Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Hygligt fräcka segelbåtar

  • kevin_segling

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 17:21
  • ola_p

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 07:36

    18 fotare är riktigt grymma.

    Moth jollar är också rätt coola… [YOUTUBE]dKJMP8EmZjw[/YOUTUBE]

  • kevin_segling

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 14:10

    SÅN SKA JAG SKAFFA !!!!!!!!!

    Undra hur mycket dom kostar ???

  • svenne

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 15:28

    Varken Skiff eller Moth är lättseglade, faktum är att de är jäääkligt känsliga. Skiffen är mäktig när den sticker iväg men de minsta lilla smygfis från fel håll och den broachar eller dyker. Cupregattorna består av både krockar och vurpor kors och tvärs.
    Vi körde speedtävling på Nacka strand för några år sen och ett gäng grabbar körde en Skiff. De lyckades faktiskt inte ta sig över sträckan en enda gång. De var nog mer i vattnet än på båten.

    Vill du ha en hyfsat billig, extremt kul och vindkänslig seglare – köp en Tornado.

  • kevin_segling

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 17:01

    Mm visst men vad kostar grejerna.

  • kevin_segling

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 17:13

    Åå en fråga till, Hur kan dom lixom typ flyga ovanför vattnet.?

    Typ några planings plan nere på centerbordet elelr ?

    😀

  • svenne

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 20:57
    Kevin_segling;467113 wrote:
    Mm visst men vad kostar grejerna.

    En 10-15 år gammal tävlad skiff går loss på 100 000.
    Det kostar en 5 år gammal OS-riggad Tornado (dessutom med extra segelställ och en mast, kollade just en annons i England). En hyffsad beggad 15-20 år gammal Tornado finns på Blocket för 20-35 papp. Det är inget problem att hänga på en gennaker på gamla riggen och de pallar rätt mycket smisk.
    Dessutom kan jag hjälpa dig att slå runt utan gennakern om du vill. 😉

  • svenne

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 21:00
    Kevin_segling;467116 wrote:
    Åå en fråga till, Hur kan dom lixom typ flyga ovanför vattnet.?

    Typ några planings plan nere på centerbordet elelr ?

    😀

    Moth-regeln tillåter bärplan.

  • spray

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 13:52

    Det vore skoj att smiska en sån där med brädan… 😀

  • knodden

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 22:13
    Svenne;467086 wrote:
    Vill du ha en hyfsat billig, extremt kul och vindkänslig seglare – köp en Tornado.

    Nåja – nu ska vi inte ta i för mycket här, tycker jag – Katamaraner dras ju tyvärr med några svagheter som enskrovsbåtarna sluppit ifrån:

    1. Stagvändningar – har någon sett en Tornado göra ett slag utan att åka dit för felparkering?

    2. Om man tippar med en Tornado så kan man ju försöka välta rätt den på egen hand sen – lycka till!! lika lätt som att vända rätt en pontonbrygga… 😉

    3.Frakten – Även om det går att fälla ihop båten, så är det ändå ett j-a meckande – lite lättare att packa brädan tror jag!!

    Om man sedan vill segla i gropig sjö, så skulle jag nog rekommendera en Hobie cat istället för Tornadon – klart lämpligare med banan-form på skroven än Tornadons raka limpor.

  • knodden

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 22:38

    Trevlig liten snutt som visar att det inte bara är vi windsurfare som är mästare på att krascha…

    http://www.youtube.com/watch?v=A_uAlyTYqcg&feature=related

    Det finns i alla fall en OS-klass i segling värd namnet…

  • electric

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 23:35

    @Kevin_segling 467050 wrote:

    SÅN SKA JAG SKAFFA !!!!!!!!!

    Undra hur mycket dom kostar ???

    De kostar kring 70.000 kr. Beträffande hastigheter, bärplansfunktion mm kolla videor på youtube; sök på “moth foiler” så får du ett antal träffar värda att kolla på.

  • svenne

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 09:58
    Knodden;482337 wrote:
    Nåja – nu ska vi inte ta i för mycket här, tycker jag – Katamaraner dras ju tyvärr med några svagheter som enskrovsbåtarna sluppit ifrån:

    Visst, jag har seglat Mumm 36:a så det räcker. Då är det kul med kölbåt, men går inte lika fort och kostar nåååågot mer.

    Knodden;482337 wrote:
    1. Stagvändningar – har någon sett en Tornado göra ett slag utan att åka dit för felparkering?

    Eeh… Va?

    Knodden;482337 wrote:

    2. Om man tippar med en Tornado så kan man ju försöka välta rätt den på egen hand sen – lycka till!! lika lätt som att vända rätt en pontonbrygga… 😉

    Och hur mycket Tornado har du seglat? Vi välte MED FLIT för att gå under Lidingöbron. Och tänka sig, vi vände den alldeles själva!

    Knodden;482337 wrote:
    3.Frakten – Även om det går att fälla ihop båten, så är det ändå ett j-a meckande – lite lättare att packa brädan tror jag!!

    Om man sedan vill segla i gropig sjö, så skulle jag nog rekommendera en Hobie cat istället för Tornadon – klart lämpligare med banan-form på skroven än Tornadons raka limpor.

    Visst, men var kom brädan in i jämförelse med Tornado, Moth eller kölbåt? En Hobie, Moth eller Tornado tar lika lång tid att packa ihop om vi nu ska jämföra båtarna.
    Har du seglat Hobie, eller Tornado för den delen? Hobie 16 som har “bananskrov” är kända för att ha ett instabilt lateralplan och kräver konstant trimning och har en hög balanspunkt, bananskrovet har inget med bra sjöstabilitet att göra och de går avsevärt sämre i sjö för att de är kortare än till exempel Tornado, F18 eller Hobies egna Fx eller Tiger för den delen som råkar ha samma “limpor” till skrov. H16-skrov är både böjda och assymetriska för att inte behöva centerbord (dvs billigare att producera och underhålla, men sämre kryss). Dessutom slår en H16 runt betydligt lättare än en Tornado om du nu tyckte att det var den jobbiga biten.

    Folk får segla precis vad de vill så länge de tycker att det är kul, men hittepåfakta är helt ointressant.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Hygligt fräcka segelbåtar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.