Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I vilken stad bor du i som vindsurfar på västkusten?

  • I vilken stad bor du i som vindsurfar på västkusten?

    Publicerad av pure på 13 april, 2008 vid 16:44

    Du som är vindsurfare och bor på västkusten.. i vilken stad bor du i? (I staden eller inom ca 0-3mil från centrum)

    surferboy svarade 16 år sedan 16 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    13 april, 2008 vid 18:19

    Lägg till Lund, här finns massor av vindsurfare!
    Vill inte lägga min “röst” på Malmö för det är en skithåla 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 april, 2008 vid 18:22

    Är städerna som ligger i Skåne verkligen västkusten? Om vi snackar vindsurfing alltså. Västkusten för mig är Varberg ner till Halmstad, och Båstad kan jag sträcka mig till. Skåne är Skåne. Där är det bra som fan men det är inte västkusten. De är Skåne. Hela Skåne är för mig en egen zon. Vad anser ni andra?

  • kapten-k

    Medlem
    13 april, 2008 vid 18:28

    @El_Duderino 458129 wrote:

    Lägg till Lund, här finns massor av vindsurfare!
    Vill inte lägga min “röst” på Malmö för det är en skithåla 😉

    +1 !

    skåne är bäst, halmstad ok, sen är det inget vidare

  • pure

    Medlem
    13 april, 2008 vid 18:31

    @Oregistrerad 458131 wrote:

    Är städerna som ligger i Skåne verkligen västkusten? Om vi snackar vindsurfing alltså. Västkusten för mig är Varberg ner till Halmstad, och Båstad kan jag sträcka mig till. Skåne är Skåne. Där är det bra som fan men det är inte västkusten. De är Skåne. Hela Skåne är för mig en egen zon. Vad anser ni andra?

    När man normalt diskuterar västkusten så är det väl oftast göteborg +- 10-15mil men i den här omröstningen spelar det inte så stor roll eftersom man kan utläsa resultatet ur ett sådant perspektiv ändå om man vill…

  • el_duderino

    Medlem
    13 april, 2008 vid 18:57

    @Oregistrerad 458131 wrote:

    Är städerna som ligger i Skåne verkligen västkusten? Om vi snackar vindsurfing alltså. Västkusten för mig är Varberg ner till Halmstad, och Båstad kan jag sträcka mig till. Skåne är Skåne. Där är det bra som fan men det är inte västkusten. De är Skåne. Hela Skåne är för mig en egen zon. Vad anser ni andra?

    Jag anser att du är dryg och att Båstad inte är en stad

  • surfteo

    Medlem
    13 april, 2008 vid 20:47

    finns ju fler städer mellan gbg o strömstad!!!!

  • pure

    Medlem
    14 april, 2008 vid 06:28

    @surfteo 458186 wrote:

    finns ju fler städer mellan gbg o strömstad!!!!

    Men bara max 10 alternativ i omröstningar..

  • ola_p

    Medlem
    14 april, 2008 vid 06:46

    @pure 458211 wrote:

    Men bara max 10 alternativ i omröstningar..

    Jag la till Uddevalla så det finns nått mellan strömstad och gbg… (fast stenungsund och lysekil hade väl kanske också varit logiskt att ha med)

  • pure

    Medlem
    14 april, 2008 vid 15:51

    @Ola_P 458215 wrote:

    Jag la till Uddevalla så det finns nått mellan strömstad och gbg… (fast stenungsund och lysekil hade väl kanske också varit logiskt att ha med)

    perfekt..

    jag bara tittade lite på kartan på västkusten.. lätt att man missar saker när man gör såna här omröstningar 🙂

    Baktanken var faktiskt att jag ville få bekräftat att det är flest som surfar i GBG men ändå så finns det ingen ordentlig surfshop (dvs där vindsurfingen har huvudfokus och inte bara några hyllor i ett hörn) här.. Det finns ju 2 i varberg och en i Hlamstad.. men ingen i GBG..

  • alexxx

    Medlem
    14 april, 2008 vid 16:01

    @El_Duderino 458129 wrote:

    Lägg till Lund, här finns massor av vindsurfare!
    Vill inte lägga min “röst” på Malmö för det är en skithåla 😉

    Exakt:cool2:

  • bananen

    Medlem
    14 april, 2008 vid 18:38
    El_Duderino;458129 wrote:
    Lägg till Lund, här finns massor av vindsurfare!
    Vill inte lägga min “röst” på Malmö för det är en skithåla 😉

    Lunda-surfarna är tuffast! Äter taggtråd och bajsar cement. Heja-heja. Finns det verkligen civilisation norr om hallandsåsen? Tror inte det. Om det bor någon norr om Malen så posta här.

