Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic eller Kite i stockholm

  • Hypersonic eller Kite i stockholm

    Publicerad av tlj på 6 mars, 2004 vid 13:46

    tja, funderar på vad som är bäst att satsa på i Stocholm, kite eller hypersonic. Detta är mening att vara mitt lättvinds alternativ. Finns det någon med bra erfarenhet av detta!?

    /Tobias

    putte svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tlj

    Medlem
    6 mars, 2004 vid 15:02

    är det ingen som vet något. det ändajag vet är att det händer mycket med olyckor pga få ställen som är bra att få upp Kiten på.

  • ian

    Medlem
    6 mars, 2004 vid 15:16

    bor inte i närheten av stockholm själv men ditt val beror väl mycket på hur det ser ut där du kör. Är det stort och öppet osv kan kite nog vara kul men annars kanske det blir jobbigt/farligt. Plusen med vs-lättvindsbräda är väl att det är lättare att ordna där det är tångt, kan använda den med dina andra surfgrejor, du tränar vindsurf osv. jaja, någon som vet hur det ser ut och vilka möjligheter du har att flytta dig är väl mer lämpad att svara.

  • sinclair

    Medlem
    6 mars, 2004 vid 15:21

    I stockholm är det böckigt att ta sig ut med en kite, det är inte lika enkelt som med en lättvinds bräda. Jag har kört formula i sthlm, funkar kanon på mälarna tycker jag. Tror att du kommer få roligare med en Hypersonic än med en kite i sthlm i alla fall. Sen är det rätt många som kör formula som du kan hänga med ut.

  • tlj

    Medlem
    6 mars, 2004 vid 15:45

    ok, tack för tipset. Får fundera lite vad som är bäst. Börjar bli lite mycket med prylar bara, har redan en vågis och en freestyle!!

  • sinclair

    Medlem
    6 mars, 2004 vid 15:54

    Jag har en vågis, freestyle, formula och en kite men jag skall nog sälja formulan och bara köra kite som lättvinds alternativ. Men jag har lite bättre förutsättningar än vad du har i sthlm. wink.gif

  • getwet

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 09:29

    Det dräller inte av bra kiteställen i Sthlm direkt, men några finns det dock. Problemet med kite i Sthlm är just att det är svårt att komma till, alltid sten, klippor eller träd i vägen. Så på så sätt går nog en Hypersonic att använda mer. Men….kiten går att använda även när snön och isen ligger så där kan man använda grejerna året runt, samt att vi i Sthlm har väldigt nära till Gotland som erbjuder det bästa. Svårt val det där faktiskt tycker jag.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 11:18

    Nej det är inte rätt att likna en kite med en hypersonic shocked.gif (dag och natt du vet)

  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 11:33

    Skall du bara köra i Stockholm så tror nog jag att det är lite väl bökigt med kite. Är du beredd att åka lite (Öland, Gotland, ytterskärgården) så är det en annan sak.

    Jag är ju rätt subjektiv, ähum, men hyper eller formula skulle vara mitt lättvindsalternativ i Stockholm.

    Surfa (å kita) På!

  • larry

    Medlem
    8 mars, 2004 vid 08:46

    Hej!

    Har själv samma haft samma funderingar som du. Hade ett kite-kitt men sålde av det pga Stockholms förhållanden.
    Jag tror ändå att kite är ett roligare alternativ än vindsurfing upp till en sådär 10 m/s, så jag kommer nog göra fler försök.

    Problemet är som alla skriver här att det inte finns så många bra ställen i Stockholm. Avsaknaden av långa stränder med stora ytor för launching och landning av kite. Detta kräver lite mer av åkaren. Man bör vara rätt säker på att man kan ta sig tillbaka till den lilla plätt där man launchade för att kunna landa kajten igen. (Detta var anledningen att jag sålde. Jag han mao inte bli tillräckligt duktig för att känna mig komfortabel i Stockholmsorådet.)

    Har man lite tid i Södra Sverige eller utomlands så man får ett par dagar eller någon veckas åkning och dessutom är beredd att köra bil till de ställen som funkar så är det nog inga problem.

    Med kite har du dessutom möjlighet att använda kajten på isen på vintern då ytorna är näst intill obegränsade.

    Lycka till med valet.

    MVH

    /Larry

    Bifogar en bild på mig från i Lördags. Benny är fotograf och Steffo lånade ut sin kite.

  • putte

    Medlem
    8 mars, 2004 vid 14:14

    Pessis… Kite är ett grymt bar lättvindsalt. som funkar skitbra på vintern. Vad sysslar man annars med när isarna ligger?

    Men som tidiagre nämt, helvetiskt svårt att hitta fina ställen att köra på…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic eller Kite i stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.