Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur viktigt är rätt mast ?

  • Hur viktigt är rätt mast ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 september, 2002 vid 17:10

    Är det någon som har en ide om hur viktigt det är med rekomenderad mast till ett segel. Om man väljer en mast från annan tillverkare med samma IMC tal vad påverkas och hur mycket.

    anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • getwet

    Medlem
    17 september, 2002 vid 17:18

    På Race segel är det oerhört viktigt att det är rätt mast. Har prövat med olika och kan bara konstatera att är det inte choise 1 blir seglen “döa” eller höjdtagningen lidande. Förmodar att övriga segel som freeride och våg inte är lika känsliga men påverkas ändå, ni som vet, stämmer det?
    Segel kan påverkas väldigt olika, en del vill inte alls fungera, andra får du inte ut maximalt av. Jag har tom sett segel som inte ens gått att trimma pga fel mast.
    Så att välja annan mast av annat fabrikat eller böjkurva pga av ekonomiska skäl brukar ofta visa sig bli ett dyrt val om inte grejerna fungerar ihop! Det är min erfarenhet……

  • oscar

    Medlem
    17 september, 2002 vid 18:10

    Seglar med Volcano 5.9 och 6.9. Till 6.9an har jag en North XC60 mast dvs rätt mast. Till 5.9an hade jag en Fiberspar mast och var aldrig riktigt nöjd med prestandan jmf med 6.9an. Bytte därför Fibersparen mot en Simmermast och VILKEN skillnad, supernöjd.
    Så rätt mast är viktigt men rätt märke behöver inte alltid funka bäst. Olika tilverkare når helt klart olika resultat med sina master.
    Såg ett test i en Japansk surftidning där de riggade 4-5 olika segelmärken med 6 olika mastfabrikat. Samma nedhal och uthal. Vilken otrolig skillnad det blev på utseendet. Helt oilka tvist och slack i akterliket. Tyvärr kunde jag inte läsa texten angående egenskaperna på vattnet.

    Jag har nog haft lite tur med min Simmermast och Northsegel.

  • levieux

    Medlem
    18 september, 2002 vid 07:27

    Ungefär lika viktigt som rätt däck på Merca A-klassen!

    IMC tal är själklart det viktigaste men inte market.
    Bäst är att fråga på respektive märkes hemsida eller forum.
    Var medvetten att de vill sälja sina egna prylar men de flesta erkänner att det går med andra märke och brukar föreslå andra alternativ.

    Vad har du för segel?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 15:02

    Jag har ett North IQ 3D race segel och har ev en Gaastra race mast som är märkt IMC Flex/2, SI 24 (kan SI 24 motsvara IMC 24 eller ??). Vad tror du om det ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur viktigt är rätt mast ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.