Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Hydrofoil kite-kit…

  • bohm

    Medlem
    1 september, 2014 vid 20:10

    Bygg en egen med lite plywood…

    https://m.youtube.com/watch?v=pWNvY_8krWg

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  • bohm

    Medlem
    1 september, 2014 vid 20:11

    Finns byggen om man söker
    DIY hydrofoil kiteboarding

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  • aviature

    Medlem
    2 september, 2014 vid 06:51

    @bohm 727297 wrote:

    Bygg en egen med lite plywood…

    https://m.youtube.com/watch?v=pWNvY_8krWg

    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Bygger du den i enbart plyfa är du dömd att krascha, text från kommentarerna på Youtube:

    I decided that I could do it myself for hundreds or even thousands of dollars less. In the video you will see my Dad riding, and also me, in the hat. Sorry, no videos of us jumping the foil. I stopped jumping due to the wing breaking off a couple of times when I landed. It’s still the most exciting board I have ever ridden. Enjoy!

    Det finns en bra DIY med epoxi-glasfiber-kolfiber förstärkning & plyfa.
    Det är också en sak att bli dragen av en motorbåt med massa hästkrafter, en annan att balansera mot en kite. Då ställs höga krav på rätt vingprofil och lågt motstånd. Annars kommer den inte prestera.

  • kinetic

    Medlem
    2 september, 2014 vid 16:14

    En foil i kolfiber är i princip omöjlig att knäcka under “vanlig” segling, nog så viktigt om vill känna sig någorlunda trygg(?)… Vitsen med foil är väl inte att segla snabbare utan kanske mer att kunna köra i mindre vind, snabbt…
    Har själv fnulat på en vindsurfplanka av “semifoil” typ, genom att ha 2 fenor bak (assy??) i “lagom” vinkel, vinklade så så att de “lyfter upp” brädan… Som med det mesta är det en fråga om tid o en mindre investering, vi får se 🙂

  • aviature

    Medlem
    2 september, 2014 vid 17:21

    @kinetic 727321 wrote:

    En foil i kolfiber är i princip omöjlig att knäcka under “vanlig” segling, nog så viktigt om vill känna sig någorlunda trygg(?)… Vitsen med foil är väl inte att segla snabbare utan kanske mer att kunna köra i mindre vind, snabbt…
    Har själv fnulat på en vindsurfplanka av “semifoil” typ, genom att ha 2 fenor bak (assy??) i “lagom” vinkel, vinklade så så att de “lyfter upp” brädan… Som med det mesta är det en fråga om tid o en mindre investering, vi får se 🙂

    Vi tänker lika, om det inte vore för att du bor på fel kust med fel salthalt i havet skulle vi kunnat knäcka en bärs i ett garage och snickrat ihop något. Jag säger som i Göta Kanal 1,

    “den där båten e inte hopfällbar men jag har funderat på att bygga en, men inte haft tiiiid.

  • kinetic

    Medlem
    2 september, 2014 vid 17:37

    Aviature: Jag snickrar inte:). “Kläcker iden” gör en ritning skickar ner till min brädbyggare (Pirate) som sedan bygger det jag vill. Jag slipper hälsovådliga ämnen mm, brädan byggs av någon som lever av att bygga just “vattensportproduker”, o priset brukar oftast bli högst humant, en twinfin bräda är ju inget “wacko”, o snedställda boxar bygger han redan in i kitebrädor så…Vi får se:)

  • sailortrash

    Medlem
    4 september, 2014 vid 18:44

    En mothjolle foilar ju otroligt bra. Samma med windridertrimaraner. På båda sitter foilen rakt under seglet, och så har de roder. Kanske är det så man ska lösa foil för vi dsurfing. Liten styrfena bak och foilen under mastfoten. Kitarnas foil sitter också “mellan fötterna” dvs under masten om de haft ngn…(efter som kroken med kiten sitter mellan fötterna…)

  • aviature

    Medlem
    9 september, 2014 vid 17:45

    @sailortrash 727408 wrote:

