Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hyra bil i WA

  • par

    Medlem
    3 september, 1999 vid 08:47

    Maila och fråga Helmer på på Geraldton surf&co. Han kan säkert tipsa.

    wilhard@wn.com.au

  • par

    Medlem
    3 september, 1999 vid 09:03

    Förresten Hur länge skall du vara där och när kommer du dit? Vi sticker den 16:e Jan. Om du skall vara där ett tag kan du köpa vår bil. Det blir med allra största säkerhet en Ford Falcon. smile.gif

  • calle

    Medlem
    3 september, 1999 vid 09:09

    Jag skall vara där i ca: 4 veckor från den 1 Nov, så det passar inte så bra.
    Har du varit där förut? Jag har varit i Geralton i ett par dagar för 2 år sedan. Men hur är Lancelin & Margret River (stenhård hardcore, eller)?
    Mvh Calle

  • par

    Medlem
    3 september, 1999 vid 09:50

    trist.frown.gif

    Jag seglade kanske sammanlagt en dryg vecka i Lancelin. Det brukar vara rätt mycket svenskar där. Jag tyckte inte det var speciellt bra. Det är dock väldigt lättseglat(lite beroende på var man seglar). Margret River är däremot rätt fett. Var bara där några dar. Blir lätt väldigt stort. Om man är bra på vågsegling och har mycket cash är det inga större problem. Kort våg och många vindsurfare. värt att åka till om man vill segla extrem vågsegling. Bäst i jan-feb.

    Jag tror du får roligast om du åker till Geraldton. Relativt stor stad och många vindsurfare. Sen kan man ju alltid köra en del avstickare(några hundratal km….).

    Kommer själv vara en del i Geraldton. Kanske ses där.

  • calle

    Medlem
    3 september, 1999 vid 10:02

    Fler frågor?!?!
    Vet du hur det är med ärligheten i Geralton och på Sunset Caravanpark(tänkte bo där)kan man ha brädan på taket eller måste man låsa in allt hela tiden för att det inte skall försvinna? Att det givetvis är bäst att låsa och så fattar jag jag menar mer om det förekommer mycket stölder.

    Är november för tidigt att åka?
    Mvh Calle
    Ps Har skickat en fråga till Helmer hoppas nu bara på svar. Tack för hjälpen.

  • par

    Medlem
    3 september, 1999 vid 10:44

    Jag hörde aldrig att någon blev bestulen. Bodde en del på Sunset och där var det ingen som låste sina prylar(ingen annanstans heller vad jag såg).
    Jag kommer till WA 1:a Oktober. Ska upp en bit norrut då. Där börjar sesången lite tidigare vad jag förstår=stort swell.
    I Geraldton är det bäst dec-jan(70% vind). November och februari ca 65% vind. Detta enligt surfco. Variierar förståss mycket år från år.

  • daniel

    Medlem
    3 september, 1999 vid 12:15

    Man blir ju liksom bara sååå sugen på att åka ner igen när man hör er snacka…..
    Slippa detta vakum i Sverige…..
    Puust..

    Det som är stöldbegärligt i WA är mest vanliga surfingbrädor, även våtdräkter… men vindsurfingprylarna rör dom inte.

  • calle

    Medlem
    3 september, 1999 vid 12:44

    Skriv gärna lite om dina äventyr vetja.
    Mvh Calle

  • daniel

    Medlem
    3 september, 1999 vid 13:32

    Okej, här kommer ett utdrag ur ett mail som jag skickade här om dagen, det står lite om WA och Geraldton.

    Jag var där från början på Dec. till slutet av Jan. Vi seglade 5.0 eller mindre ca 70% av dagarna,
    vi hade tur som inte fick någon “trof” någon gång, (vindstilla och 35-45 grader varmt) veckan efter
    vi åkte så var det ingen vind på ca 14 dagar, men har man lite tur så. Jag seglade mest 4.3, en hel
    del 3.7 också. Där är varmt i vattnet, men man behöver ha en shorty dräkt på sej, det kan bli lite
    kallt efter några timmar på vattnet. (i sydafrika blir det inte varmare än 14-15 grader i vattnet uhhgg..)
    Det finns tre olika vågställen som man kan segla på och ett slalomställe, det sista testade jag aldrig på.

    Men två av ställena Point More och Sunset beach ligger i Geraldton, mycket nära! Point more är lite lurigt,
    där finns ett passage mellan två rev som kallas Hells Gate och seglar man på fel ställe där kan det gå
    riktigt illa, det är ju inte dödsfarligt men det blir lätt masthögt och man kan bli spolad rakt på revet.
    Det är bra att vara två så man kan hålla koll på varandra. Seglar man på utsidan av Hells gate så driver
    man ut till havs om det går illa. För tre år sedan av det en Dansk (eller Tysk.. kommer inte ihåg..) som
    omkom där, men då var det ca 8-10m vågor och han seglade ensam, troligt vis blev han spolad och domnade
    bort och drev ut till havs, det visade sej att han senare hade blivit hajmat, dom hittade dräkten senare.
    (den enda som har omkommit där vad jag vet på tio år så ngn större fara är det nog inte ändå)
    Normalt finns där ingen haj , jag såg aldrig eller hörde talas om att nån hade sett en haj.
    Den risken är bra mycket större i Sydafrika.

