jag körde 5.5 hela tiden, även om jag var på gränsen till
    överriggad hela tiden, men det gick undan!! Stenbotten och ganska långgrunt
    är dock rätt riskabelt och jag fick uppleva en ofrivillig flygtur och en
    krossad fena 🙁 Totalt sett var detta ändå en av mina bästa surfhelger på
    bra länge 🙂

    Åland verkar kunna erbjuda bra surfing på många ställen. Problemet är att
    hitta någonstans att ta sig ner till vattnet. Regelrätta badplatser är det
    ont om och dessa ligger dessutom inte alltid där man vill surfa. F.ö. om en
    väg går ner till vattnet så går den antingen till en privat stuga eller till
    en skyddad hamn…

    /Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2002 vid 07:55

    trollskogen rockade ordentligt (även om jag hade svårt att hitta 3-4 meters vågor som inte bröt mer än på toppen smile.gif ), men det var bra vågridning för att vara sverige…… troligen det bästa jag fått här hemma!!!!

    east coast!!! ganska underskattat

    nu e de bara till å hoppas på fler nordliga kulingar innan det blir för kallt

  • senomar

    Medlem
    16 september, 2002 vid 07:57

    Jag blir grön av avund. Hade helt enkelt inte tid att åka ner trots att jag har boende 5 minuter från Trollskogen. Fick segla freestyle på insidan av Torö med 5,3, och jag tror jag har gjort det tillräckligt nu på ett tag. Om det blev mycket onshore på söndagen, funkade inte Peak Elsa då?

  • pete

    Medlem
    16 september, 2002 vid 10:07

    Nord är knepigt i Sthlm om man inte åker långt norrut eller söderut tills skärgårn tar slut. Testade Tyresö Trinntorpsbadet i Erstaviken, tämligen värdelöst, byigt med höga berg omkring där vinden lyfter. Borde funka halvhyfsat på nordväst tror jag. Nån som hade bättre erfarenheter i Sthlmstrakten? Så Torö funkade tydligen (vid Herrhamra?) på nord? (Känner att detta inlägg är i division II jämfört med 3-4 m vågor. Har vart på Trollskogen som turist och kikat på ett uppslängt vrak 100 m upp på stranden. Måste varit rent grymt i helgen!)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2002 vid 11:33

    Görveln i Stockholm hade väl inte heller några brytande tremetersvågor men däremot en kalasfin byig 5.0-7.5-vind;-) Började med oftast toköverriggad 7.5:a (misstänker att det var det största som var ute som inte hade en formulabräda under sig) men det var mer jobbigt än roligt, så jag drog in och bytte till 5.4. Perfekt för det mesta! Mycket folk på vattnet och fint väder fram tills den rejäla regnbyn kom. Den föste förresten en fantastiskt vacker vindby framför sig, mörk himmel, mörkt vatten och otroligt vita och många gäss!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2002 vid 12:33

    Surfade på Baggensfjärden på lördagen (KSSS). Väldigt byigt men ett par timmar mitt på dagen, så blev det ganska ok 4.5-5.0 vind, så jag som inte orkade byta ned mig från 5.5:an fick slita rejält. Nu är det ju inte så jobbigt att byta segel men KSSS hade segelrace där, så bilen min blev parkerad låångt bortom saltsjöbanans station..

    Var sedan i rullsand på söndagen på premiärtur. Trots att jag kom för sent, så vinden hade börjat mojna, var det jäklgt kul där. Finfina vågor att rida på smile.gif Men .. jag inser ju min begränsning med 6.7 – segel på min fanatic-bee 103:a (slalombräda) med dessa vågor.. Dags att sälja den och köpa en mindre vågis! Nån’ intresserad??

    Och som sagt – var ligger trollskogen?

  • varfor

    Medlem
    16 september, 2002 vid 12:37

    Hoppsan, var inte inloggad på inlägget..

  • fastlandsguten

    Medlem
    16 september, 2002 vid 13:35

    En bra helg på Fårö, Ekeviken med nv lördag morgon 4.8 och ökande…. På eftermiddagen vridande till rak n och platt på med stora vågor. Ibland fick man simma långt. Söndagen samma vind n och 4.8 men vinden avtog snabbt vid halv tre.
    Fina surfing vågor(för dom som kan det…) på skalasand med otroligt långa repor när vågorna bröt runt fårö fyr.
    Hotsailsmaui Jesper + vänner kom ner till Fårö och visade
    hur man sätter looparna..och AB+ brädorna.
    En klassisk helg och bäst i år för mig. Jätte roligt att så många seglade på Fårö. Nu blir det bättre och bättre…
    Hälsar/Peter

  • joeithafish

    Medlem
    16 september, 2002 vid 18:34

    Hur är det vi ksss (mer känd som kåsan!)?
    Mycket asfalt o bryggor va?
    Jag körde från seglarvägen i lördags och blev klart överraskad: riggningsplatsen som funka kanonbra i våras hade förvandlats till djungel!
    6,9 var i största laget och nu när man skaffat mindre så kan man väl ge sig fan på att det inte blåser förän på julafton!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2002 vid 19:01

    Jag förstår fortfarande inte att någon säger att nord är knepigt i Sthlmstrakten. I alla fall en del av oss Södertäljesurfare plus några från Sthlm, ca 10 surfare, hade två enormt fina dagar lördag-söndag vid Sandvikens brygga (1.5 mil N om Södertälje, ca 5 mil från Sthlm). Där ligger hela Södra Björkfjärden på vid NV-N-NO – faktiskt med en del svall också. Suveränt ställe när kallfronterna kommer. /Lars

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2002 vid 19:42

    Jag var upp i Kapellskär. Roslagens segelsällskap skulle ha tävlingen. När jag kom upp var det helt jävla dött. Det hade ställt i den på grund av fel vindriktning. Fy fan vilka jävla mesar. Jag seglade där och det gick riktigt bra. Började med 7,0 men blåste bort. Fick gå ner till 4,7 och fy vad gick. Jag är så trött på vissa vindsurfare. Det finns inte några vindriktningar som är fel. Det är ju bara att segla. Vet dom inte vad kryssa är. Dessutom är det coolt att ligga på gränsen till vad man klarar av. Det är coolt att segla i västliga storm vindar på östkusten. Då måste man jobba för att komma hem.

  • mwp

    Medlem
    17 september, 2002 vid 16:31

    Hur hittar man dit ?

  • boman

    Medlem
    19 september, 2002 vid 11:17

    http://hem.passagen.se/roslagssurf

    E18 i nordlig riktning, kör tills vägen tar slut

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur var seglingen i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.