Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Ice cold Torö

  • Ice cold Torö

    Publicerad av challgren på 20 januari, 2014 vid 16:27

    Ja, det var lite minusgrader men ren ostlig vind och en hyfsat bra vågprognos gjorde att jag chansade och drog ner.
    Hade hoppats på att vågorna skulle vrida runt udden mer än vad de gjorde så jag fick hålla till på ett blåsigt udden. Hade passat bättre att vindsurfa.


    En del sköna rides fick man även om det var lite väl blåsigt!


    Incoming!!


    Ice cold!

    dude svarade 10 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • maca

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 16:02

    Sweet, manligt som f-n 😉
    Hur funkade det med händerna i Dakine CWM i minus?!?
    Klarar man v-surf tro…

  • hollister

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 17:56

    Reeespekt!

    De e inte precis Hawaii de där…. men det kanske är det som gör att man uppskattar Hawaii så satans mycke mer när man väl är där..!? :tongue:

  • challgren

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 18:03

    Det var förvånansvärt ok med de nya Dakine-handskarna men vet inte om det skulle fungera att vindsurfa (det är ju lite skillnad mot att Sup:a trots allt).
    Fast jag har moddat dem med lite merionull på insidan också 🙂

    Skulle behöva en varmare dräkt egentligen. En Flashbomb skulle sitta fint.

    @MacA 720447 wrote:

    Sweet, manligt som f-n 😉
    Hur funkade det med händerna i Dakine CWM i minus?!?
    Klarar man v-surf tro…

  • robin

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 21:32

    Imponerande!

  • dude

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 11:17

    Tomas och jag var ute och vågseglade tidiagare på förmiddagen.

    Jag tänkte prata om vad vi hade på händerna, för det är det essentiella för att kunna vågsegla i minusgrader som det är. Jag körde med mina nya (två gånger använda) DaKine Cold Water Mittens med ett par strumpor (utan bomull) med hål för handflatan innanför och Tomas körde med sin egen lösning av enmillimeters Camaro fingerhandskar under en lite tjockare (men ändå tunnare än diskhandskar) kirurghandske.

    Från första början var det underbar vågsegling för min del… …tills jag ramlade i och blev kall om händerna efter ett par till vändor. Jag hade alltså problem med kyla med DaKine CWM som dessutom nu efter bara ett par sessions går upp i sömmarna vid fingertopparna. Tomas, han var varm o go om händerna men hade däremot kramp i underarmarna, i och med dagens lösning med stasande muddar över underarmarna – för att inte få in vatten där handskarna viker sig instoppade under dräkten.

    Vi har alltså en lösning med värme och kramp och en lösning som fungerar utmärkt att segla med men som är för kall då det kommer in vatten i handskarna.

    Efter vår lilla vågsession körde vi en SUP surfing session på insidan i vindstilla solsken. Bara plocka våg efter våg och träna på stance, balans och paddelteknik – på utvägen och invägen. Litet, men så kul i avsaknad av större vågor är det bättre än ingenting. Sen när det är större hoppas jag både teknik, styrka och rutin är igång!

  • dude

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 11:36

    Tomas SUP surfar här alltså andra gången i sitt liv, rätt bra förhållanden för det tycker jag :smirk:

  • robin

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 12:33

    Nästan ännu mer imponerande att vindsurfa i minusgrader. Synd att det inte finns några riktigt bra vantar, det är helt klart den svagaste länken med dagens dräkter. Var det inte några på Torö som hade ett vantprojekt på gång?

  • maca

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 14:11

    @dude 720468 wrote:

    Tomas och jag var ute och vågseglade tidiagare på förmiddagen.

    Satt och funderade, men det stannade där, skulle ha åkt alltså…

    På nyårsafton vågseglade jag med Dakine CWM (äldre varianten) i ca 2h i sträck (nästan) utan att frysa. Hällde då varmt vatten från termos på handskarna vid första kalla känslan som kom efter några få spolningar, sen kom pumpen och då behövdes det inte värmas på mer. Det var iofs på insida Torö/utsida kogulskär och i några plusgrader… Du var ju själv där dude

    Kunde man få en Dakine CWM helt tät + en uppklippt merinoull-strumpa, borde det räcka väldigt långt 😀

  • dude

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 08:21

    @MacA 720478 wrote:

    Satt och funderade, men det stannade där, skulle ha åkt alltså…

    På nyårsafton vågseglade jag med Dakine CWM (äldre varianten) i ca 2h i sträck (nästan) utan att frysa. Hällde då varmt vatten från termos på handskarna vid första kalla känslan som kom efter några få spolningar, sen kom pumpen och då behövdes det inte värmas på mer. Det var iofs på insida Torö/utsida kogulskär och i några plusgrader… Du var ju själv där dude

    Kunde man få en Dakine CWM helt tät + en uppklippt merinoull-strumpa, borde det räcka väldigt långt 😀

    Stämmer. Det är bara jag som väntar på att marknaden ska ge det till oss. Men jag får väl börja testa med neoprenelim, och om inte det håller tätt så nästa form av lim, osv…

  • maca

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 11:56

    @dude 720504 wrote:

    Stämmer. Det är bara jag som väntar på att marknaden ska ge det till oss. Men jag får väl börja testa med neoprenelim, och om inte det håller tätt så nästa form av lim, osv…

    Kan man få det helt tätt med en rejäl dos liquisole tro? Har hittills bara dito på sömmarna. Kanske kan täta till hela handsken, eller blir den stel då…

  • dude

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 22:01

    @MacA 720514 wrote:

    Kan man få det helt tätt med en rejäl dos liquisole tro? Har hittills bara dito på sömmarna. Kanske kan täta till hela handsken, eller blir den stel då…

    Jag körde ett par gamla med liquisole (har jag för mig det var) och även på insidan men där blev det för hårt och kantigt och inte så skönt. Jag antar att vanten är så gott som tät överallt utom vid skarven/sömmen handflatmaterialet så om man tätar med vad man kan där så kanske det gör det..!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Ice cold Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.