  • el_duderino

    Medlem
    14 april, 2008 vid 21:08

    @bananen 458412 wrote:

    Lunda-surfarna är tuffast! Äter taggtråd och bajsar cement. Heja-heja. Finns det verkligen civilisation norr om hallandsåsen? Tror inte det. Om det bor någon norr om Malen så posta här.

    Vad är den här hallandsåsen för nått?

  • hakuna

    Medlem
    15 april, 2008 vid 06:40

    @El_Duderino 458476 wrote:

    Vad är den här hallandsåsen för nått?

    Hollandaisesås
    Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök

    Sparris med hollandaisesås.Hollandaisesås är en sås är gjord på smör, citron och äggula. Den är vanligen kryddad med salt och lite svartpeppar eller cayennepeppar, och passar bra till exempelvis fisk eller sparris.

    Här är ett trevligt recept på Hollandaisesås för fyra personer

    Ingredienser
    4 äggulor
    3 msk vatten
    1 msk vitvinsvinäger
    200 g smör
    cayennepeppar
    citron för smaksättning

    1. Smält smöret på halv värme, det ska inte bubbla. Ställ åt sidan så länge.
    2. Vispa samman äggulor, vatten och vinäger i en kastrull.
    3. Är du modig och kung i köket, ställer du kastrullen med äggblandningen direkt på plattan. Annars är det mindre risk att misslyckas om du ställer kastrullen i en större kastrull med vatten som du värmer.
    4. Vispa kraftigt hela tiden!
    5. När såsen tjocknar, ta fort bort den från värmen.
    6. Låt svalna till samma temperatur som det smälta smöret.
    7. Häll smöret i en fin stråle ner i äggblandningen under kraftig vispning.
    8. Smaksätt med kryddor och/eller citron.
    9. Servera genast.

    Största risken med Hollandaisesås är som med andra äggsåser att den kan skära sig. Det händer vanligtvis under uppvärmningen. Skulle olyckan inträffa kan du rädda såsen genom att knäcka en ny äggula i en annan kastrull och försiktig hälla den skurna såsen ner i äggulan under kraftig vispning. Fortsätt därefter som vanligt.

    Vill du göra en enklare form av Bearnaisesås kan du i Hollandaisesåsen tillsätta hackad persilja och hackad dragon.

    Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Hollandaises%C3%A5s
    Kategori: Såser

  • rooster

    Medlem
    15 april, 2008 vid 08:57

    @pure 458360 wrote:

    Baktanken var faktiskt att jag ville få bekräftat att det är flest som surfar i GBG men ändå så finns det ingen ordentlig surfshop (dvs där vindsurfingen har huvudfokus och inte bara några hyllor i ett hörn) här.. Det finns ju 2 i varberg och en i Hlamstad.. men ingen i GBG..

    Om du tar med den stora plånboken kan du ju alltid gå till Stadium XXL…
    Säljer Udéns och Top12 fortfarande surfgrejer?

  • algen

    Medlem
    15 april, 2008 vid 15:07

    @Oregistrerad 458131 wrote:

    Är städerna som ligger i Skåne verkligen västkusten? Om vi snackar vindsurfing alltså. Västkusten för mig är Varberg ner till Halmstad, och Båstad kan jag sträcka mig till. Skåne är Skåne. Där är det bra som fan men det är inte västkusten. De är Skåne. Hela Skåne är för mig en egen zon. Vad anser ni andra?

    Lite off-topic men…
    Det här vill jag verkligen ha reda på. Har haft kraftiga sammandrabbningar med min flickvän och hennes familj som kommer från lund. Själv kommer jag från göteborg och säger man västkusten till mig tänkter jag ffa på bohuskusten, dvs gbg och norrut. Möjligen kan jag tänka mig söderut ner till Båstad som max. Det känns lite ovant men på något sätt ok. Att Landskrona t.ex. skulle ligga på västkusten, det är ju bara dumt. De menar å andra sidan på att allt som har kust mot väster är västkusten dvs strömstad-falsterbo… När man tittar i sjökort och liknande verkar vissa räkna västkusten som strömstad-båstad, därefter kommer sydkusten.

    På Wikipedia hittar man:
    ” Sveriges västkust eller bara västkusten syftar oftast på Hallands, Västergötlands och Bohusläns kust mot Kattegatt och Skagerrak.”

    Eftersom man är lite källkritisk vill jag gärna ha mer fakta innan nästa familjefejd.
    Är det någon som vet? Om vi säger att jag har rätt, varför kallar man inte allt längs västra sveriges kust för västkusten? Finns det regionala skillnader, eller är det bara vi i göteborg som har den här uppfattningen?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I vilken stad bor du i som vindsurfar på västkusten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.