    En mothjolle foilar ju otroligt bra. Samma med windridertrimaraner. På båda sitter foilen rakt under seglet, och så har de roder. Kanske är det så man ska lösa foil för vi dsurfing. Liten styrfena bak och foilen under mastfoten. Kitarnas foil sitter också “mellan fötterna” dvs under masten om de haft ngn…(efter som kroken med kiten sitter mellan fötterna…)

    En förutsättning för en stabil hydrofoil är att du har en höjdreglering.
    https://www.youtube.com/watch?v=YZU_SqMW_5Y
    Längst fram har du ett slags pitotrör som känner av och reglerar höjden via det bakre höjdrodret.

    “Alla” hydrofoils har liknande lösningar, förutom kitehydrofoils och surfhydrofoils, där balanserar man höjden.

    Att köra samma koncept på vindsurfing som med kite är svårt därför masten sticker ner i skrovet (det tredje benet) vilket gör brädan svårbalanserad.

  • sailortrash

    Medlem
    9 september, 2014 vid 18:43

    @Aviature 727566 wrote:

    Att köra samma koncept på vindsurfing som med kite är svårt därför masten sticker ner i skrovet (det tredje benet) vilket gör brädan svårbalanserad.

    om det är det som är haken borde det gå att lösa enkelt genom att antingen höja upp mastfoten eller fotstropparna motsvarande. att man inte kan justera höjden på surffoiler är kanske en nackdel om man jämför med båtar, men det finns ju inte plats eller vikt för det. Der funkar ju ändå uppenbarligen, så det kan ju inte vara vitalt. sen regleras rörelsen i höjdled av fart också. ju snabbare, desto mer lyft. Man får nog bygga en foil som kan parera onönskat lyft och därmed hålla sig stabil i höjdled, men det förutsätter isåfall ett rätt snävt spann av hastighet skulle jag tro. det är ju samma som med vindsurfing fenor, ju snabbare det går desto mindre fena behöver/vill man ha. det skulle vara bra med en fena som går att justera i längd och rake, som på en båt.

    om man kollar på foilen så ser den ju spektakulär ut också, precis som en liten jumbojet typ..och de är ju också utformade för att hålla optimal stabilitet i en given marschfart.

  • aviature

    Medlem
    10 september, 2014 vid 06:34

    @sailortrash 727571 wrote:

    om det är det som är haken borde det gå att lösa enkelt genom att antingen höja upp mastfoten eller fotstropparna motsvarande. att man inte kan justera höjden på surffoiler är kanske en nackdel om man jämför med båtar, men det finns ju inte plats eller vikt för det.

    Korrekt. De lösningar jag sett bygger på att flytta foilen så att den är längre fram (se tidigare inlägg med länk) för att kunna balansera någorlunda. Det är fortfarande svårt.

    Der funkar ju ändå uppenbarligen, så det kan ju inte vara vitalt. sen regleras rörelsen i höjdled av fart också. ju snabbare, desto mer lyft. Man får nog bygga en foil som kan parera onönskat lyft och därmed hålla sig stabil i höjdled, men det förutsätter isåfall ett rätt snävt spann av hastighet skulle jag tro.

    Korrekt. Hydrofoilen passar optimalt för lågvind – där är den en vinnare på hastighet – när andra vindsurfingbrädor inte planar går dessa fortare.
    Givetvis handlar det om utformningen av foilen – man kan göra en optimerad för högre farter, men den lyfter då naturligtvis senare.

    Allt handlar om “wetted area”. För varje given vindstyrka kommer den optimerade hydrofoilen vinna.
    Faktum är att Formula/slalom “oavsiktligt” använder sin fena som hydrofoil när det går som värst, fenan flexar och lyfter brädan.

    Man skulle behöva en flexibel hydrofoil och det finns…nästan. En U-formad hydrofoil som stiger upp ju fortare det går sådant att tippen på vingen går genom vattenytan så att lyftkraften minskar. Problemet är då ett extra parasitiskt motstånd genom ytspänningen, det dubblas.

