Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur vet ma vilken fena ma skall använda

Taggad: 

  • Hur vet ma vilken fena ma skall använda

    Publicerad av jonas-j på 28 november, 2001 vid 10:35

    Jag undrar hur man skall anväönda för någon fena. Skall man ha en lång fena eller kort. Beror det på vilket segel och bräda man kör med eller? Skall man använda olika vid svag och starka vindar?

    jonas SWE 180

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-16

    Medlem
    28 november, 2001 vid 16:16

    När det gäller Formula skall du alltid använda så lång fena du bara kan. Du märker att du har för stor fena när brädan vill stegra sig eller när den bryter upp lovartskanten och du har svårt att hålla ner brädan. Om du känner dig osäker bör du byta ner dig. Kom ihåg!!! “Power is nothing without control”. Kom också ihåg att man ofta klarar att hålla mer än vad man tror…

    Med årets brädor funkar den max tillåtna längden bra (kan nästan kännas lite liten i extrem lättvind). I år var den max tillåtna längden 70cm. Det finns risk att denna regel kan ändras till nästa år. Håll utkik här på konfen och i mailboxen från utskick från SBF om eventuella regeländringar.

    På brädor från 1999-2000 brukar maxlängder på 60-65cm vara mer lämpliga. På ännu tidigare modeller får du gå ner under 60 cm som största fena.

    I år hade jag 70, 66 och 60 cm i princip en fena per segel dvs respektive 10,9-9,8 och 8,7. Det funkade hyfsat även om 60cm var i minsta laget till 8,7:an…hade nog funkat bättre med en 62cm eller liknande. Nästa år kommer jag sannolikt köra med 70, 70 samt 66. De första två 70 fenorna med olika shape..en för extrem lättvind och den andra för mellanvind….66an förstås för hårdvind.

    Tänk på att skaffa fenor av samma fabrikat om du vill ha koll. En 68cm av ett fabrikat kan ha sämre höjdtagningsförmåga än en som är 64cm. Fabrikat som jag kan rekommendera är:
    -Deboichet Custom (dyr och nästan omöjlig att få tag på…90% av alla på VM använde dessa fenor!!)
    -Curtis Custom (dyr och lite lättare att få tag på…användes av resterande 10 % på VM)
    sedan följer enligt min mening ingenting…sedan kommer
    -Tectonics (lika dyra som fenorna ovan men har tappat stinget senare år…var helt överlägsna för två år sedan)
    sedan kommer ingenting…sedan kommer
    -Curtis (ej custom…originalfena till Starboard)
    -Deboichet (ej custom)
    -North Shore
    -Fins
    -Technosport
    …osv

    mvh
    Per

  • storm

    Medlem
    28 november, 2001 vid 16:21

    Jag har sett att det finns olika curtis fenor. några har röd kant, vissa har carbon hela vägen. Vad är skillnaden?

  • jonas-j

    Medlem
    28 november, 2001 vid 16:22

    Man tackar

    När du snackar om olika fomer på fenorna fast det är samma längd vad är det då som skiljer dem är dem bredare större yta. Sedan undrar jag om du vet någonting hur det kommer att se ut med alla tävlingar för nästa år . När bestäms datumen.

    Mvh Jonas SWE180

  • swe-16

    Medlem
    28 november, 2001 vid 16:31

    Tjockare profil/smalare profil
    Bredare bas/smalara bas
    Olika outline
    Olika vinkel
    Olikaposition på tjockaste punkten
    osv osv

    Datumen är inte 100% spikade men här kommer en preliminär kalender för formula
    Gbg 19-20 maj
    linköping 8-9juni
    NM Öland 28-30 juni (100% klart)
    halmstad 6-7 juli
    båstad 19-21 juli
    RM varberg i samband med Wave Classic 6-8 sept (mycket osäkert…arrangör jagas för tillfället)

  • swe-16

    Medlem
    28 november, 2001 vid 16:32

    Vet ej säkert men har för mig att det är olika årsmodeller på samma fena

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2001 vid 17:02

    ANgående Curtis fenorna med olika färg är den enda skilnaden att vissa är sprayade röda = orginal fenor till Starboard.

    Mvh:
    Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur vet ma vilken fena ma skall använda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.