• Publicerad av bohm på 24 april, 2009 vid 11:19

    HWS= Hollow Wooden Surfboard

    Jag såg en artikel om en snubbe som byggde brädor på samma vis som Tom Blake gjorde på 40 och 50-talet och jag blev sugen på att se hur svårt det var att bygga i trä.
    Jag gjorde rätt många fel, men med lite improvisation blev det rätt bra ändå.

    Strappless får det bli för jag är tveksam till att den håller för hopp…
    Mått: 5’11” x 17 5/8″

    .

    bohm svarade 15 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • neven

    Medlem
    24 april, 2009 vid 11:42

    Coolt. Vad väger den? Ser ut att kunna bli ganska tung…

  • stor-dansken

    Medlem
    24 april, 2009 vid 12:39

    Ser riktigt bra ut! Vad e det för trä du har snickrat med?

  • bohm

    Medlem
    24 april, 2009 vid 12:54

    Den väger 6 kg så den är tung… Tror inte man gör några aerials. Till själva skelettet och railen använde jag 12mm hyvlad furu. Det räcker med att den är 6mm, men det går inte att köpa utan då får man istället använda plywood och det kostar mer. Och egentligen skulle jag ha sågat ut massor av hål i skelettet för att reducera vikt, men jag struntade i det. Jag tror att om jag haft som ambition att få ner vikten hade jag kunnat få den till att väga 4kg.

    Till deck och bottom använde jag 4 mm björkplywood.

    Sedan har jag lagt på 3 lager polyester för att den inte ska suga vatten. Men det hade nog räckt med 2 lager.

  • skotten

    Medlem
    24 april, 2009 vid 14:01

    wow how fucking sweet is that!, so this is what you have been up to all winter!…

  • above_the_law

    Medlem
    24 april, 2009 vid 14:24

    Aloha:-)! Cooolt!Blir ju riktigt sugen på att försöka knåpa ihop en själv, men anser nog att om det ska vara värt jobbet så bör man använda mycket lättare material.
    Skullen nog satsa på balsa i rales och abachifaner till skrov och däck kanske, samt borra ur plankorna i skelettet (som du skrev). Dessutom bör man ju kunna anv minimalt med glas och epoxy/polyester.
    Fråga: Kan man få dag på bambu som limmats ihop nåonstans kanske?

  • bohm

    Medlem
    24 april, 2009 vid 15:07

    Det är ju en fråga om pris om man vill använda svenska träslag eller exotiska…. 4,95 kr löpmetern kan man inte köpa balsa för…

    Mitt råd är att om man vill bygga i trä så gör man en billig bräda först, och lär av sina misstag. För man gör tämligen många misstag…

    Men jag håller med om att man ska bygga i lättare trä än furu…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.