    Så jag tror att vindsurfingfoil är ett lågvindskoncept och kunde man göra det billigt & enkelt så skulle TOW (Time On Water) och sporten tjäna på det. Personligen skulle jag vara villig att lägga vad ett hyfsat formulasegel kostar – inte mer.

  • sailortrash

    Medlem
    10 september, 2014 vid 06:51

    @Aviature 727583 wrote:

    Man skulle behöva en flexibel hydrofoil och det finns…nästan. En U-formad hydrofoil som stiger upp ju fortare det går sådant att tippen på vingen går genom vattenytan så att lyftkraften minskar. Problemet är då ett extra parasitiskt motstånd genom ytspänningen, det dubblas.

    Precis, där är du inne på en lösning för att reglerea höjd. Men det borde gå att utforma en foil som vid en viss hastighet genererar ett lätt “dyk” som tar ut oönskat lyft. det kanhända vara alldeles för svårt kanske, men jag tycker minsan existerande foilen beter sig lite så på de klipp jag sett. har inte sett den komma upp till ytan allafall, men verkar hålla sig väldigt stabil i höjdled när den kommer upp i fart. annars får man ju som med fenor ha en lite olika storlekar och former.

    du har helt rätt i att formula använder fenan som foil. vid optimalt trim är hela brädan, som faktiskt är 2.3 m2 våt yta ovanför vattnet stundtals, även på kryss. speciellt de nyare fenorna som är oversized och med jättemycket lateralt flex funkar så, men även min gamla drake R13 gör jobbet. tydligen ger de även väldigt bra hårdvindskontroll också, samma egenskaper som gör att den foilar lätt.

    ang. priset så är det nog inget problem med 1750 Eur. med tanke på vad folk ett lättvindskitt kostar idag…och segel har ju redan alla potentiella kunder. ännu mer intressant skulle det vara om man kunde göra den perfekt foilpositionen allmänt känd. då skulle alla fall jag sätta i en tuttlebox i ngn gammal häck jag har i garaget och köpa endast foilen.
    kan man dessutom använda samma foil för kite och vindsurfing blir det ju ännu billigare.

  • aviature

    Medlem
    10 september, 2014 vid 07:22

    @sailortrash 727585 wrote:

    Precis, där är du inne på en lösning för att reglerea höjd. Men det borde gå att utforma en foil som vid en viss hastighet genererar ett lätt “dyk” som tar ut oönskat lyft. det kanhända vara alldeles för svårt kanske, men jag tycker minsan existerande foilen beter sig lite så på de klipp jag sett. har inte sett den komma upp till ytan allafall, men verkar hålla sig väldigt stabil i höjdled när den kommer upp i fart. annars får man ju som med fenor ha en lite olika storlekar och former.

    du har helt rätt i att formula använder fenan som foil. vid optimalt trim är hela brädan, som faktiskt är 2.3 m2 våt yta ovanför vattnet stundtals, även på kryss. speciellt de nyare fenorna som är oversized och med jättemycket lateralt flex funkar så, men även min gamla drake R13 gör jobbet. tydligen ger de även väldigt bra hårdvindskontroll också, samma egenskaper som gör att den foilar lätt.

    ang. priset så är det nog inget problem med 1750 Eur. med tanke på vad folk ett lättvindskitt kostar idag…och segel har ju redan alla potentiella kunder. ännu mer intressant skulle det vara om man kunde göra den perfekt foilpositionen allmänt känd. då skulle alla fall jag sätta i en tuttlebox i ngn gammal häck jag har i garaget och köpa endast foilen.
    kan man dessutom använda samma foil för kite och vindsurfing blir det ju ännu billigare.

    Det fina i kråksången är att man med foil går ner 1-2 storlekar på segel – så det behövs inga prestandaprylar för att foil:a.

    Du har rätt, de som kör formula kommer knappast vilja hänga på en foil under, de har redan en.

    Olika vingstorlekar är ett sätt att reglera höjden, men vi får tänka att det blåser byigt också?
    Sen är det “meckigt” att byta vingar och relativt dyra att tillverka.

