Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing I år ska fan 3an sitta, tips tack!

  • I år ska fan 3an sitta, tips tack!

    Publicerad av skanepaul på 18 juni, 2013 vid 14:15

    Jag har såna djävulska problem att rotera runt en vanlig 3a, nu när knäet är opererat och läkt så är det dags att ta tag i det för sista gången innan jag blir för gammal. 🙂

    Så hur fan ska jag göra?

    Jag kommer typ halvvägs innan kraschen är ett faktum, varjefall sist jag försökte typ för 3 år sen (knäet!).

    Från våg ska tilläggas!

    petting_4 svarade 10 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • alohasurfer

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 19:08

    Från vågkicker (utgår ifrån att du med vänster fot fram): håll kiten jäkligt lågt, kroka ur precis innan vågen, precis när du lättar från vågen dra bommen hårt mot bakre (högra) höften samtidigt som du vrider huvud/axlar rejält/snabbt och tittar bakåt på en bestämd punkt på land. Landa ordentligt downwind med brädan mot kiten. Det är i dessa steg Lewis Crathern försökte lära mig i Kapstaden i vintras, men jag hann inte sätta den innan jag åkte hem 🙂 Ska satsa igen nu här hemma!

  • skanepaul

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 21:27

    Så inget pop med andra ord, utan bara följa med?

    Kör med höger fot fram som stark sida, ska jag rotera med (vänster) eller från (höger) kiten? Med känns enklare, men det kanske kvittar?

  • aka_kalle

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 20:02

    desto mer fart mot kiten du har desto mindre måste du ta i när du passar, dvs ha bra fart och vik av downwind mot kiten precis på vågen / när du ska passa. Timingen varierar mellan kites men håller du nere kiten då borde du få bra slack i linorna och då är det bara att snurra på tills du skäms

  • skanepaul

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 06:24

    Börjar få en bättre o bättre bild av detta, tack!

  • pepa

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 08:31

    Yo Paul! Vänster är backside (ryggen går mot kajten) och höger är frontside (öppnar bröstet mot kajten). Jag är också goofy som du och gillar mer bs-rotation när jag kör goofy och fs när jag kör regular, men det beror mer på att jag är mer van att passa från höger till vänster hand.
    Om du väljer att försöka en backside trea från goofy kommer du ha längre kvar när du gjort passen och kommer förmodligen göra en bs 180 de först gångerna. Vill du göra en bs trea måste du ha visualiserat de sista 180 graderna på ett annat sätt än om du gör en fs trea, då gör man alla grader automagiskt när passen kommer. Men jag skulle nog säga att backside är lättare eftersom det bara är att falla av och sen rotera åt samma håll som du fallit av.
    Så till teknik! Försök att ha bra fart, då blir effekten av att du faller av mot vågkickern större, dvs mer slack i linorna. Se till att du mentalt låst högerarmen i 90 grader, har man det krävs det mycket kraft för att sträcka ut den igen. Se till att böja ner överkroppen mot brädan som om du skulle grabba den i rotationen, det gör att bommen kommer mot din bakdel automagiskt (viktigare om man gör passar med mer tryck i kajten). Passa bommen (träna lite hemma med fjärrkontrollen eller något, så det sitter bra) och fortsätt rotationen med hela kroppen oc inte bara brädan som en del tenderar att göra. Klart, grattis!
    En bs 3 eller 1 kan passas sjukt tidigt i tricket eftersom slacket finns där på en gång och vägen till andra handen är kort, fs är lite längre väg. Det viktigaste för mig inför trick har alltid varit visualiseringen, brukar ligga och göra tricket ett par gånger innan jag ska sova om jag är riktigt taggad på att sätta något.

  • wakenils

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 09:27

    – se till att bli stark som ett djur så du orkar hålla in bommen
    – hitta ett ställe med sideshore och vågkickers
    – var lite underriggad så du får jobba med kiten för att få fart
    – håll mitt på bommen med den handen du har kvar
    – snurrar du frontside så tryck ner kiten när du träffar vågen eftersom överhanden gärna drar upp den
    – fall av när du träffar vågen
    – throw in a grab in the mix

    här är det visualiserat… 😉

  • pepa

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 09:33

    Till folk som har problem med passen brukar jag faktiskt rekommendera en grab, bommen kommer bättre in till kroppen då. Och nej man behöver inte vara stark alls med rätt teknik, jag gjorde mina bästa 3or innan jag börjat bygga ställning och vägde 67 kilo 🙂

  • wakenils

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 09:55

    men då var du väl halv-Dominikan också…

  • skanepaul

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 10:24

    Tack Pepä och Nils! Det sitter i huvudet nu, får se hur långt det räcker.

    Sitter den inte i år lägger jag av…

  • skanepaul

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 14:41

    Har tittat på lite bilder och film på mig själv idag och de saker jag definitivt missar är att kiten är alldeles för högt när passen kommer, den slits liksom ur min hand och jag måste få bommen mer mot höften, kanske kommer mer automatiskt när kiten sänks dock, men sänka kiten känns som prio ett eller rättare sagt måste få kiten att stanna kvar i “lågt läge”!

  • highflyer

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 15:04

    Om det är svårt att hitta en våg att falla av på och träffa pga för mycket “on shore” kan du alltid öva på vägen in och kötta från ryggen på en våg.

  • petting_4

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 07:36

    När jag snurrar frontside så lägger jag i stortsätt all tyngd på min vänsterhand så jag styr ner kiten när jag är i luften innan rotationen börjar. Annars är det jäkligt lätt att den seglar iväg upp på fspassar. Landningarna kan bli vansinnigt hårda när kiten nästan är nere i vattnet ibland men enligt vissa är det tydligen ascoolt! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing I år ska fan 3an sitta, tips tack!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.