Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic och 10 kvadrat?

  • Hypersonic och 10 kvadrat?

    Publicerad av jester på 17 juli, 2005 vid 13:22

    Hejs!

    Någon som testat att köra 10 kvadrat på en Hypersonic? Skall ju fungera enligt dom första testerna. Har kört som störst 8.5 på min 125:a.

    Problemet är att jag har lite svårt att få upp brädan på planing i dom lätta vindarna. Alternativet är ju hel klart att banta lite, men det är ju så tråkigt… wink.gif

    jester svarade 18 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • rabbit

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 15:46

    Jag kör 10.6 på min hypersonic 125 dram.
    Fungerar alldeles utmärkt förutom att man snabbt blir överriggad om det ökar.

    Känns som att man kan byta till 8.5ish redan vid 6m/s men när man får till alla trick(boards artiklar, starboard forum tips, guy cribb hemsidan etc) så planar faanskapet upp i strax över 4m/s!, med 10.6an.
    Jag var helt knäckt härom veckan när jag stod i stropparna med fullt häng i 10.6an och det i princip var bara krusningnar på vattenytan. shocked.gif
    Och detta med den större av originalfenorna. Dvs ingen extra 50+cm fena eller nåt.

    Så nu hoppas jag att jag kommer ihåg hur jag gjorde till nästa gång. cool.gif

    Jag upplever inte att brädan mår dåligt av 10.6 m2, men den är ju jävligt tung att baxa runt tills man planar och krokar i selen.
    Misstänker att 11 m2 funkar minst lika bra, det är nog bara ännu onödigare…

    Min, privata, fundering är om man inte kan “få igång” den lika tidigt med ett bukigt 8.ish och en 55cm(typ) fena som med stora originalfenan och 10.6 ?
    Skulle vara kul att prova den teorin, men då måste jag köpa en fena.

  • jester

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 16:13

    ok. låter helt klart intressant. Hur mycket väger du? För jag upplever att min planar upp mycket senare sen jag “råkat” gå upp 10 kg det senaste året.

  • rabbit

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 17:32

    Typ 80kg naken ungf (inte under det och kanske något kg eller 2 till.).
    Jag upplevde verkligen att jag fick till alla tips jag läst om. Har haft problem att få den att plana i “marginal conditions” tidigare och därför läst på mycket om hur man skulle göra. Och hade sen tur med jämn låg vindstyrka en hel eftermiddag så man fick prova mycket i en session liksom.
    Som sagt, jag hoppas jag kommer ihåg hur jag gjorde nästa gång jag kommer mig ut i såna vindar… smile.gif

  • jester

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 20:05

    ok. 25 kg mindre än jag mao..

    Blir nog till att köpa en beggad 10 kvadratsrigg… Funkar ju kanon på min formula oxå. Någon som sitter på en sådan och vill sälja billigt?? grin.gif

    Kan du kort sammanfatta dom tips du hittat för tidig planing? Man kan ju ha missat något,,

  • rabbit

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 21:09

    Jag hittade detta, hypersonic-specifika tipset, på starboard’s forum:
    “What is required is to bear off a lot, more than one would consider normal, move the feet way back on the deck, significantly weight the back foot and then pump the sail slightly to get on the plane”

    Sedan tjatar ju både Guy Cribb och Peter Hart i varsin brittisk windsurfingtidning om att man skall ha höften framåt, raka armar, bommen i fingertopparna så att riggen står så rakt upp som möjligt och att det nästan skall kännas som att man är på väg att dras omkull av riggen där man står nästan på tå och utför manövern från starboard-forumet.

    När jag fick till det så började den plana och då var det tålamodet som satte stopp initiellt. Jag kastade mig ner i selen på en gång och störde då hela “alltihopa” tillräckligt för att lika fort sluta plana.

    När jag stod kvar och kände mig som jag var på väg att dras fram över nosen och räknade till 3 så hade brädan accelererat tillräckligt för att jag lite klumpigt skulle kunna kroka in och stiga i stropparna utan att döda planingen.

    Det var väl ungf så jag gjorde tror jag.

    Mastfoten 5cm från längst fram, bommen en knytnäve från aktern på brädan om man lägger ner masten rakt bakåt längs med brädan och den främre av fötterna i höjd med främre stropparna för att inte trycka ner ytan framför “planingsytan” i vattnet.

    Som du hör har det varit mycket teori-samlande och läsande. Jag tycker om sånt, och det är extra kul när man sen får till det.
    Är man dessutom en ensamstöring som jag så är ju internet och tidningar enda sättet att insamla information och tips så… wink.gif

    Hoppas det kan vara till någon hjälp i allafall.

    /rabbit

  • jester

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 21:46

    Ok, är väl ungefär som jag försöker göra. Men det är lite svårt att få till det varje gång. Ibland poppar det hela upp hur lätt som helst, ibland så stämmer ingenting. Skall prova att lägga ännu mera tryck å bakfoten nästa gång. Men oftast trivs jag bäst att segla överriggad. Då slipper man sådana problem…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic och 10 kvadrat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.