Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Huvudvärk
-
Huvudvärk
Publicerad av karnan på 24 september, 2006 vid 18:43Inte lika allvarligt som epoxi-diskussionen som rullar samtidigt, men kanske ett bekymmer jag delar med andra. Det senaste 3-4 gångerna jag seglat har jag fått huvudvärk (sitter i tinningarna) efteråt. Normalt har jag aldrig huvudvärk, knappt ens efter en kväll på krogen, så det måste ha med seglingen att göra. Är inte hundra med jag tror det har med solglittret i vattnet att göra. Känner någon igen problemet? Funderar på att skaffa mig någon sorts solbrillor, men är osäker på om det funkar när man seglar. Några erfarenheter?
/Johan
jps svarade 18 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Spänner du dig? biter du ihop? drar du upp axlarna? gnisslar du tänder? Detta är de vanligaste orsakerna till huvudvärk… Efter några dagars segling på raken kan du säkert fått lite extra spänningar i axlar och nacke.
-
Vätskebrist är ju en möjlighet, soliga dagar i en svart våtdräkt så går det helt klart åt mycket vätska…
När jag kör långa sträckor/tider på Formulan så kör jag ofta med camelpack, då kan man lätt vara ute 2-3 timmar i sträck. För solen så funkar tex Sea Specs från SP bra (hjälper även om man har problem med linser och saltvatten stänk).
-
Nike har solglasögon i linsform, med eller utan styrka.
/ Patrik
-
Det är du som grämer dig över att det roliga snart är slut och du måste packa ihop och åka hem till en vansinnig sambo för att du stack från svärmorsfikat.
-
Svenne wrote:Det är du som grämer dig över att det roliga snart är slut och du måste packa ihop och åka hem till en vansinnig sambo för att du stack från svärmorsfikat.
Kanske ligger de något i det. 🙂 Vätskebrist skulle väl kunna vara en kandidat, men då borde jag väl även haft känningar under hela säsongen. Anspänningen har jag inte klurat på. Det har tutat i bra de sista gångerna jag varit ute och visst får man koncentrera sig mer än vanligt. Ska tänka på tänderna och axlarna nästa gång det beger sig. Lutar väl fortfarande åt ljuset så jag får kolla upp brillorna som ni nämnde.
Tackar för synpunkterna
/Johan
-
Kärnan wrote:Några erfarenheter?I used to get headaches quite often (have sailed for years), I am susceptible to headaches anyway but they were guaranteed from w/s, but are now less common. As mentioned before it was from ‘white knuckled’ sailing – tensing up my shoulders and neck muscles. Now I consciously relax. AND from vätskabrist; headaches sometimes used to disappear after downing a litre of water after a sail. Now I drink during (water that is), hic.
-
Vissa får ju även ont i huvudet pga drag, fråmst i öronen. Detta speciellt när det börjar bli lite kallare, vilket kan förklara att du fått det först nu de senaste gångerna.
Kanske det kan vara en ide att prova köra med öronproppar? -
Tror också att kylan kan vara en seriös kandidat. Kall om pannan? Någon skillnad varm sommardag / kallare vår eller höst?
-
Hum! Diagnoserna radar visst upp sig. Kylan och draget har jag inte reflekterat över, men kanske kan det vara en del av problemet. En anledning till att jag funderar på solen, och som jag kanske borde nämnt tidigare, är en dag för några veckor sedan. Perfekt drag i 7.5 och klarblå himmel. Vinden låg så att halvvinden på ena bogen gick rakt mot solglittret. Noterade då att varje gång jag vände bort från solen hade jag lätt yrsel, medans det däremot var som vanligt när jag vände åt andra hållet. Senare på kvällen fick jag dånande huvudvärk i tinningarna. Fick även lätt huvudvärk efter helgens segling, men då gick halvvinden inte mot solen, däremot seglade jag överriggat med 6.0. Det lutar kanske åt att det är flera olika saker som samverkar.
Brillor, öronproppar, vattenflaska och relaxade axlar får det väl bli framöver…
/Johan
-
Från en som också får huvudvärk titt som tätt. ( Dock inte av surfande. Det verkar faktisk hjälpa istället 🙂 )
– Solglitter, dataskärmar etc brukar ge huvudvärk i eller runt ögonen/synnerven.
– Drag eller spänningar ger oftast huvudvärk i nacken och eller tinningarna.
Mössa eller pannband el dyl borde kunna lösa dina problem tror jag.
Logga in för att svara.