Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I vilken temperatur kan jag köra med det här?

  • I vilken temperatur kan jag köra med det här?

    Publicerad av fracx på 26 januari, 2013 vid 14:49

    Har just köpt nya grejer som ska fungera vid lite lägre temperaturer.

    Våtdräkt: ION Xeno 4/3 Skin semidry
    Skor: 3/2 mm
    Handskar: 3/2 mm
    Och en luva.

    Till hur låga temperaturer tror ni detta fungerar utan att man fryser ihjäl? 🙂

    bicless svarade 11 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • robin

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 17:49

    Skorna är lite tunna för kallvatten. Men tiogradigt vatten är inga problem, fem kan möjligen funka om du kan stå ut med att bli nedkyld. Du blir nog kall om fötterna. Ha ett vanligt underställ under så klarar du kallvatten bättre också.

    Känner inte till dräkten, men det viktigaste är att den är så tät som möjligt.

  • robin

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 19:31

    Googlade lite på dräkten och den verkar ju vara varm som du säger. Tror att skorna blir det som sätter gränsen. Med ett par varmare skor kan du vara ute så fort isen är borta.

  • fracx

    Medlem
    27 januari, 2013 vid 11:32

    @Robin 706059 wrote:

    Skorna är lite tunna för kallvatten. Men tiogradigt vatten är inga problem, fem kan möjligen funka om du kan stå ut med att bli nedkyld. Du blir nog kall om fötterna. Ha ett vanligt underställ under så klarar du kallvatten bättre också.

    Tack! Trodde inte att skorna skulle vara så avgörande, vill kunna börja köra när det är över fem grader i vattnet. Är det 6/5 jag ska satsa på isf?

    Har ingen koll på vattentemperaturerna, är det i mars temperaturen normalt sätt ligger över fem grader?

  • svenne

    Medlem
    27 januari, 2013 vid 12:01

    Det är helt upp till dig. Jag hatar att frysa, när jag använder 5 mm kör andra fortfarande 3. Du får känna efter själv, det finns ingen gyllene regel men det är som Robin säger skor (och handskar) som först gör skillnaden,

  • Aquario

    Medlem
    27 januari, 2013 vid 15:31

    Börja vinterbada regelbundet Januari till Mars, så känns det säkert helt okej med en tunn våtdräkt i April när vattentemperaturen börjar närma sig 10 grader. Är vädret fint så kan man till och med skippa handskarna.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 12:03

    Se oxå till att ha ordentligt överlapp mellan skor och dräkt. Det är något jag som är lång har problem med, dräkten glider upp lite o sen blir det fritt fram för vattnet ner i skon. Händer det spelar det ingen roll hur tjocka skor man har, fötterna blir nedkylda på nolltid. Tänk även på att dräktbenen kryper upp en hel del när man börjar röra sig så försök hitta skor med riktigt långt skaft. Nu är du kanske inte lång så detta kanske inte är ett problem för dig, men för mig gör det stor skillnad.

  • oscar

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 18:01

    Vad har du köpt för handskar? De stort sett enda som funkar för vindsurfing är Da Kine Cold water mittens. Jag får grym mjölksyra av andra handskar.

  • fracx

    Medlem
    2 februari, 2013 vid 18:43

    @Svenne 706094 wrote:

    Det är helt upp till dig. Jag hatar att frysa, när jag använder 5 mm kör andra fortfarande 3. Du får känna efter själv, det finns ingen gyllene regel men det är som Robin säger skor (och handskar) som först gör skillnaden,

    Ok, jag får testa mig fram. Har hittills bara vindsurfat i sommartemperaturer så det blir spännande :). 5 mm under 10 grader? När går du ner till 3?

  • fracx

    Medlem
    2 februari, 2013 vid 18:49

    @Björn Daniels 706203 wrote:

    Tänk även på att dräktbenen kryper upp en hel del när man börjar röra sig så försök hitta skor med riktigt långt skaft. Nu är du kanske inte lång så detta kanske inte är ett problem för dig, men för mig gör det stor skillnad.

    De har hyffsat långa skaft som tur är, antar att den tjockare modellen har det som standard men ska se till att det är långt om jag uppgraderar till ett par tjockare.

  • fracx

    Medlem
    2 februari, 2013 vid 18:57

    @Oscar 706215 wrote:

    Vad har du köpt för handskar? De stort sett enda som funkar för vindsurfing är Da Kine Cold water mittens. Jag får grym mjölksyra av andra handskar.

    Claw gloves 3/2, de var de enda som jag upplevde gav tillräckligt grepp i bommen. Blir de för tjocka så viker de sig och ger därmed sämre grepp?

  • bicless

    Medlem
    3 februari, 2013 vid 22:00

    Blir de för tjocka får du kramp i underarmarna rätt snabbt. Du måste komma runt bommen ordentligt. Därför köper många dakine cold water mitts för den är väldigt tunn på insidan. Jag har inte heller fått nån annan än CWM att funkar bra för vindsurf. Funkar ion bra på vattnet 1 timme så rapportera för många letar efter alternativ till dakinevanten.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I vilken temperatur kan jag köra med det här?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.