    Om man kunde ordna en självstabiliserande konstruktion som du säger, kommer fler vilja köra. Till och med en nybörjare (=fler användare) skulle kunna köra utan att behöva balansera nya okända krafter. Ett lågvindskit har fördelen att inte behöva vara så streamlined(=billigare material) plus att brädan inte behöver lyfta mer än 20cm över vattnet då det är lite vågor. Det är säkrare helt enkelt(=fler användare)

    Jag skulle se företeelsen som ett sätt att komma ut oftare och ha kul, det här är inget för våg eller formula, men ett sätt att köra när sådana villkor inte finns.

  • sailortrash

    Medlem
    10 september, 2014 vid 08:28

    @Aviature 727586 wrote:

    Du har rätt, de som kör formula kommer knappast vilja hänga på en foil under, de har redan en.

    jag tror det skulle bli ännu bättre med en riktig foil. som sagt, fena ger ju lyft åt sidan/uppåt, det kan nog bli ännu bättre med mer vertikalt lyft.

    @Aviature 727586 wrote:

    det här är inget för våg eller formula, men ett sätt att köra när sådana villkor inte finns.

    jodå, jag har sett för våg för flera år sen, ngn typ av promo-video från Hawaii. Det går att surfa på dyningar med foil, alltså icke brytande vågor med nästan ingen kraft i.

    Helt klart vore det häftigt att kunna plana runt 3-4 m/s, den vanligaste i vinden i sthlm tyvärr. frågan är om det är möjligt ens med foil. jag har sett det på kite, men det ser ju knappast kul ut.

  • aviature

    Medlem
    10 september, 2014 vid 09:52

    @sailortrash 727591 wrote:

    jag tror det skulle bli ännu bättre med en riktig foil. som sagt, fena ger ju lyft åt sidan/uppåt, det kan nog bli ännu bättre med mer vertikalt lyft.

    Ja anpassar man foilen för formulafarter skulle den bli bättre.

    jodå, jag har sett för våg för flera år sen, ngn typ av promo-video från Hawaii. Det går att surfa på dyningar med foil, alltså icke brytande vågor med nästan ingen kraft i.

    Japp, jag har länkat bild på detta tidigare. Ja det kanske skulle kunna funka i lättvindsvåg, men tillför foilen något vid högre vågor? Jag tror tjusningen med våg är att just rida uppe på?

    Helt klart vore det häftigt att kunna plana runt 3-4 m/s, den vanligaste i vinden i sthlm tyvärr. frågan är om det är möjligt ens med foil. jag har sett det på kite, men det ser ju knappast kul ut.

    Jag tror det skulle funka fint 4-8m/s utan att man skulle behöva köpa dyra racingsegel, och i relativt byig vind. Att inte surfa alls är inte heller kul – jag tror det är tillräckligt häftigt att bara glida runt 20cm ovanför vattnet och freerida när de andra står på stranden. Enklare att ta höjd också antagligen – det är det för kite.

  • sailortrash

    Medlem
    10 september, 2014 vid 11:25

    ang. vågen så det nog sjukt bra som det är faktiskt.

    @Aviature 727596 wrote:

    Jag tror det skulle funka fint 4-8m/s utan att man skulle behöva köpa dyra racingsegel, och i relativt byig vind. Att inte surfa alls är inte heller kul – jag tror det är tillräckligt häftigt att bara glida runt 20cm ovanför vattnet och freerida när de andra står på stranden. Enklare att ta höjd också antagligen – det är det för kite.

    ja det vore ju intressant att komma ner i storlek i de vindstyrkorna. Men då undrar man ju såklart vad man kan uträtta med 11 m2 och en stor foil? annars är ju 4-8 helt ok med 12 m2 och en moderna fena på formula, men som sagt det går ju på närmre: 20k (bräda) 5 k(fena) 20 k(rigg ink. bom)…rätt osköna pengar faktiskt. beggat kommer man väl ner till 15k, men utan fena skulle jag tro…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Hydrofoil kite-kit…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.