Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Hydrofoil kite-kit…

  • Hydrofoil kite-kit…

    Publicerad av kinetic på 10 augusti, 2014 vid 20:22

    Nu var det ju ett tag sedan produkten togs fram men så här såg den ut i våras, men som bekant utvecklingen går snabbt…Allt byggs av samma tillverkare, foilen är tydligen “två-delad” för att underlätta transporten. Brädan är en specialvariant anpassad för hydrofoils o dessutom tvådelad så man får med sig den lätt på flyget:grin: , dessutom inte så farligt dyr om jag minns rätt:tongue:

    kinetic svarade 9 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    11 augusti, 2014 vid 08:04

    Pris? Var inhandlas den?

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 08:17

    Komplett kit (foil,bräda,bag samt transport) 1750€. Skall vara “vanlig” tuttlebox så det går förmodligen o testa den på en vindsurfplanka med, något man kommer göra i höst när det finns tid…
    Foilen är typ 1m djup o är “apstyv”, helt i kolfiber med typ 45 lager kol…

    Är min goda vänner på Pirate som tagit fram detta, o som sagt man skall testa foilen på en vindsurfplanka för att ta reda på om det funkar eller inte. Kan vara som så att boxen måste sitta annorlunda, förstärkas osv…

  • sailortrash

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 08:38

    ok, spännande. kul att höra hur det går på den fronten..

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 10:02

    Precis…Är lite nyfiken på om höjdtagningnen är lika överlägsen på vindsurfingbräda som med kite. En kite-hydrofoil går mycket högre mot vinden än en “vanlig”…Något får Formula-grabbarna kanske:)

  • aviature

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 11:12

    Kitefoilarna går i några fall att använda för vindsurf som jag förstått, detta skall då inte behöva förstärkning. Problemet är att man vid vindsurf vill ha foilen något längre fram. Så det behöver vara en variant som har lutande fena framåt.

    Annars kan man hosta upp runt 5000EUR för en färdig bräda :shocked:
    http://www.ahd-boards.com/models/afs-1/en
    Observera fenans placering längre fram, detta för att få bra balans.

    Tydligen skall det vara sjukt svårt, och går långsammare än för motsvarande planande bräda. Mer “wetted area” helt enkelt. Däremot så slipper man chop och glider fram som ett X2000…samt att take-off/lyft är tidigare än för motsvarande vid planing (även med formula). Går säkert att ta bättre höjd.

    Det är väl en kul lågvindspryl, tyvärr för dyrt, bättre att satsa på ett större cambersegel om man vill komma ut oftare.

    Jag undrar hur det känns att få ett kastfall 1m upp…hmmm…

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 04:50

    Aviature: Skulle tippa på att foil,windsurfbräda,bag och transport hamnar kring 2700€, typ hälften av vad AHD tar 🙂

  • aviature

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 08:58

    Se till att filma eran utprovning och lägg ut! 🙂

    Det finns för få foil-klipp på tuben, men ett jag verkligen gillar är lågvindsvarianten där andra cruisar eller går ur sin “pumpformulaplaning” medans foilen fortsätter glider fram i typ dubbla farten utan ansträngning.

    https://www.youtube.com/watch?v=ABvC6jOeROM
    0:40 =>

    Min känsla är att det krävs lika mycket att lyfta med foilen som att börja plana (med DYR formulautrustning), men när den är uppe så krävs det inte mycket för att bibehålla flygning.

    Vid högre vindar kommer den bli långsammare än planande brädor pga. mer inducerat motstånd/wetted area, men som sagt man slipper chop.

  • detskavakul

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 10:07

    Har aldrig sett en foilande vindsurfare med tryck i seglet. Antar att det blir obalans med krafterna på mastfoten. Att motståndet skulle vara en begränsande faktor i mer vind tror jag inte på. Det visar ju foilkitarna tydligt. Bättre vinklar och högre fart i alla förhållanden, utom i superkaviterande hastigheter 🙂

  • detskavakul

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 10:11

    Om foilkite kitet kan säljas för 1750€ är det ju ett kanonpris.

  • aviature

    Medlem
    1 september, 2014 vid 14:00

    Det är en väldans skillnad på kitesurf och vindsurf – med och utan hydrofoil.

    Vid kitesurf är du beroende av att brädans kant skär i vattnet, brädan skall luta, för att inte förlora höjd. Detta skär kostar energi=fart.
    Skäret uteblir när hydrofoil används som ger lyft och riktning => farten ökar och ger bättre höjdtagning.

    En planande vindsurfingbräda klarar sig i princip med fenan i vattnet, ju mindre brädan är i (wetted area) ju högre fart.
    En hydrofoil blir därför större wetted area = större motstånd = lägre fart.

    Två olika saker. Att kitesurf oftast går fortare än vindsurf beror på att de har lättare utrustning, mer lyft från kiten, kiten tar vindarna högre upp samt att vingprofilen har lägre luftmotstånd och större lyftkraft.

