Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hydrauliska ventiler till vw 80:a problem!

  • Hydrauliska ventiler till vw 80:a problem!

    Publicerad av ruttip3 på 27 juli, 2006 vid 15:49

    Tjena jag har ett problem med en av de hydrauliska ventilerna i motorn! Vet i sort sett hur de funkar men jag får inte bort det tickande ljudet. Jag har hällt i en rengörnings olja som ska rengöra motorn och hyraliken ( omga 909:an) som oljan heter utan förbättring. Måste jag byta den eller kan det bli bättre om jag noll ställer ventilen? Eller finns det nått annat trix som man kan göra?

    santawasasurfer svarade 17 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • svenne

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 16:21

    My ideas…
    Byt olja och filter (Ingen skitolja). En del kan knacka länge, men om det inte slutar borde du prova en ventiljustering. I värsta fall har du en lyftare (eller fler) som inte håller tätt, då blir det skruva! 😉

  • getwet

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 19:18
    ruttip3 wrote:
    Tjena jag har ett problem med en av de hydrauliska ventilerna i motorn! Vet i sort sett hur de funkar men jag får inte bort det tickande ljudet. Jag har hällt i en rengörnings olja som ska rengöra motorn och hyraliken ( omga 909:an) som oljan heter utan förbättring. Måste jag byta den eller kan det bli bättre om jag noll ställer ventilen? Eller finns det nått annat trix som man kan göra?

    Börja med att skaffa en tjockare olja. Misstänker att du som alla andra kör multivisco olja, vilket inte är så himla förnuftigt på en gammal sliten motor från 1980. Införskaffa en 15-50 olja eller nära den viskositeten och kolla om det blir tyst.

    Att försöka “ställa” ventilen manuellt tjänar inget till……hydrauliska lyftare ställer in med hjälp av tryck och kommer bara att gå tillbaka till till det gamla spelet. Om inte en tjockare olja hjälper så kör vidare bara. Att bara byta lyftare på en VW motor från 1980 känns ganska lönlöst, det krävs nog mer än så när man rivit ned grejerna.

  • svenne

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 19:40

    Det är en klassiker på gamla VW:ar med hydrauliska lyftare, den klarar inte att justera sig hur mycket som helst automatiskt. Därför kan en justering behövas.

  • ruttip3

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 22:37

    Oljan är bytt och oljefilter likaså. Köpte även den lite tjockare och dyrare oljan..kommer dock inte ihåg va den heter:confused2: . Va jag inte har gjort än är att köra med den efter jag har bytt olja. Jag har bara kört den på tomgång efter som jag håller på att fixxa till den invändigt och utvändigt…rost:mad: mm.

    En riktig ur körare är kanske va den behöver!

  • getwet

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 07:07
    Svenne wrote:
    Det är en klassiker på gamla VW:ar med hydrauliska lyftare, den klarar inte att justera sig hur mycket som helst automatiskt. Därför kan en justering behövas.

    Oki, på dom “något” större motorer jag är van vid gör man enbart manuella justeringar vid ex renovering eller att man plockat bort toppar eller lyftare av någon anledning. En grundjustering helt enkelt och sedan behöver man aldrig mer röra dom. Är det så att en ventil börjar ticka så är det så……..något behöver bytas eller chansa på en tjockare olja (svårt för mig som alltid kör på minst 15-50) är det som gäller. Med en manuell justering vid det läget slutar bara med att det justeras om igen automatiskt. En tickande ventil betyder egentligen bara en sak, lyftaren håller inte tätt och orkar inte hålla trycket, det enda som fungerar är byta lyftare eller chansa med en tjock olja, vilket jag absolut skulle göra i en gammal VW.

    Vet att i min gamla motor (en V8) så brukade en ventil ticka när jag ställde på bilen på vårkanten. Efter ett par mil så tystnade den………samt med tjock olja.

  • kinetic

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 10:43

    Kan vara som så att en eller flera “ventillyftare” har fått smuts i sig varvid de inte fylls tillräckligt med olja. Råkade ut för något liknande på min 35000mila VW -91 med 1.8 motorn efter ett byte av kamrem/trågpackning mm (trolig anledning är att jag drog runt motorn för hand utan olja i tråget ett antal gånger varvid tryckarna tömdes på olja…). När jag väl startade bilen “knacka” den nåt riktit bra,o länge! Tog cirka 10-15 min innan den gick symaskinsaktigt igen. Mitt tips är att du låter bilen gå en 10-15 min på ca 2-2500rpm, oljudet borde försvinna (förutsätter att du inte hade ljudet innan). Angående oljan så är mitt tips att använda sig av Biltemas helsyntet förslagsvis 5-50 som är en TJOCK olja!Finns ingen anledning att slå i något dyrare då oljan mer än väl uppfyller de krav som fanns då din motor tillverkades, bättre då att byta oljan efter 1000mil än o köpa svindyr märkesolja. Dock finns det en bra sajt där man kan köpa Castrol billigt (http://www.mapodo.de), köper olja därifrån själv till “finbilen” en M5.
    Ps: Är du SÄKER på att det är hydraliska tryckare? Hade tidigare en Polo -82 o där var det mekaniska tryckare, dessa kan man justera, hydrauliska är det värre med då de justerar sig själva (på vissa går det inte ens att justera, mer än möjligen om man shimsar…)

  • glen-alpin

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 17:13

    Om du har en gamal VW T3a (den med motorn bak) så har du inte några hydralisk lyftare. Det är en helt mekanisk stötstångsmotor och den måste du justera ventilspelet manuellt på. Att det tickar i ventilerna är antagligen ett tecken på att du har för stort glapp mellan lyftaren och stötstången. Att byta olja hjälper inte, det enda du kan göra om du vill ha tyst på tickandet är att ta och skita ner händerna lite.

  • svenne

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 17:44
    Glen Alpin wrote:
    Om du har en gamal VW T3a (den med motorn bak) så har du inte några hydralisk lyftare. Det är en helt mekanisk stötstångsmotor och den måste du justera ventilspelet manuellt på. Att det tickar i ventilerna är antagligen ett tecken på att du har för stort glapp mellan lyftaren och stötstången. Att byta olja hjälper inte, det enda du kan göra om du vill ha tyst på tickandet är att ta och skita ner händerna lite.

    Det finns T3 med hydraullyftare.

  • glen-alpin

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 18:42

    ÅhhhFAN, Nu lärde man sig något nytt! men om något gammalt 🙂
    Då tar jag tillbaka allt jag skrev. Sorry!

  • judo-freddan

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 22:00
    Glen Alpin wrote:
    ÅhhhFAN, Nu lärde man sig något nytt! men om något gammalt 🙂
    Då tar jag tillbaka allt jag skrev. Sorry!

    För mycket Glen är aldrig bra..:smirk:

  • santawasasurfer

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 21:30

    finns tips på http://www.mitsuclubsweden.com om hur man kan blanda i lite diesel i olja och sedan låta den gå UTAN belastning i några minuter innan man byter olja.. provade detta på en gammal golf 1a och där slutade tickandet sen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hydrauliska ventiler till vw 80:a problem!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.