Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Idag hände det!!!

  • Idag hände det!!!

    Publicerad av stickan på 26 oktober, 2005 vid 20:32

    I våras satt jag upp två mål, det ena var att ladda en framåt och det andra ladda vulcano. Sommaren gick och jag bara åkte och fegade, var vid vissa surftillfällen rätt j…förbannad på mig själva att jag bara åkte och fegade. Tänkte hela tiden att jag måste få den där perfekta vågen…och när den kom…oj då…nu var jag inte beredd o.s.v. var på väg flera gånger man bangade som vanligt….

    Så där har jag åkt runt hela våren och sommaren tills vi kom ner till Danmark. Det skulle blåsa syd med bra tryck men så skulle det avta rätt tidigt så vi var uppe tidigt som bara den och styrde ner mot Krick som är ett ställe vid en stor sjö eller fjord. Dagen innan hade vi seglat i Agger och jag hade knäckte min lilla bom. Så jag frågade snällt om jag kunde få låna Hjortan extra bom och svaret var enkelt. Ja om du laddar en vulcano, och gör det inte det får du stryk. Ja ha tänkte jag…då får jag väl göra det…så jag riggade 5.0an på med Hjortans bom och stack ut, körde några vändor och provade att popphoppa lite utan en våg.

    När jag närmade mig land hörde jag någon vråla, MEN LADDA DÅ. Shit tänkte jag…så jag pumpade några gånger på brädan och vred till. Kom väl så där 90 grader och så tog det tvärstopp MEN det kändes ju helt ofarligt. Vattenstartade och skulle segla utåt men var tog vinden vägen. Det bara tvärdog och sen kom den inte tillbaka. Glad som bara den för att jag testat men ändå förbannad på mig själv att jag inte testat det tidigare, kunde bara inte fatta att jag inte testat tidigare. Dagen var slut och vi styrde tillbaka mot Klittmöller.

    Två dagar senare var det dags för ett nytt försök i Krick och nu var jag hur laddad som helst. Nu skulle det laddas vulcano. Åkte ut och in och testade, korta repor fram och tillbaka´, några gånger var det närmare än andra men ändå inte nära, gjorde säkert 70-100 försök under dagen och igen satt. MEN jag hade kommit över feg tröskeln. Blev inte några fler tillfällen då det var sista dagen vi seglade och efter att vi kom hem har det inte blivit många tillfällen, tror jag kan räkna till fyra gånger. Seglade på stora värtan i Stockholm vid ett tillfälle, i Rullsand, igår och IDAG. Vi dom tre första tillfällena blev det väl en 5-10 försök mer eller mindre lyckade.

    Och så idag, det var bra tryck i 6,2 an och jag och Per var ute och körde och jag laddade några gånger. Plötsligt dök väl den där perfekta vågen upp och jag laddade, kom runt landade baklänges och gled med bra fart. Jag blev så förvånad att jag helt glömde bort att jag skulle försöka få grepp om bommen så jag vurpade så klart. Ja ja in och vände och styrde utåt igen. En ny fin våg dök upp och jag laddade på, kom runt landade med bra fart baklänges och började fippla med seglet och var på väg att få ta i det men vurpade ändå. Ja ja bara att försöka igen, ny vända nu skulle det bara funka, såg en våg och laddade. Kom runt fint och landade med bra fart fick tag på bommen gled ett par meter och började försiktigt skota in samtidigt som jag klev runt med fötterna, sen vara det bara att segla inåt igen. Glädjen var utom sina gränser!!!!!! Körde några vändor till med några mer eller mindre lyckade försök och satt en fin till innan jag gav upp för vinden hade droppat för mycket.

    Det var historian om min första volcano!!!!

    Måste väl också tacka Hjortan som tvingade mig att testa. Och kanske att jag knäckte bommen dagen innan mitt första försök.

    Ja hur gick det då med framåten, kommer nästa år….

    /Stefan

    philippos svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • nordgren

    Medlem
    26 oktober, 2005 vid 20:38

    Grattis!!! smile.gif

  • oscar

    Medlem
    27 oktober, 2005 vid 06:53

    Gött! Men du har ju en grym bräda också! grin.gif

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    27 oktober, 2005 vid 08:54

    Göttmoos, grattis!!!