    Källa på det:
    Du lär inte sett någon vindsurfare flyga iväg 100 meter upp i luften men det finns gott om exempel på tuben med dito kite:are som inte kommer ner 🙂

  • detskavakul

    Medlem
    1 september, 2014 vid 15:45

    En kiteboard för racing seglas på fenor ungefär som en vindsurfingbräda. De är ändå chanslösa mot foilande kiteboards. Vågmotståndet är betydligt större än ev. ökningen av våt yta. Anser fortfarande det är problem att balansera krafterna i foilande vindsurfing som gör att det inte slagit igenom ännu trots betydligt längre trial and error. Visa mig en foilande vindsurfare med ordentlig power i riggen och jag är beredd att ändra mig.

  • kinetic

    Medlem
    1 september, 2014 vid 16:29

    Det är precis som “Detskavakul” skriver, kitebrädor för racing påminner starkt om windsurfingbrädor. Nu var det lääänge sedan jag blev uppdaterad vad som hänt på utvecklingssidan men förra året var brädorna uppåt 70-75cm som bredast med 30-40cm djupa “vindsurfing-fenor” ofta även vinklade….

  • aviature

    Medlem
    1 september, 2014 vid 17:04

    @detskavakul 727286 wrote:

    En kiteboard för racing seglas på fenor ungefär som en vindsurfingbräda. De är ändå chanslösa mot foilande kiteboards. Vågmotståndet är betydligt större än ev. ökningen av våt yta. Anser fortfarande det är problem att balansera krafterna i foilande vindsurfing som gör att det inte slagit igenom ännu trots betydligt längre trial and error. Visa mig en foilande vindsurfare med ordentlig power i riggen och jag är beredd att ändra mig.

    http://www.boatdesign.net/forums/attachments/multihulls/47142d1283515654-nacra-20-lifting-foils-5.jpg

    Som jag tidigare skrivit så är det svårt att vindsurfa med hydrofoil och i höga vindar vinner en planande bräda alla dagar i veckan.

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2014 vid 19:14

    alltså det måste ju gå att bygga mindre foils och därmed mindre inducerat motstånd. foils borde vara ultimata för speed. både fenor och foils byggs ju utifrån samma ekvationer som räknade ut att man kan få 700 ton flyplan att lyfta bara farten är tillärckligt hög. tittar man på foilen ser man ju också att den får sitt lyft uppåt/framåt genom att den pressas framåt i vattnet, precis som ett flygplan, medans en vindsurfing fena fegentligen skapar ett lyft som är snett uppåt/framåt (den träffar ju vattnet från sidan, finns videos på hur formulafenor ser ut under vattnet när de seglas). ju högre fart man håller desto mindre behöver “vingen” vara (därför justeras vflygplansvingar bla under färd)..men det finns en minsta gräns annars går det inte att starta. Korta fenor går snabbare än långa, samma princip gäller såklart för foils. tekniken är ju inte direkt ny, har ju använts i decennier på ryska fldbåtar och på diverse jolleklasser (moth…)…finns ju hur många andra varianter som helst i bårvärden: skidor där fram, halvcirklar och cylindrar. troligtvis kan man plocka upp typ vilken som helst av dessa och få en vindsurfingbräda att sväva om man placerar det rätt.

    om detta får fäste kommer det nog bli en mkt snabb utveckling skulle jag tippa

  • aviature

    Medlem
    1 september, 2014 vid 19:41

    @sailortrash 727295 wrote:

    alltså det måste ju gå att bygga mindre foils och därmed mindre inducerat motstånd. foils borde vara ultimata för speed. både fenor och foils byggs ju utifrån samma ekvationer som räknade ut att man kan få 700 ton flyplan att lyfta bara farten är tillärckligt hög. tittar man på foilen ser man ju också att den får sitt lyft uppåt/framåt genom att den pressas framåt i vattnet, precis som ett flygplan, medans en vindsurfing fena fegentligen skapar ett lyft som är snett uppåt/framåt (den träffar ju vattnet från sidan, finns videos på hur formulafenor ser ut under vattnet när de seglas). ju högre fart man håller desto mindre behöver “vingen” vara (därför justeras vflygplansvingar bla under färd)..men det finns en minsta gräns annars går det inte att starta. Korta fenor går snabbare än långa, samma princip gäller såklart för foils. tekniken är ju inte direkt ny, har ju använts i decennier på ryska fldbåtar och på diverse jolleklasser (moth…)…finns ju hur många andra varianter som helst i bårvärden: skidor där fram, halvcirklar och cylindrar. troligtvis kan man plocka upp typ vilken som helst av dessa och få en vindsurfingbräda att sväva om man placerar det rätt.

    om detta får fäste kommer det nog bli en mkt snabb utveckling skulle jag tippa

    Ja det skulle gå att bygga en snabbare foil. Du måste bara lösa balansen med mast, bräda och seglare. Sedan ett system för att hantera höjden över ytan. Alla hydrofoils är beroende av att kunna reglera höjden, precis som ett flygplan.

    På en kiteboard är det enkelt att lösa, sätt foilen mellan benen och balansera,,, men på en båt är det en annan femma, en vindsurfingbräda är en båt.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Hydrofoil kite-kit…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.