    Det andra stället heter Sunset beach, det krävs rätt storra
    swell för att det skall bli bra, ca 2,5m och uppåt, detta är helt klart det bästa stället för vågridning,
    bra tryck i vågorna och fina vågor. När det är bra här kommer localsen ut och dominerar. Se upp för
    shorebreaken här bara! kompisen flisade fenboxen när han skulle gå upp!

    Sedan är det Corrontion Beach som ligger någon mil norr om staden, det är som Speckersville? fast bättre
    säger dom, har själv inte varit på Spec. men seglade mycket på Corro, Det var bra för att hoppa och bra
    vågridning vissa dagar också. Så är det plattvatten längst in som man kan tricka på, detta är ett bra
    ställe för både nybörjare och dom lite mera duktiga, Bohman kom ut ett par dagar när vi var där, han var
    ju en av dom bättre men där finns några andra som är bra också.

    Ett ställe som jag tyvärr inte fick varit på var Gnarloo, Det skall vara grymt, det ligger ca 40mil ut
    i ödemarken, det finns en camping där och det går nog att få tag på lite bräckt vatten, Man bör ha
    fyrhjulsdriven bil om man skall dit, Och så behöver man en bil som man kan sova i oxå eller något tält.
    Lite bökigt kanske…

    Var även nere vid Marget River men fick aldrig seglat där, men även om det inte blåste så gick det grymma
    vågor!

    Jag vet inte när ni har tänkt att åka men november och mars är bäst på Sunset säger som, men skall
    man ha många sgeldagar så är det nog dec till feb. som gäller, vill man inte trängas med en massa
    tyskar så skall man undvika jul och nyår.

    När det gäller bil så köpte vi en i Perth, det finns ett stor område med bara bilhandlare, det heter
    Victoria Park, det går att ta taxi eller snabbtåg från centralen dit, Det finns många som säljer
    billiga bilar (runt 2000 till 10000 klassen, vi köpte en på en firma som hette Joe Newman Cars,
    dom var bra att ha och göra med, vi fick sälja bilen till dom för 700$, köpte den för 1400$ så
    det var inte så illa, den australiensiska dollarn stod i ca 5kr när vi var där.
    Den fungerade bra också, glöm bara inte att provköra den, och köp någon vanlig bil så ni
    lätt kan laga den om det skulle gå illa. När du köper bilen så ingår det en försäkring mot
    personskador, du måste gå till polisen och registrera den bara, tar 5 min och kostade nog 40$ eller något.
    Sedan kostar en vanlig försäkring inte mycket heller och det kan det ju vara värt om man skulle
    köra på någon fet BMW eller nåt..

    I Pert så tog vi in på ett “studenthotell” som ligger mitt inne i centrum, här är billigt och bra att bo,
    kostart ca 40$ för ett dubbelrum (ca 200kr) Det heter Jewelhouse! Även YACM tror jag,
    Väl uppe i Geraldton så hyrde vi ett radhus och bodde i, det är billigt och smidigt,
    vi var 6 pers i det och vi betalade ca 400kr i månaden var. Det finns ett par ställen i
    Geraldton som man kan hyra hus, jag kommer inte ihåg vad dom heter men det är bara att
    gå runt och kolla så hittar ni dom.

    Helmer (mannen som en gång i tiden startade Surfers Paradise i Varberg bor ju där nere och har en
    surfshop som heter Surf co. Är det något som ni behöver ha hjälp med så kan det ju vara bra att
    prata med honnom, lyssna bara inte för mycket på hans skitsnack om andra surfing säljare , han pratar
    mycket skit om Rick, vid Point more, (han har en shop som heter Sail West)

    Utelivet är väl inte sådär vrålbra kanske, det finns två uteställen, Circuits är det bästa av dom,
    där kunde vara rätt bra röj ibland. Sen var där en pub också som vi aldrig var inne på.
    Men det är kanske inget riktigt partyställe direkt.

    Skickar med några länkar som du kan kolla på också…

    http://www.wn.com.au/surfco/ Surf co.
    http://www.wn.com.au/gwsc/ Geraldtons surf klubb

    På dessa länkar finns en hel del bra info.

  • par

    Medlem
    3 september, 1999 vid 14:02

    Om du vill segla bra down the line segling skall du åka till Gnaraloo. Det är inte världskul att bo där bland flugor och ormar men seglingen hör till den bästa i världen. Åker du dit kommer du inte bli missnöjd. Jag lovar. Ta med mycket mat och vatten annars blir du törstig wink.gif

  • calle

    Medlem
    6 september, 1999 vid 06:54

    Tack för informationen!
    Jag tror att det blir Geralton den mesta av tiden jag är rätt ny i vågorna så
    jag tror att jag kommer att få tillräcklig tillfredställese där.
    MVH Calle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 1999 vid 17:50

    welcome.to/windsurfing
    windsurfingsida om Western Oz
    http://welcome.to/windsurfing

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hyra bil i WA

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.