  • surfjohan

    Medlem
    27 oktober, 2005 vid 08:56

    Jävligt rolig läsning! Tack! Nu känns det ju faktiskt inte som en omöjlighet att våga testa. Grejen för mig är väl att jag inte kommer upp tillräckligt högt när jag ska försöka poppa på plattvatten.. bara jag lär mig det ska jag fanimej testa!!! Några bra tips om hur man ska få upp brädjäveln i luften på platt/chopp? Jag har en Jp freestyle 109 2005.

  • philippos

    Medlem
    27 oktober, 2005 vid 09:08

    Jag håller med Oscar. Du har ju en riktig kalasbräda!

    Compstylen är garanterat den mest förlåtande freestylebräda jag någonsin seglat. Så fort du lärt dig att gör bra vulcanos så är det bara att titta över axeln under tiden du glider bakåt och vips så har du gjort en spock! Du behöver egentligen inte tänka så mycket på att styra brädan. Se till att du håller riggen upprätt och att du gör en korrekt handisättning så kommer Compstylen sköta resten. Brädan har ett otroligt flyt. Speciellt den större modellen (246).

    / Filip

  • stickan

    Medlem
    27 oktober, 2005 vid 21:38

    Får tacka för grattulationerna!!

    Nu är ju inte jag rätt person att komma med tips med två ställda volcanos men det där med höjden ska du inte bry dig om. Jag har upplevt att höjden kommer just när man vrider till. När jag såg bilderna på mina första försök blev jag helt förvånad att jag var så högt. Se bilden jag bifogade, det var en av dom 10 första försöken. Detta var helt utan våg så jag pumpade bara med brädan några gånger och sen vred till. Drar man upp brädan lite bakom rumpan kommer den upp ur vattnet. Vrid på huvudet så du kollar bakåt (därifrån du kom)och bry dig inte om riggen i början, men glöm inte att släppa skothanden i upphoppet och håll framhanden då nära masten du kan. När du väl kommer runt med brädan kan du börja fundare på riggen, då är det dags att sluta tänka på brädan, den kommer runt ändå. Att tänka på två saker skapar bara kortslutning i hjärnan, i alla fall i mitt huvud och det leder bara bara till helt kassa försök (ja jag håller mig till försökt fortfarande). Dom jag ställde var dock med hjälp av en liten våg då det i alla fall för mig är lite lättare att få bättre höjd och verkligen kommar runt. Fast det är bra mycket vidrigare att hoppa på en våg, i alla fall första gångerna.

    Något som jag också oroade mig för tidigare var att åka ur stropparna och tappa brädan men det har inte hänt en gång. Nästan bättre att inte sitta för hårt för när man landar på tvären och kroppen fortsätter framåt,då är det bättre att lossna än sitta kvar.

    Hoppas jag inte har kommit med några “förstörande” tips nu så ni som är experter får ju gärna kommentera!

    SÅ UT OCH LADDA NU, DU KOMMER INTE ATT ÅNGRA DIG.
    räkna dock med lite värk i vaden, det fick i alla fall jag efter 5 timmars träning med ett försök var tredje minut.

    Lyckat till!!!!

    Mvh Stefan

  • stickan

    Medlem
    27 oktober, 2005 vid 22:09

    Japp det är en 246a, spocken tror jag inte ska vara omöjlig. Sätter backwind jippar utan att tänka, till och med med en hand. Det är ju en ganska lik rörelse man gör med seglet då man sveper seglet framför sig när man står backwind. Men då blir det ju en spock 540 smile.gif hmmm trevligt!

    Ja ja kanske ska försöka sätta några fler vulcanos innan jag börjar fundara på spock. smirk.gif

    Men tack för tipset! smile.gif

    Mvh Stefan

  • philippos

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 21:56

    Spock 540 är nästan lättare än vanlig spock eftersom man slipper flippa seglet. Bara att hänga i och lägga vikten på rätt ställe. Helitacks kan också vara en bra övning inför spocken sägs det. Lycka till!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Idag hände det!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.